Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Köpa en Loncín Kina ATV 150cc Manuell eller Automat

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skotrar här!

Robert Johansson (trådstartaren)

#1 » 17:31:13, 08-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Som rubriken lyder så funderar jag på att köpa en kina ATV med allt krångel som det innebär kvalitets mässigt... jag har räknat med att kina prylarna inte är de bästa... :grin:

Frågan är om man ska ha manuell eller automat.. ? någon som vet hur automaten fungerar på dessa? är det slirautomat?

tanken är att grabben som är 10 och tösen som är 7 ska få åka på den...

se länk till annons på blocket en sådan modell är det jag funderar på
http://www.blocket.se/jonkoping/Loncin_ ... ?ca=21&w=2

Va tror ni om manuell eller automat

Robban
Allt går att fixa om man bara vill:)
Robert Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:35, 08-09-2006
Ort: Småland



olle67

#2 » 18:01:04, 08-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hade en Loncin 250 med halvautomat,släpp gasen o växla,tyvärr backa ja över den med min grävmaskin så den blev helt sne,men annars så funka den ok,men ngt trög i växlarna...sen fick ja höra att man direkt ska byta olja i motorn på dom för Kina oljan e rent skräp....
olle67
 

stegmaster

#3 » 01:21:19, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en en liknande "no name" 200cc (med ståande motor) til grannpojken, men jäklar vilket skit. :help:
Denna hadde mauell låda, clutch som på en vanlig motorsykkel, 4+rev gir.
Fälgarna blev 8 kantiga efter en vecka, sen hoppte kedjan av minst 10gånger pr dag (even om alt var rakt), slutade med at kedjan slo hål i motorblocket, som vi forsökte laga, men den pissade olja konstant ca 14 dager.
Så numera står den som "prydnad" i grannens ladugård. :mrgreen:
Kostade dock inte mer en 6tkr, så man borde ju anat nåt. :svettas:

Den olja som dom kommer med bör bytas direkt, då det mer handler om nåt antirustolja, för färden från Kina och ut i världen.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Erkanders

#4 » 12:44:08, 10-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cha.
Har 3st kina 4-hjulingar.
2st 150cc med automat, och de fungerar som de ska. Visst, man får skruva lite. Men delarna är billiga, och man behöver inte vara proffs på att skruva. Är faktiskt imponerad av dessa två, att de bara går o går :driver: . Har en 250cc med manuell låda också. Den är lite skum i kopplingen, och har inte hittat vad det beror på än. Har en teori om ev skev slitplatta. Den köpte jag för att åka tillsammans med barnen när de var nybörjare, så den står bara nu. De två 150 kubikarna är av den billiga kinavarianten, och den större verkar vara lite mera påkostad. Köpläge på den större altså :-) erka-in-sweden@hotmail.com :wave:
Användarvisningsbild
Erkanders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:59, 14-03-2011
Ort: Torsåker
Maskintyp: Traktor
Maskin: FMG 990
Hymas 62
FMG 1840
Volvo 2254
Case CX90

Erkanders

#5 » 12:56:24, 10-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade länken nu. Påkostat med vinch, den lär ju inte behövas, skogsåka är inte att rekomendera.(låg markfrigång bak) Bra motor på den där. Slirkoppling som på en motorsåg, kombinerat med variatordrift som på en snöskoter. Serva med olja regelbundet, och gör rent filtret någon gång, så kommer den att fungera bra i motorn. Det man får räkna med är att saker o ting inte är så bra fastskruvade från fabrik, så en sväng med skruvmejseln brukar göra susen. Annars så är det ju lätt att esrätta en M6 eller två som skramlat bort :thumme: . Eller varför inte låta den stå ute i regnet ett tag, så de rostar fast :lmao: .
Användarvisningsbild
Erkanders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:59, 14-03-2011
Ort: Torsåker
Maskintyp: Traktor
Maskin: FMG 990
Hymas 62
FMG 1840
Volvo 2254
Case CX90

mats_o

#6 » 21:49:36, 10-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju en 260 Kines och visst. Kompisens Can-Am har högre kvalitet men det var 4:1 i pris också :)

Tipset är att lägga några kronor på lite rostskydd. (skickade in lite oljedimma i alla öppna rör och balkar) plus att man helt enkelt byter lossnade skruvar och bultar mot vanlig syrafast (biltemas duger gott).

På så sätt har man en billig hjuling med hyffsad kvalitet.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvo BM 6300

#7 » 09:26:10, 11-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sällan har jag känt mig så lurad som efter köpet av en 200 cc kinamaskin.

Vi tar det från början.
När sönerna var små, handlades det en sprillans ny fyrhjuling. Det blev en Suzuki 50cc automat. Mycket bra maskin men den blev snart för liten och byttes mot en 80cc Yamaha 3vxl. Fantastisk maskin, men den saknade backväxel.
Därför såldes den och pengarna räckte precis till en 200cc vattenkyld kines (noname), manuell. Köptes på internet av en firma som därefter inte gick att spåra. Då började problemen, denna maskin saknade helt köregenskaper och vi hade flertalet vurpor. Efter ca 5 timmars körning skar motorn (vi borde kanske ha bytt motorolja). Den blev stående ett par år, sedan bytte vi motorn mot en Yamaha 2 takts crossmotor. Resultatet blev en totalt livsfarlig maskin, som såldes som renoveringsobjekt.

Glädjen över det låga priset, kan aldrig uppväga förbannelsen över den dåliga kvalitén.
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

matte axelson

#8 » 12:34:15, 11-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej vi har 2 fyrhjulingar en kines 200cc och en suzuki 80 cc . Suzukin har vi inte gjort någonting ned förutom bytt olja kinesen bara står ingen orkar med den den spricker i ram och går sönder hela tiden . Jag hade köpt en begagnad märkesmaskin för samma pengar som en ny kines dessutom har man igen pengarna på märkesmaskinen när de ska säljas
matte axelson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:17, 07-05-2007
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L 90 h

Jockelock

#9 » 20:08:58, 28-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

matte axelson skrev:hej vi har 2 fyrhjulingar en kines 200cc och en suzuki 80 cc . Suzukin har vi inte gjort någonting ned förutom bytt olja kinesen bara står ingen orkar med den den spricker i ram och går sönder hela tiden . Jag hade köpt en begagnad märkesmaskin för samma pengar som en ny kines dessutom har man igen pengarna på märkesmaskinen när de ska säljas

Skönt att man inte är ensam i den båten, har upplevt liknande problem. Lärde mig en läxa den hårda vägen ..
Jockelock
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:31, 13-12-2012
Maskintyp: Traktor

Toolbox

#10 » 17:04:14, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips är också att hellre köpa begad märkesmaskin.
Det kommer att bli minst problem då.
Dessutom så står dessa maskiner sig mycket bättre i pris.
Även om jag förstår att det är lockande att köpa nytt.
Toolbox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:59, 20-11-2012
Ort: Norrbotten

Robert Johansson (trådstartaren)

#11 » 19:21:28, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag var o tittade på den som jag länkade till...

Det blev ingen affär, för även om den var fräsch så upplevde jag den som om den var lite skev / sne i baken.. men det kan har varit golvet också :klia:

Så jag avstod..

Och jag för står att det är bättre att köpa en beg. märkesmaskin som man kan få både hjälp med och fram allt delar...

God fortsättning

Mvh Robert
Allt går att fixa om man bara vill:)
Robert Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:35, 08-09-2006
Ort: Småland

grevenwiklund

#12 » 22:41:55, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte själv en kines 150cc till sonen i somras,ja vad säger man??? Motorerna är bra men resten skit!! Är inne på andra kinesen. Någon fler blir det inte!! Denna kostade tror jag 7500kr men har nog hellre köpt en beg märkesmaskin jag med!! Allt rostar på dessa kinaprylar, men motorerna är bra!!
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

vespa

#13 » 11:13:20, 09-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju ett mellanting också mellan ren Kina-junk och de så kallade märkesmaskinerna och det är maskinerna ifrån Taiwan. Tex.Kymco, SYM, Adly, Aeon, Dinli, Access m.m.
Artic Cat sätter sina klistermärken och höjer priset på Kymco-maskiner. Can Am gör det på SYM Quadlander och Polaris med Aeon-maskiner.
vespa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:53, 17-09-2010
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35, bm650


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se