Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Snöskoter och GPS / GPS-karta

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skotrar här!

Ivar Risslén

#16 » 09:47:34, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Albireo skriver jag varningen igen om Fastighetskartans gränser. De stämmer inte kan vara 10-20 meter fel åt något håll. Det spelar ingen roll var du har laddat ner kartan om det är Lantmäteriets eller Hitta eller Eniros. Det är samma grundkarta i alla fallen och de är lika fel.
Ska man leta rågångar så ska man vara ute på våren eller försommaren innan det har börjat att komma så mycket växlighet. Då ser man lättare rågångsstenar och rör. På vintern kan man leta rätt på dom lite grovt när det är snötäckt mark men oftast så slutar det i en rejäl fastkörning.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Albireo (trådstartaren)

#17 » 00:08:04, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla idéer och tips.

Det är nog bara en "riktig GPS" som gäller tillsammans med skoter.
Till GPS -lösning med mobiltelefon, finns inget direkt stöd för snöskoter - ännu... (om jag förstått rätt)
Kartor över skoterleder är lite "överskattade" - dåligt uppdaterade (förutom Skoterkartan - Kartman men fungerar bara tillsammans med Garmins GPS och kostar 395kr?.)

Ivar Risslén skrev:Till Albireo skriver jag varningen igen om Fastighetskartans gränser. De stämmer inte kan vara 10-20 meter fel åt något håll. Det spelar ingen roll var du har laddat ner kartan om det är Lantmäteriets eller Hitta eller Eniros. Det är samma grundkarta i alla fallen och de är lika fel.
Ska man leta rågångar så ska man vara ute på våren eller försommaren innan det har börjat att komma så mycket växlighet. Då ser man lättare rågångsstenar och rör. På vintern kan man leta rätt på dom lite grovt när det är snötäckt mark men oftast så slutar det i en rejäl fastkörning.

Ingen aning vem som står bakom NorraSkogs karta, men de områden jag kan kolla verkar stämma ganska bra (möjligen några meter fel)
Jag kan få den på en PC eller i mobilen (dock vet jag inte om den kan laddas in i en "riktig" GPS.)

Just nu är jag mest intresserad att förflytta mig inom området (gränsen är inte helt avgörande) - Eftersom jag förmodligen kommer från annat håll, är det bra om jag har en känsla - nu är jag "framme" - ungefär på området.
(tror att det går fortare att förflytta mig de kilometrar det rör sig om.) Absolut kan det bli en fastkärning - men mindre chans om man väntar lite till.
Alternativet nu är att följa skoterleden - ta fram mobilen från fickan - åka en bit - vända åter åka åt annat håll och kanske tillslut...
En bra karta (ex. den på NorraSkog) visar höjdskillnader - Ska man åka friåkning är det ju bra om man kan göra en bedömning av ev. branter och liknande.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Simnil

#18 » 09:31:56, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finge jag välja så verkar nya Garmin Tread väldigt intressant, särskilt om man är ute ett gäng då dom håller reda på varandra.
Behöver man inte den funktionen så skulle jag gå på en Garmin Zumo istället då den är någon tusing billigare.
Deras Overlander ser också spännande ut men den är kanske lite stor för skotermontage.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

fretchi

#19 » 13:45:33, 25-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsstyrelsen har ju någon webbapp, har själv inte provat den desto mer, men kan ju vara värt att titta närmre på.

Jagar man med hund är tracker ett bra alternativ. Bra kartor med fastighetsgränser, men kostar 700 spänn per år. Kanske finns billigare abonnemang om du inte är så brydd i att se andra jägare och deras hundar.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Albireo (trådstartaren)

#20 » 21:23:50, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrekt!

Testade Skogsstyrelens karta, ganska bra den med. Kartan kan kompletteras av olika lager med information.
Liknar till vissa delar NorraSkogs karta. Kartorna visar lite olika information.
(Har dock inte haft möjlighet att testa noggrannheten på dessa båda kartor.)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se