Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Tips på maskin för skogssnirklande

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skotrar här!

treaser2 (trådstartaren)

#16 » 20:59:56, 06-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det visade sig att den lånade tundran hade fel på tempgivaren, har idag kört på hård skare med min egen och hämtat ett vindfälle och som du säger har fläkten lätt hållt maskinen under 70grader. Ja mycket vill ha mer haha men tror jag skulle ha sönder en sån fin högkam matta när man ränner runt över stock och sten
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b



toker

#17 » 08:54:18, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tundran ser riktigt fin ut och till rätt pris hur går den på led i lite högre fart den har ju väldigt smal framvagn är faktiskt lite sugen på en Tundra men aldrig provat nån. Jag tror inte högkamms mattor är så känsliga mot stock å sten som många tror så länge man har lite förstånd däremot är dom nog känsliga mot höga hastigheter vilket jag inte tror är nått problem för den som köpt en Tundra. Tror inte Octans kit hade så höga kammar var nog 56 mm eller nått i den stilen vilket nog knappt anses vara en högkammsmatta i dag men är ju absolut synd att byta ut en helt ny matta och framförallt om du är nöjd
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#18 » 11:51:51, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dom snålat bort kylaren/fläkten på EFI:n?

....och skulle du få för dig att sälja bort originalmattan för byte till annat så skicka ett mess, jag är lite småsugen på en vår-matta till Summiten =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

treaser2 (trådstartaren)

#19 » 16:09:39, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag kan bara säga att man ska prova för den är speciell och alla tycker olika. På led tycker jag den är nervös över 50km/h men det beror ju på ledskicket nysnö osv. I skogen är det tvärtom, det här går inte tänker jag men jo det gick även om det blir lite skrap på skyddsramen, känns lätt och trygg. Ja det är sant, det där kittet såg otroligt bra ut men frun har gett mig dödsblicken så det är färdighandlat för denna säsong, nästan iaf jag köpte ett par asymmetriska skidbelag för bättre bärighet utan att göra maskinen bredare.
Simnil- näe fläkten är där med en kylare fram och funkar jättebra, det var maskinen jag hyrde som hade något givaren men det visste jag inte fören senare.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

treaser2 (trådstartaren)

#20 » 17:39:49, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Tror ni att att ett hög mottryck på avgaserna kan skada 2takts motorn även om det bara är under några minuter?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

toker

#21 » 18:30:16, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog lugnt blir väldigt högt mottryck om man tex backar i lössnö visserligen inte flera minuter.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#22 » 19:54:39, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det värsta som kan hända en tvåtaktare med stort mottryck på avgaserna är att den stannar för att det blir så mycket avgaser kvar i cylindern att det inte går att få eld på det lilla som kommer in av färsk bränsleblandning.
Med lite mindre mottryck så att motorn fortfarande går, så blir det ungefär samma förhållanden som på en fyrtaktsmotor med kraftig EGR. Dvs att förbränningen sker "mjukare" och mer utdraget än om det inte finns med några avgaser i den laddning som ska antändas, följden blir sänkt verkningsgrad/effekt om inte motorstyrsystemet kan kompensera genom tidigare tändning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

treaser2 (trådstartaren)

#23 » 21:38:06, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, tänkte på när man står parkerad i djupsnö och lastar.
Fint igår.

Bild
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

3 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Simnil

#24 » 11:52:49, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så tätt blir det inte att det blir några problem. Dom börjar gå dåligt långt före dom tar skada.

Börjar man dribbla med stingerstorlekar kan man orsaka "skadliga" mottryck. Stingern är den rörstump som sitter precis i slutet på pipan efter expansionskammaren och före ljuddämparen. Små stingers ger i regel snabb effektuppbyggnad, (det är anledningen till att en del laborerar med stingern), men tenderar ge motorer som inte tål fullgas så länge.
Är aldrig något man behöver tänka på ens med en standardmaskin.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

mimeck

#25 » 20:07:36, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaellan verkar ta sej fram nästan hur som helst fast det är ju ingen stordragare. Har en Honda motor på 6(?) hästar.. Kan iallafall dra mindre timmerlass enligt deras egen reklam.

I skogen kör man slalom runt träna. Gäller bara att undvika granplantor och annat som ska växa vidare.


Det här blev dock för mycket. Provkörde den i grusgropen men den här grusvallen var för brant. När jag klev av sjönk jag ner till knäna. Den väger inte ens 100 kilo så jag drog ner den ganska lätt.
Hade kunnat gå bra om jag vågat ta lite fart. Ligger mycket storsten runt kanterna i grusgropen.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se