Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Snöskoter startar inte

78 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera skotrar här!

zetor 7045 (trådstartaren)

#61 » 14:46:07, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse Lundblad skrev:trottelskruvarna står inte för mycke inskruvade då?
står trottlarna för högt upp så är det som att gasa vid kallstart,och då sugs det in mer bränsle än nödvändigt,och då dränks stiften.
sen så handlar det om soppakvaliten,soppan sen i våras är förmodligen bara blask (om du nu inte fyllt ny bensin i tanken).
jag har sagt det förr och gör det igen:jag kör alltid ur vanliga soppan i skotrar och snöslungor och häller i aspensoppa och kör en stund på det.
sen kan dom stå hela sommaren utan att det fäller ur i vare sig munstycken eller kanaler i förgasare.

fast man är ju där ändå och rycker i grejerna så att man vet att dom funkar.

låter också lite intressant, hur ska man kolla/justera det?
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958



torlin

#62 » 19:13:33, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse Lundblad skrev:står trottlarna för högt upp så är det som att gasa vid kallstart,och då sugs det in mer bränsle än nödvändigt,och då dränks stiften.

Tvärtom, gaspådrag då man försöker starta kommer att ge en magrare blandning då det inte skapas tillräckligt undertryck i förgasaren för att suga upp bränslet.
Kan dock ändå medföra att den surar igen efter en bunt startförsök då vevhuset blivit nog fyllt med bränsle.
Kall brukar det vara bättre att ge den något för mycket vid första startförsöket, tex några pump med primern.
Har den surat igen är enklaste sättet att rycka runt den med fullgas (inget undertryck=inget bränsle).

Ett tips är att innan en längre tids förvaring om du har bränslekran stänga denna när den går på tomgång så den självdör.
Tömmer då flottörhusen på bränsle och minimerar risken för avlagringar.
Sen bör man också tömma tanken, jag brukar köra upp det i nåt annat fordon på sommaren
(till nästa vinter har de mest lättflyktiga delarna i bränslet troligen dunstat bort vilket kan göra den mer trögstartad)

Tror också mest på att du har nåt skit i bränslesystemet då det kommer efter sommarförvaringen.
(en läckande flottörventil kan du konstatera ifall den går bättre att starta då den stått med bränslekran stängd)
Drygt 100 ton och 1500 hk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Lasse Lundblad

#63 » 20:10:10, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mina snömoppar blir då väldigt sura av att man skruvat in justering så att det suger mer luft genom förgasarhalsen,vid dom tillfällena så vill soppa även komma upp genom bränslenålsmunstyckena.
den soppan samt det man primat blir i vart fall för mycket soppa som gör att det surar ner sig.

ginge det att starta utan att prima o bara rycka igång med förhöjda trottlar, dvs mer gas vid kallstart,så skulle jag gjort det,men vare sig ski-doo:n eller lynx:en vill gå med på det.
det är snapsar som gäller o inget annat tyvär.
Lasse Lundblad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:51, 19-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

Andreas Mattsson

#64 » 21:08:16, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse Lundblad skrev:mina snömoppar blir då väldigt sura av att man skruvat in justering så att det suger mer luft genom förgasarhalsen,vid dom tillfällena så vill soppa även komma upp genom bränslenålsmunstyckena.
den soppan samt det man primat blir i vart fall för mycket soppa som gör att det surar ner sig.

ginge det att starta utan att prima o bara rycka igång med förhöjda trottlar, dvs mer gas vid kallstart,så skulle jag gjort det,men vare sig ski-doo:n eller lynx:en vill gå med på det.
det är snapsar som gäller o inget annat tyvär.



men hur hög tomgång har du om trottlarna är så pass uppskruvad att den kan dra den mängden bränsle genom trottelnålarna?

det där är ju ett avvägt ratio mellan luft/bränsle,,är tomgång normal när den är varm så stämmer bränsle/luft ratio rätt bra,vilket det även gör då den är kall eller vice versa.

däremot om man har en halvrisig motor som drar luft där den inte ska kan det ju bli att man i princip måste ställa trottlarna i botten då den är varm för att tomgången inte ska rusa,vilket i sin tur kan ge helt andra fenomen när den är kall och kan vara skapligt tät i p-boxarna tex.

eller förstår jag inte hur du menar?
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Lasse Lundblad

#65 » 21:51:23, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

det kan komma rätt skapligt med soppa genom nålmunstyckena,om man har skruvat in för mycket.
det gäller även när man fraktar dom på släp,fulla flotörhus när man lastar på,när man lastar av så kan det ha skvalpat ur så det är rikligt i insug så då får man helt enkelt vare sig prima eller slå på soppakranen,utan bara dra tills dom kommer igång,kan även behövas demonteras stift och dra ur överflödet i insug och cylindrar.

men det här är ju ett vanligt fenomen vid transport av snöskoter på släp,så dom flesta kör upp på släpen med avstängd soppakran,då fylls ju inte flottörhusen upp och skvalprisken är eliminerad.
Lasse Lundblad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:51, 19-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#66 » 23:42:38, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså? Jag har aldrig rört bränslekranen tror jag, förutom när nålventilerna var kassa. Då var det bara vrida igen om man skulle stå längre än en halvtimme. Glömde man det på morgonen var det bara dränera ut en liter ur vevhuset ;) . Aldrig märkt av att den vill flöda under transport dock.

Och surar skotern kan man få liv i den genom att dra med fullt öppna trottlar. Det vet jag funkar, så någon chokefuktion får man inte på det viset.
Gammal bensin har jag heller aldrig märkt av. Senast drog jag igång SW440:n efter två års dvala. Första rycket :D . Kan avlagringar i flottörhus ha med kvaliten på material i bränslesystemet att göra?

Eller så kanske jag bara har tur :)

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

zetor 7045 (trådstartaren)

#67 » 12:19:49, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

NU GÅR DEN !! :hurra: skruvade in bränsleskruven 2,5 varv och luft skruven 1,5 och så startade den och nu går den bra :grin: :grin:
SÅ NU ÄR DET BARA SNÖN BORTA :uupps: :uupps: så här ser väder prognosen ut :sad: http://sv.ilmatieteenlaitos.fi/vader/peders%C3%B6re
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

zetor 7045 (trådstartaren)

#68 » 16:07:35, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske bra att det inte finns så mycket snö ännu :aaargh: Gäng problem.
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

MickeR

#69 » 20:13:43, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll koll på stiften om du är och rattar på bränsleluftblandningen, för det är inte alltför mycket marginaler på en skoter, så det kan fort gå galet.

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

zetor 7045 (trådstartaren)

#70 » 20:22:47, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

alltså att man justerar för mycket?
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

MickeR

#71 » 20:59:12, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, håll koll på stiften så det inte blir för magert!
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

Andreas Mattsson

#72 » 21:20:43, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

zetor 7045 skrev:NU GÅR DEN !! :hurra: skruvade in bränsleskruven 2,5 varv och luft skruven 1,5 och så startade den och nu går den bra :grin: :grin:
SÅ NU ÄR DET BARA SNÖN BORTA :uupps: :uupps: så här ser väder prognosen ut :sad: http://sv.ilmatieteenlaitos.fi/vader/peders%C3%B6re



du har alltså 2 skruvar?menar dul bränsle/luftskruven och tomgångsskruvarna?

provade du nån gång att gasa och dra samtidigt?
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

zetor 7045 (trådstartaren)

#73 » 15:01:05, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:
zetor 7045 skrev:NU GÅR DEN !! :hurra: skruvade in bränsleskruven 2,5 varv och luft skruven 1,5 och så startade den och nu går den bra :grin: :grin:
SÅ NU ÄR DET BARA SNÖN BORTA :uupps: :uupps: så här ser väder prognosen ut :sad: http://sv.ilmatieteenlaitos.fi/vader/peders%C3%B6re



du har alltså 2 skruvar?menar dul bränsle/luftskruven och tomgångsskruvarna?

provade du nån gång att gasa och dra samtidigt?

jo :smile:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

zetor 7045 (trådstartaren)

#74 » 15:04:47, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeR skrev:Ja, håll koll på stiften så det inte blir för magert!

ja det har du rätt i men tidigare dom gångerna jag kollat så har dom varit svarta/nästan våta :mrgreen:
Men om den ryker mycket borde väl det inte vara nåt problem? Börjar bara gilla fyrtaktare mer o mer. :driver:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

torlin

#75 » 20:56:11, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att säga ifall den går rikt eller magert på röken går knappast.
Vet inte hur denna förgasare funkar, men oftast brukar det bara vara tomgångs/lågfartsdelen som är justerbar.
Och ifall den går lite magert på lågfart brukar inte göra någon skada.
Fanns dock en del äldre skotrar som även hade justerbart huvudmunstycke och vrider man för mycket på det är det lätt att spika sönder en kolv.
För att få en pålitlig avläsning av stiften bör man köra den ett tag på samma varvtal och sedan stanna den omedelbart,
får den gå en liten stund på tomgång är det bara tomgångsblandningen du ser
Drygt 100 ton och 1500 hk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se