Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Lynx ST 600 2003 skrammel

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skotrar här!

sidekrans (trådstartaren)

#1 » 22:24:46, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Ny skoter och nya problem. Den skramlar men bara vid ca 5000 rpm. Den har ju neutral men varvar man upp då så uteblir det värsta oljudet. Jag misstänker därför variatorn. Det är precis vid ca 5000 rpm den växlar upp eller vad man ska kalla det. Trycker man förbi 5000 rpm går den jättebra och rent. Även upp till ca 5000 rpm går den tyst och fint.

Någon som har bra tips?
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 23:48:14, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är alltså tillslagsvarvtalet 5000 r/min? Kolla om primärvariatorns lösa skiva glappar på axeln eller om den del av axeln som syns mellan skivorna i viloläge är skadad (ibland har det ju hänt att t ex någon klåpare har hållit emot där med rörtång när variatorn ska tas loss).

Det kan också vara ett skrammel som kommer från något helt annat ställe, nånting som sitter löst och kommer i resonans vid just det varvtalet. För felsökning kan man prova att lyssna med en bit slang, man håller ena änden mot örat och andra änden nära olika misstänkta ställen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sidekrans (trådstartaren)

#3 » 00:42:45, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om tillslagsvarvet är vid 5000. Det jag menade var att när jag ligger i ca 30-40km/h vid 4000-4500rpm och gasar upp mot ca 5000rpm så känns det som den växlar upp/hamnar i högfartsläge och den accelererar snabbt upp mot 60-70.

Just ja, den beter sig likadantmed lågväxeln fast då vid lägre hastighet såklart.

Jag har silikonat alla avgasfjädrar och tyckte det hjälpte först men efter en längre tur nu är skramlet tillbaka och värre.

Tyvärr är det bara under körning det låter så är svårt att lokalisera. Jag var och kände på primären idag men kändes hyffsat normalt. Ska kolla imorgon i bättre ljus efter skador och glapp.
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fosson

#4 » 09:36:13, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsskivan?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

tortap

#5 » 15:38:11, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara nån plåt eller värmesköld som hamnar i nån resonans. Leta glappa nitar. Trötta fjäldrar till ljuddämpare etc.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

toker

#6 » 16:45:36, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen aning vart det skramlar från bromsskivan kan skramla på nyare maskiner vet inte hur det är på ST600 men tillslagsvarvet lär i alla fall ligga under 4000 rpm om ingen gjort några stora ingrepp på den.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Fosson

#7 » 17:06:09, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min gamla Forest Fox skramlade bromsskivan. Det var väl inte bästa passningen mellan skivan och axeln så det uppstod ett skramlande ljud, oftast på tomgång.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

toker

#8 » 17:12:32, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig det ska sitta en o ring på axeln som ska ta upp glappet från broms skivan men den nöts ut med tiden och lossnar och då skramlar det.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 19:11:09, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del äldre skotrar där bromsskivan inte satt med splines utan bara en kil på axeln, hade en bladfjäder under kilen för att motverka skrammel. Om den fjädern var borta, hördes det tydligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sidekrans (trådstartaren)

#10 » 00:07:22, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillslagsvarv är vid ca 3500rpm.

Har klämt o kännt på det mesta idag men allt känns helt och stumt.

Funderar på att göra det enklaste först och byta avgasfjädrar och ta det därifrån.

Är tyvärr en sån som vill att allt ska fungera klockrent, såna här okända störljud förstör hela upplevelsen.

På min förra polaris widetrak skramlade bromskivan så mycket att den maskerade nog alla andra vibrationer på gott och ont.
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#11 » 09:55:49, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att jag tror att det har med missljudet att göra men upplever du att du har ryck och ojämnheter i hur den växlar genom hastighetsregistret är det dags plocka isär primärvariatorn och kolla skicket på inälvorna. Blås rent och kolla efter glappa rullar och/eller nötta ramper etc. (bör du göra en gång om året)
Lyckligtvis så mest troligt har du ytterskiva/ytterdel som är splinsad mot motoraxel/innerskiva så du bara behöver ta loss variatorbulten och sen dra loss ytterdelen med händerna. Har du äldre splinesade variatorn behöver du alltså ingen avdragare då du lämnar kvar inre halvan på veven. Den jä_eln på BRP som bestämde att dom skulle övergå till dubbelkonade TRA-variatorn istället för den med splinsad ytterdel borde kölhalats!!

Nötta splines kan visserligen ge ljud, men det brukar vara tomgångsskrammel.

Håll bara reda på alla små o-ringar och plastbussningar som kommer försöka smita iväg då du lyfter loss locket från ytterskivan sen du fått av ytterskivan från skotern och börjar "öppna på locket" =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24

#12 » 10:11:43, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kanske inte relevant...
Men likväl ett ljud vid ett visst smalt varvtalsområde runt 3000 rpm.

En skruv av tre i högra motorfästet mot motorn hade lossnat.
Motorfästet klapprade mot motornblocket med en frekvens, som stundtals inte stämde med motorns varvtal.

Helt tyst över och under det smala frekvensområdet och inte alls beroende av motorns belastning.

Bilen en Golf V.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

sidekrans (trådstartaren)

#13 » 15:35:07, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Jag tycker den går fint i variatorn, just kring 5000rpm så är jag osäker, det kan vara att jag reagerar på ljudet men maskinellt går den fint där också.

Jag har tidigare provat silikon på avgasfjädrarna och tyckte att det hjälpte men över en tids körning smälte det bort och oljudet kom tillbaka.
Jag testade nu med ett annat kladd jag hade hemma, Threebond för tätning av motorblock mm och samma visa där, det verkade fungera initalt men det åldrades ännu snabbare än vanligt silikon och blev frasigt efter en tur.
Noterade att det är skrapmärken från fjädrarna på kröken så nog tar de i allt.
Provade nu idag att böja ut öglorna en aning så att det blev några mm mellanrum men jag tror detta är för litet spel och ska kolla efter hög temperaturs silikon härnäst.

Bild

Annars verkar det vara en fin maskin det här som duger till lite av varje.

Bild
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 17:46:36, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för slags silikonmassor du provar med? Är det silikonfett eller silikongummi? Om silikongummi: enkomponents eller tvåkomponents? Ett tips beträffande silikongummi är att välja sådana sorter som INTE luktar ättika medan de härdar, de brukar vara av bättre kvalitet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sidekrans (trådstartaren)

#15 » 10:28:18, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara tagit det jag haft på hyllan vilket varit vanlig sanititetssilikon som inte tålde temperaturen och Threebond, likt Yamabond Suzukibond för tätning av motorblock etc, som fungerade ännu sämre.
Jag har nu klickat hem en billig 50kr tub av Casco -40 till 300 graders silikon som jag hoppas håller längre.

https://media-pms2.schoenox.net/casco/docs/cascosilikon300blister_se_se_tds.pdf
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se