Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Generator fel Widetrak iq

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skotrar här!

outback (trådstartaren)

#1 » 15:02:24, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Min generator la av i min polaris iq.
Är det nån som är skicklig på generator som kan säga om det är fel på diod eller regulator.
Jag har riggat upp den på bänken och när jag sätter B+ mot batteri + så rycker det till i generatorn och den blir liksom bromsad.
Kan en generator dra ur batteriet om det är fel i regulatorn eller gör den endast det om det är en trasig diod?
Tänkte om det är värt att beställa en ny regulator och testa.
Har försökt mäta och det har visat att det kan vara okej med stator och dioder. Är inte så enkelt att mäta.
Har förövrigt en ny generator på G.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT



outback (trådstartaren)

#2 » 15:08:29, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#3 » 17:59:07, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felbeskrivningen gör att jag i första hand skulle gissa på en trasig diod. Om regulatorfel skulle kunna orsaka samma symptom eller inte, beror på hur regulatorn är konstruerad.
Prova att ta bort regulatorn helt och hållet.
Kolla sedan om generatorn drar ström från batteriet eller, ännu hellre, mät med en multimeter ställd på diodprovning mellan B+ och jord.
Om allt är i ordning så bör det bli oändligt (alltså samma visning som när testsladdarna är fria i luften) om du lägger multimeterns + på B+ , och det bör bli två diodspänningsfall (omkring 1 V) om du polvänder multimetern.
Innan du kostar på diodbyte, kolla att statorlindningen är i ordning och inte någon av härvorna brända, det finns risk för det om det har varit kortslutning i plusdioden på en fas och minusdioden på en annan, så att kortslutningsström från batteriet har gått genom en del av lindningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

outback (trådstartaren)

#4 » 12:04:10, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar Torbjörn!
Har nu varit ner i källaren och mätt.

Bild
Bild

Kan jag ha så tur att det endast är regulatorn som är trasig?
Måste springa ner igen, denna mätning var utan regulatorn. Ska testa mäta med regulatorn med. Återkommer!
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#5 » 12:43:21, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog tro att minst en diod är trasig. Hade alla varit hela, så borde det ha blivit två diodspänningsfall (0,8 - 1,5 V) när du mätte i framriktningen som på sista bilden.
Det går ju att diodprova från plus eller jord mot en av statoranslutningarna för att avgöra om det är en plus- eller minusdiod som är trasig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

outback (trådstartaren)

#6 » 13:26:55, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med regulatorn på plats får jag detta värde på minus.
Bild
Och detta värde på plus.
Bild

Nu verkar en ny generator vara på G.
Men tänkte försöka fixa denna som reserv.
Verkar dock svårt med delar. Hittat en diodbrygga, tyvärr i USA vilket innebär tull. Så priset blir nog dryga 1000lappen.
Men eftersom polaris prislapp är 9500kr och Bosch 4500kr så kan det ju vara ekonomiskt att lägga ett par tusenlappar på rep.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#7 » 13:35:24, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan fundera på varför dioder och regulator har gått sönder. Kolla noga att det inte är dålig kontakt någonstans på vägen mellan generator och batteri, varken på + eller - sida. Glapp någonstans där kan leda till s k load dump -överspänningar som får elektronikkomponenter i generatorn att gå sönder.

Är generatorn helt anonym eller är den gjord av någon känd underleverantör? I senare fallet så kan det gå lättare att söka delar om man söker på generatorns fabrikat och beteckning än på vilket fordon den hör till. Det är ju stora chanser att snarlika generatorer sitter i småfordon från helt andra tillverkare än Polaris också (kan tänka mig t ex minigrävare, kommuntraktorer, mopedbilar mm).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

outback (trådstartaren)

#8 » 14:04:04, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, först så upptäckte jag att generatorn satt och fladdra... då visade det sig att fästet knäckts. Tillverkade nytt fäste i stål. Och efter det kört kanske 20mil innan jag uppmärksammade att batterispänningen började bli låg. Sitter en stapel som visar spänning på instrumenteringen. Mätte då och såg att ingen laddning fanns.
Och nu när jag höll på så upptäckte jag även ett brott på kabeln vid flatstiftet (tunna kabeln D+? ) men vet ju inte om det är nåt jag själv knäckt under jobbet med generatorn. (skohornspassning vid demontering/montering)

Men man kan ju tänka sig att det inte var nyttigt för den att sitta och skaka med knäckt fäste och kanske även brott på minuskontakt.
så det kan nog finnas anledningar till att dioder och regulator gått.

Motorn är från österrike om jag inte minns fel. Weber.
och den har nog Bosch som original generator.
Polaris köpte upp den firman bara för att få sig en 4takt motor snabbt.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Stefan1972

#9 » 16:22:48, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på med start/gen och köper från en del grossister direkt. Vad är det för nummer på generatorn? Finns det nån lapp med artikelnummer? Så kan jag kolla vad som finns.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

outback (trådstartaren)

#10 » 18:10:40, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Jag håller på med start/gen och köper från en del grossister direkt. Vad är det för nummer på generatorn? Finns det nån lapp med artikelnummer? Så kan jag kolla vad som finns.

Generatorn heter 0124120009.
Diodbryggan borde vara F002G10531.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Stefan1972

#11 » 10:33:56, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De listar regulator och diodbrygga men ingen lagerför nåt. En listar nya gen till rimligt pris men inga i lager och när man väl får offert så är väl det annonserade priset inaktuellt........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

outback (trådstartaren)

#12 » 17:14:36, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en generator av rätt modell som passade. Så nu funkar laddningen igen.
Den gamla håller jag på att demontera. Inte så lätt så det är fyllt upp med nåt slags lim runt om dioderna.
Men verkar som iaf två dioder är trasiga.
Statorn verkar hel.

Nån som vet vad som gör att en del har 6 dioder och andra 8?
Verkar väldigt svårt att hitta delar.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#13 » 19:36:29, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del generatorer har ett par extra dioder från statorns nollpunkt till B+ respektive jord, utöver de dioder som är anslutna till var och en av de tre faserna. Det lär kunna förbättra verkningsgraden vid höga varvtal, om lindningarna är gjorda så att de ger mycket övertoner.

Det brukar vara lättare att hitta reservdelar till Boschprylar om man skriver isär numren på rätt sätt och sätter citationstecken runt dem när man söker. Istället för 0124120009 skriver man t ex "0 124 120 009". Troligen är de flesta delar likadana i generatorer där större delen av numret är lika och bara de sista två siffrorna skiljer, så om man hittar en lättillgänglig liknande generator i t ex någon småbil så går det kanske att ta en sån från skroten och plocka de delar man behöver från den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#14 » 08:57:05, 16-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast just den här generatorn är nog special i allt. Då hjälper det inte att skriva numren annorlunda. Både regulator och diodbrygga finns med som reservdel i mina grossisters listor men applikationen är enbart Polaris. Ingen lagerför nåt förutom regulator tror jag och priset på diodbryggan från bosch är i paritet med ny generator typ........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se