Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Aktiv Grizzly med Rotax 503 värmenyper

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skotrar här!

fretchi (trådstartaren)

#1 » 14:04:10, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena! Vi fick ta över sambons morfars grizzly. Den går fint, men helt plötsligt kan den värmenypa när man kör omkring på sjön. Är det någon som har någon bestyckningstabell? Är som sagt en Rotax 503 med enkel Mikuni VM32.

Fläktremmen är frisk, är det något mer man kan behöva se över?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



torbjorn_forsman

#2 » 14:32:40, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att det saknas någon ledplåt för kylluft eller liknande, så att fläkten suger in varmluft som cirkulerar i motorrummet? Eller att variatorkrångel gör att den går med för lågt varvtal vid lugn körning, så det inte blir tillräcklig fart på fläkten?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi (trådstartaren)

#3 » 16:56:16, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nädå, alla luftkanaler är kvar. Den varvar inte heller onormalt.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Tracdoc

#4 » 20:43:44, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon färgskillnad på stiften.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi (trådstartaren)

#5 » 21:35:26, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jag inte kollat ännu. Får se om jag hinner köra något innan säsongen helt är över. Börjar vara lite glest med snö nu.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

G-son

#6 » 23:14:54, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ordentlig förgasarrengöring är inte dumt, alltså inklusive att fysiskt peta rent munstycken eller med liknande metod se till att småöppningar verkligen blir rena. Soppan lämnar avlagringar efter sig, även om man inte ser något kan där finnas en tunn hinna på metallen som minskar storleken på munstycket.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 06:51:07, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar löna sig att titta på förgasarmunstycken i mikroskop med bra belysning, ibland kan man se att även om det lyser genom hålet, så är halva hålet igensatt ändå. Om det är munstycken av det slag som har en lång hals på ena eller bägge sidorna av strypningen, så kan det sitta skräp i halsen som bara väntar på att lossna och täppa igen strypningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mf uffe

#8 » 16:13:57, 08-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta även på gummianslutningen mellan förgasare och insugningsrör (Torrsprickor)
Mf uffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:38, 19-09-2019
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165

David, Luleå

#9 » 18:02:57, 08-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad står nålen i förgasaren i för läge? Kan gubben varit ekonomisk och försökt sänka bränslefärbrukningen med att minska bränslet?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

fretchi (trådstartaren)

#10 » 23:07:10, 08-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvivlar att han ska ha pillat i förgasaren, men jag ska ta isär den, rengöra, och höja nålen ett hack, så får vi se hur den går efter det :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Simnil

#11 » 08:37:27, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rengör förgasarna, lågfartsmunstyckena är notoriskt duktiga på att sätta igen av etanol-äckel. Kolla insugsgummit/gummina också.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

fretchi (trådstartaren)

#12 » 10:39:39, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Etanolen borde inte ha hunnit göra så mycket skada då den stått sedan innan etanolens tid, tills jag kom över den. Men jag ska självklart ta isär och kolla genom förgasaren :thumme:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#13 » 11:25:30, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog snarare så att etanolinblandningen i dagens bränsle bidrar till att hålla hartsavlagringar lösta så de aldrig fastnar i munstyckena. Den där typen av problem var mycket värre "förr i tiden" när bensin rent allmänt var mindre kemiskt stabil och raffinaderierna hade mer grovhuggen teknik och mindre koll på vad de levererade ut.
För övrigt har ju etanol blandats i bensin i Sverige sedan början av 1930-talet, med vissa undantag. Inte förrän Sverige gick med i EU blev det reglerat av myndigheter hur mycket etanol som fick tillsättas (först 5 %, på senare år 10 %). I början av 90-talet hade OK 15 % etanol inblandat i bensinen, och generellt under 70-80-talet tillsattes etanol på vintern för att minska problem med kondensvatten och isbildning i tankbilar i distributionskedjan. Under oljekriserna 1973 och i början av 80-talet tillsattes också etanol eller till och med metanol, dels för att dryga ut bensinen när det var brist, dels för att hålla upp oktantalet utan att behöva tillsätta alldeles för mycket bly till den tvivelaktiga bensin som gick att få fram. Har sett en uppgift om att det åtminstone i Tyskland var vanligt med 7-8 % av diverse alkoholer i bensinen kring 1981-82.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil

#14 » 16:12:32, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut störst problem var det precis då blyet försvann, då skar fläktkylda halvgaspimplarskotrar på löpande band då diverse tillsatser bildade ärgliknande avlagringar som satte igen lågfartsmunstycken på rekordtid.
Numera så vill gärna dessa vita avlagringar gärna bildas också men i något försiktigare takt, om avlagringarna beror på själva etanolen eller det vatten som etanolen för med sig låter jag vara osagt men, "vitt mjöl" hittar man tämligen ofta i flottörhus på skotrar etc. som gått på E10.
Separatoljesmorda maskiner har i regel större problem än de som körs på oljeblandat, oljefilmen skyddar förgasarens inälvor lite mot oxideringen antar jag.

Hursomhelst. Har skotern stått länge finns även möjligheten att backventilerna i bränslepumpen torkat ihop så den pumpar dåligt och inte hinner med riktigt. Alternativt så är sugslangen inuti tanken skadad så den suger dåligt mm, osv, etc. Finns massor av saker att kolla =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

fretchi (trådstartaren)

#15 » 23:20:55, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslepumpen bytte jag. Även tveksamma/hårda bränsleslanger samt vakuumslangen till pumpen. Ser inte heller några luftbubblor (transparent slang) så det känns inte så sannolikt.
Men jag får helt klart ha upp förgasaren och se om några avlagringar kunnat ställa till det.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se