Sida 5 av 6

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 14:46:07, 09-12-2013
av zetor 7045
Lasse Lundblad skrev:trottelskruvarna står inte för mycke inskruvade då?
står trottlarna för högt upp så är det som att gasa vid kallstart,och då sugs det in mer bränsle än nödvändigt,och då dränks stiften.
sen så handlar det om soppakvaliten,soppan sen i våras är förmodligen bara blask (om du nu inte fyllt ny bensin i tanken).
jag har sagt det förr och gör det igen:jag kör alltid ur vanliga soppan i skotrar och snöslungor och häller i aspensoppa och kör en stund på det.
sen kan dom stå hela sommaren utan att det fäller ur i vare sig munstycken eller kanaler i förgasare.

fast man är ju där ändå och rycker i grejerna så att man vet att dom funkar.

låter också lite intressant, hur ska man kolla/justera det?

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 19:13:33, 09-12-2013
av torlin
Lasse Lundblad skrev:står trottlarna för högt upp så är det som att gasa vid kallstart,och då sugs det in mer bränsle än nödvändigt,och då dränks stiften.

Tvärtom, gaspådrag då man försöker starta kommer att ge en magrare blandning då det inte skapas tillräckligt undertryck i förgasaren för att suga upp bränslet.
Kan dock ändå medföra att den surar igen efter en bunt startförsök då vevhuset blivit nog fyllt med bränsle.
Kall brukar det vara bättre att ge den något för mycket vid första startförsöket, tex några pump med primern.
Har den surat igen är enklaste sättet att rycka runt den med fullgas (inget undertryck=inget bränsle).

Ett tips är att innan en längre tids förvaring om du har bränslekran stänga denna när den går på tomgång så den självdör.
Tömmer då flottörhusen på bränsle och minimerar risken för avlagringar.
Sen bör man också tömma tanken, jag brukar köra upp det i nåt annat fordon på sommaren
(till nästa vinter har de mest lättflyktiga delarna i bränslet troligen dunstat bort vilket kan göra den mer trögstartad)

Tror också mest på att du har nåt skit i bränslesystemet då det kommer efter sommarförvaringen.
(en läckande flottörventil kan du konstatera ifall den går bättre att starta då den stått med bränslekran stängd)

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 20:10:10, 09-12-2013
av Lasse Lundblad
mina snömoppar blir då väldigt sura av att man skruvat in justering så att det suger mer luft genom förgasarhalsen,vid dom tillfällena så vill soppa även komma upp genom bränslenålsmunstyckena.
den soppan samt det man primat blir i vart fall för mycket soppa som gör att det surar ner sig.

ginge det att starta utan att prima o bara rycka igång med förhöjda trottlar, dvs mer gas vid kallstart,så skulle jag gjort det,men vare sig ski-doo:n eller lynx:en vill gå med på det.
det är snapsar som gäller o inget annat tyvär.

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 21:08:16, 09-12-2013
av Andreas Mattsson
Lasse Lundblad skrev:mina snömoppar blir då väldigt sura av att man skruvat in justering så att det suger mer luft genom förgasarhalsen,vid dom tillfällena så vill soppa även komma upp genom bränslenålsmunstyckena.
den soppan samt det man primat blir i vart fall för mycket soppa som gör att det surar ner sig.

ginge det att starta utan att prima o bara rycka igång med förhöjda trottlar, dvs mer gas vid kallstart,så skulle jag gjort det,men vare sig ski-doo:n eller lynx:en vill gå med på det.
det är snapsar som gäller o inget annat tyvär.



men hur hög tomgång har du om trottlarna är så pass uppskruvad att den kan dra den mängden bränsle genom trottelnålarna?

det där är ju ett avvägt ratio mellan luft/bränsle,,är tomgång normal när den är varm så stämmer bränsle/luft ratio rätt bra,vilket det även gör då den är kall eller vice versa.

däremot om man har en halvrisig motor som drar luft där den inte ska kan det ju bli att man i princip måste ställa trottlarna i botten då den är varm för att tomgången inte ska rusa,vilket i sin tur kan ge helt andra fenomen när den är kall och kan vara skapligt tät i p-boxarna tex.

eller förstår jag inte hur du menar?

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 21:51:23, 09-12-2013
av Lasse Lundblad
det kan komma rätt skapligt med soppa genom nålmunstyckena,om man har skruvat in för mycket.
det gäller även när man fraktar dom på släp,fulla flotörhus när man lastar på,när man lastar av så kan det ha skvalpat ur så det är rikligt i insug så då får man helt enkelt vare sig prima eller slå på soppakranen,utan bara dra tills dom kommer igång,kan även behövas demonteras stift och dra ur överflödet i insug och cylindrar.

men det här är ju ett vanligt fenomen vid transport av snöskoter på släp,så dom flesta kör upp på släpen med avstängd soppakran,då fylls ju inte flottörhusen upp och skvalprisken är eliminerad.

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 23:42:38, 09-12-2013
av fretchi
Jaså? Jag har aldrig rört bränslekranen tror jag, förutom när nålventilerna var kassa. Då var det bara vrida igen om man skulle stå längre än en halvtimme. Glömde man det på morgonen var det bara dränera ut en liter ur vevhuset ;) . Aldrig märkt av att den vill flöda under transport dock.

Och surar skotern kan man få liv i den genom att dra med fullt öppna trottlar. Det vet jag funkar, så någon chokefuktion får man inte på det viset.
Gammal bensin har jag heller aldrig märkt av. Senast drog jag igång SW440:n efter två års dvala. Första rycket :D . Kan avlagringar i flottörhus ha med kvaliten på material i bränslesystemet att göra?

Eller så kanske jag bara har tur :)

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 12:19:49, 15-12-2013
av zetor 7045
NU GÅR DEN !! :hurra: skruvade in bränsleskruven 2,5 varv och luft skruven 1,5 och så startade den och nu går den bra :grin: :grin:
SÅ NU ÄR DET BARA SNÖN BORTA :uupps: :uupps: så här ser väder prognosen ut :sad: http://sv.ilmatieteenlaitos.fi/vader/peders%C3%B6re

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 16:07:35, 15-12-2013
av zetor 7045
kanske bra att det inte finns så mycket snö ännu :aaargh: Gäng problem.

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 20:13:43, 15-12-2013
av MickeR
Håll koll på stiften om du är och rattar på bränsleluftblandningen, för det är inte alltför mycket marginaler på en skoter, så det kan fort gå galet.

//Micke

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 20:22:47, 15-12-2013
av zetor 7045
alltså att man justerar för mycket?

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 20:59:12, 15-12-2013
av MickeR
Ja, håll koll på stiften så det inte blir för magert!

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 21:20:43, 15-12-2013
av Andreas Mattsson
zetor 7045 skrev:NU GÅR DEN !! :hurra: skruvade in bränsleskruven 2,5 varv och luft skruven 1,5 och så startade den och nu går den bra :grin: :grin:
SÅ NU ÄR DET BARA SNÖN BORTA :uupps: :uupps: så här ser väder prognosen ut :sad: http://sv.ilmatieteenlaitos.fi/vader/peders%C3%B6re



du har alltså 2 skruvar?menar dul bränsle/luftskruven och tomgångsskruvarna?

provade du nån gång att gasa och dra samtidigt?

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 15:01:05, 16-12-2013
av zetor 7045
Andreas Mattsson skrev:
zetor 7045 skrev:NU GÅR DEN !! :hurra: skruvade in bränsleskruven 2,5 varv och luft skruven 1,5 och så startade den och nu går den bra :grin: :grin:
SÅ NU ÄR DET BARA SNÖN BORTA :uupps: :uupps: så här ser väder prognosen ut :sad: http://sv.ilmatieteenlaitos.fi/vader/peders%C3%B6re



du har alltså 2 skruvar?menar dul bränsle/luftskruven och tomgångsskruvarna?

provade du nån gång att gasa och dra samtidigt?

jo :smile:

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 15:04:47, 16-12-2013
av zetor 7045
MickeR skrev:Ja, håll koll på stiften så det inte blir för magert!

ja det har du rätt i men tidigare dom gångerna jag kollat så har dom varit svarta/nästan våta :mrgreen:
Men om den ryker mycket borde väl det inte vara nåt problem? Börjar bara gilla fyrtaktare mer o mer. :driver:

Re: Snöskoter startar inte

InläggPostat: 20:56:11, 16-12-2013
av torlin
Att säga ifall den går rikt eller magert på röken går knappast.
Vet inte hur denna förgasare funkar, men oftast brukar det bara vara tomgångs/lågfartsdelen som är justerbar.
Och ifall den går lite magert på lågfart brukar inte göra någon skada.
Fanns dock en del äldre skotrar som även hade justerbart huvudmunstycke och vrider man för mycket på det är det lätt att spika sönder en kolv.
För att få en pålitlig avläsning av stiften bör man köra den ett tag på samma varvtal och sedan stanna den omedelbart,
får den gå en liten stund på tomgång är det bara tomgångsblandningen du ser