Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Snöskoter och GPS / GPS-karta

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skotrar här!

Albireo (trådstartaren)

#1 » 21:59:49, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Vad använder Ni?
Hur fungerar det för Er?
Vilka alternativ finns?

Jag funderar mest på en mobil GPS-karta (men tycker att den är oanvändbar - alla fall dagtid)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



tortap

#2 » 22:31:26, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder bara Min Karta från lantmäteriet i telefonen. Mer uppdaterade sattelitbilder än google och en riktig karta med rimliga ortsnamn.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

David, Luleå

#3 » 22:57:15, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Www.Skoterleder.org

Finns olika kartlager. Satellit, topografisk mm. Kör inte så mycket, men ibland undrar man ju vart sjutton man hamnat…
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Albireo (trådstartaren)

#4 » 00:33:32, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Men hur använder Ni telefonen tillsammans med skotern?
Dagtid tycker jag allmänt att det är knepigt att se något alls på den.
Dras ljusstyrkan upp, blir batteritiden lidande.

En vanlig GPS har en helt annan skärm (ofta transflektiv skärm)
På den blir detaljerna mer tydliga, om solen lyser på displayen.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

David, Luleå

#5 » 09:03:43, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upplever inte skärmen som svår att se. Körde med den som navigator på båten i flera år. Men det krävdes alltid en ansluten laddsladd då. Numer upplever jag att GPS funktionen inte tar lika mycket ström längre. Men ska den lysa konstant så tar det ju lite mera.

Annars på skoter så plockar jag bara fram och tittar ibland. En gång var 5:e tur. Så det blir en två gånger per vinter. Då är det inte värt att köpa en riktig enhet. Och skoterleder.org har ju med många leder så den funktionen räcker för mig.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

tortap

#6 » 09:47:18, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör som David och bara plockar upp telefonen vid behov. Det är inte optimalt i solljus, man får vrida på sig och skugga skärmen ibland. Det finns handtagsväskor med telefonficka i klarplast sen kan man dra 12V från skotern. Jag tror även att BRP har såna väskor med värme färdigt men det lär va dyrt. Jag rullar skotern över styret rätt ofta så jag kan inte ha nåt ömtåligt där ändå.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

David, Luleå

#7 » 10:07:57, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man är med i Fyrklöverns skoterförening får man en penna som man kan dutta på touch-skärmen med utan att ta av sig handskarna :)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Albireo (trådstartaren)

#8 » 14:13:27, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakgrunden är att jag nyligen blivit skogsägare (och skoterägare).
Funderar över möjligheterna att se över domänerna nu under vintern (man är ju lite lat...)
På sommaren är det kanske enklare att hitta rågångar, men jag tar mig ju fram fortare på vintern.
Skogskartan finns i mobilen.

Det finns nog inga många alternativ för mobiltelefoner. (hittade inte många möjligheter för motorcykel heller)
Kylan är ett problem - men sitter den i laddning hela tiden tror jag att det borde fungera.
Fungerar cigg-laddare bra på skoter?

Solljuset ett annat - funderade om en "tratt" typ rör - skulle fungera (men verkar inte finnas något färdigt - utvecklat)
Sedan att peka - men med avsedd "penna" kan det fungera.

Hittade en spännande sida (har inte utvärderat den - eller vilka förutsättningar som krävs för att få kartan att fungera)
Dock innehåller den stora ord som "över 92000km skoterleder" Norrlands skoterledskarta - kartman.se
Men den verkar aktiv.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

David, Luleå

#9 » 14:26:00, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

cigg-laddare vill ju gärna hoppa ur. Satte en sådan här i båten. (i ruff)

Bild
Originalets URL: https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/43-231_xl_1.jpg


USB-sladden sitter lite bättre direkt i rätt sorts kontakt utan adapter mellan.

Ang vattenskydd på skotern uttalar jag mig inte. Det finns olika vattenskyddsklasser. Men den är nog i många fall trevligare än cigguttagsladdaren om man kan slippa den.


(Man behöver inte den rektangulära ramen. Det går bra att montera den i ett borrat hål)

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Albireo (trådstartaren)

#10 » 16:09:10, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt! (Bra tips)
Det är säkert betydligt bättre med ett USB-uttag direkt.
Förmodligen har "din plugg" en inbyggd omvandlare från 12V till 5V.
IP-klasser talar om hur den kan hantera t.ex. vatten/fukt.
Men produkter med 12V behöver inte IP-klassas. (eftersom inget "farligt" kan uppstå)
Kan ändå lägga pluggen över en säkring - för säkerhets skull.

Hittade denna mobilhållare runt halsen
(dock är det osäkert om telefonen blir kvar så väldigt länge i hållaren :huh: vid skoterkörning)
Nackhängande mobilhållare för skrivbord säng cykel och motorcykel
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#11 » 16:22:13, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om skotern har ett elsystem med batteri och 12 V likström, så går det bra att mata t ex ett cigguttag därifrån. Det är mer besvärligt på skotrar utan elstart, som ofta bara har ett 12 V växelströmssystem. Eftersom sådana system regleras på konstant effektivvärde och kurvformen på växelspänningen kan vara långt ifrån sinusformad i vissa fall, så kan det förekomma mycket höga spänningstoppar (upp mot 100 V), som t ex en ciggladdare inte alls tycker om även om man likriktar spänningen före den.
Se upp med att en del skotrar har både likströms- och växelströmssystem, där likströmmen används för batteriladdning, instrument och ev elektronik medan växelströmmen används för lyse, handtagsvärme mm. Där gäller det att koppla in laddaren till rätt del av elsystemet! Man bör ha tillgång till elschema för skotern och studera det noga innan man börjar koppla.

Kyla brukar inte vara något större problem för moderna mobiler, annat än att pekskärmen kan fungera dåligt då den är kall.

IP-klassning har ingenting alls med elsäkerhetsregler eller starkströmsföreskrifter att göra, det går att sätta IP-klasser även på utrustning som bara är kopplad till SELV (klenspänning), och i vissa fall kräver kunder eller produktstandarder det.
Man bör absolut säkra av före ett cigguttag eller USB-laddare. Ta inte kraftigare säkring än nödvändigt (på sin höjd 2 A).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#12 » 16:53:12, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Julas motsvarande USB uttag är IP65. Men det är väl bara när locket är stängt... Då är även Biltemas rätt tätt.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

tortap

#13 » 14:57:12, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med tillverkaren av skotern om det finns tillbehör färdigt. Det brukar finnas tomma kontakter nånstans på kabelhärvan för sånt här.

Exempel, USB uttag till BRP Gen4 (2017-2022)

https://www.kalixmaskiner.se/webshop/sn ... EAQAvD_BwE
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Simnil

#14 » 21:52:49, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en uråldrig Garmin Zumo fastmonterad på skotern, den har flyttats över från skoter till skoter i snart 15 år, ett av dom bästa skotertillbehören jag någonsin skaffat!.
Har friluftskartan PRO i den samt skoterledskartan, kan även välja att se fastighetsgränser.
Har den inställd att visa vad jag har framför mig uppåt i bild, väldigt praktiskt då man letar sig fram i skogen då man ser vart myrar och andra öppningar finns så man kan hitta lättaste vägen. Att ha koll på höjdkurvorna kan också vara klokt så man inte riskerar köra utför någon brant.
Kortfattat så har jag ett halvt öga på gps:en mer eller mindre hela tiden

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24

#15 » 08:58:11, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Om jag hade åkt mer skoter, så skulle det bli att lyfta över plottern från båten.
En sån trivs utmärkt i fuktig och solig miljö.

Har en Garmin 92 SV, som jag är mycket nöjd med. Bred bildskärm. Finns även liknande med knapp- i stället för pekskärmsstyrning.

Storleken passar mig ypperligt.


Även den gamla plottern, en Garmin 292 skulle fungera till detta.
Problemet med en äldre plotter kan vara att hitta typ uppdaterad Friluftskarta eller liknande, då t ex Garmin har sin "kartor" och sjökort på egna "stickor" minneskort.
Gammal plotter är inget att satsa på.

Den gamla plottern finns kvar, nu inne i båten, som reserv och bl a GPS-baserat ankringslarm.
Fint att veta vart man är, när man seglar långa sträckor och fixar med t ex mat nere i kajutan.
Numer kan man koppla samman flera enheter / skärmar med nätverk.
En skärm på toan...

Har ibland med en Garmin hand-GPS. Men bildskärmen är på tok för liten, för praktiskt bruk på båt eller skoter.

Plottrar är inte typ mobiltelefon som du kan ladda ned vad som helst till. Inte gå in på
t ex Google.

Ladda ned/uppdatera fabriksbundna kartor gör man nuförtiden. Alltså ladda ned till ett kort, som man sen använder i plottern för uppdatering.

Vet inte om 12 V spänningen i en båt är "renare" än den som är på en skoter.
Gissningsvis så blir spänningen renare desto större batteri kapacitet man har.
Aldrig haft problem på båten.

Förselår att du tar kontakt med Garmin-Support.
Mycket trevliga. Har utrustningar för alla områden.
Och går snabbare än att söka på nätet.

Men att vända sig till en handlare, skiter sig oftast... Öööööh, gjorde för mig.
Kunde ha blivit kostsamt, men fick kompensation av handlaren. Lyfta båten, plasta igen skrovgenomgång mm var aktuellt.
Viktigt med riktig information, inte bara demosnuttar och - Jaaaaaa det borde fungera!

- Att köpa på nätet, t ex en äldre Garmin 292,
kan vara svårt, ja näst intill omöjlig att hitta uppdaterade kartor till. Och fungerar prylen fullt ut?
Om man är insatt, vilket jag inte var vid ett köp, så kan man be säljaren filma av skärmen inställd på en sida, som visar senaste händelserna. Med tidsuppgifter.
Räcker inte med att plottern visar kartan, om den inte uppdaterar senaste/aktuell position. I mitt fall, 2021, hoppade plottern igång (säljarens bild), men från år 2014.
:djaevul:

På sjön är jag intresserad av t ex Hydrographica. Finns inte till 292.

Men, men.... Lyssna Du med Garmin. Så får du reda på vilka beprövade alternativ som finns.

- Har nu börjat intressera mig för att med hjälp av plottern styra autopiloten.
Med det är inte aktuellt på skotern :lmao:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se