Absolut störst problem var det precis då blyet försvann, då skar fläktkylda halvgaspimplarskotrar på löpande
band då diverse tillsatser bildade ärgliknande avlagringar som satte igen lågfartsmunstycken på rekordtid.
Numera så vill gärna dessa vita avlagringar gärna bildas också men i något försiktigare takt, om avlagringarna beror på själva etanolen eller det vatten som etanolen för med sig låter jag vara osagt men, "vitt mjöl" hittar man tämligen ofta i flottörhus på skotrar etc. som gått på E10.
Separatoljesmorda maskiner har i regel större problem än de som körs på oljeblandat, oljefilmen skyddar förgasarens inälvor lite mot oxideringen antar jag.
Hursomhelst. Har skotern stått länge finns även möjligheten att backventilerna i bränslepumpen torkat ihop så den pumpar dåligt och inte hinner med riktigt. Alternativt så är sugslangen inuti tanken skadad så den suger dåligt mm, osv, etc. Finns massor av saker att kolla =)