Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Problem med en Polaris indy 500 -96

79 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera skotrar här!

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#1 » 00:29:04, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite problem med min indy 500...
har just skaffat den men den är svår att få igång,
sen när den går så under 2000 varv så "kvamnar" den när man gasar på.
låter man den gå ner på tomgång stannar den nästan direkt o är svår att få igång. släpper man ner den på tomgång o sen när den nästan dör kan man få den att varva upp igen om man pumpar med gasen liksom..
nån som har nå tips?

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



Gustavors

#2 » 00:51:21, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trasiga anslutningar mellan förgasarna och motorn. Den drar tjuvluft?

Allternativt så är det packboxarna runt veven.

Testa med startgas mot packboxar och förgasargummina när den går på jämnt varv.

Kanske?

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

kmracing

#3 » 01:16:29, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att säga utan mer bakgrundsfakta, det finns många fel på en sån här motor som ger dessa symptom. Läckande packboxar eller annat luftläckage som sagt, läckande reedventiler, felbestyckade, flödande el annat fel på förgasare, svag tändgnista/ dåliga stift, defekt tätning mellan vevhus, dålig kompression eller bara gammal oduglig bensin!

Är bensinen färsk?
Har skotern gått på mycket högre/lägre höjd tidigare?
Hur ser stiften ut?
Vet du om den går på bägge cylindrar när felet inträffar, eller "dör" en av dem?
Verkar det som den får för lite eller för mycket bränsle?
Går den "perfekt" över 2000 rpm?
Finns det möjlighet att göra ett kompprov?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#4 » 01:26:32, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bensinen som var i var inte färsk. väldigt lite. har hällt i 20 liter ny bensin..
Vet inte höjden men troligen samma som här..
har just köpt den så vet inte allt för mycket om den..
har ingen kompmätare tyvärr men kan skaffa en..
stiften tycker ja ser lite mörka ut.. ska sätta i nya hade ja tänkt..
svårt å säga om den går på bägge men den går ju väldigt lågt o sen stannar den.. tyckte nästan de var sämre gnista på ena stiftet när ja kollade men ska kolla med nya stift..
ja bara man kommer förbi "kvamnandet" så går den som f.n!
kan ta startgas o testa lite imorgon...
Men en rengörning av förgasare kanske inte är fel till å börja med...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

kmracing

#5 » 01:38:40, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Kolla och fixa så mycket du kan och kommer på, och ta gärna ett kompprov om möjligt (dom här brukar ligga mellan 7-10 bar, men helst inte under 6.. Så får vi höra fortsättningen sen :grin:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#6 » 01:47:55, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. ja jag ska forska lite framöver :thumme:
en sak till. ikväll när ja skulle ha igång den höll ja på jävlas bra nog, trodde den blev sur osv men när ja hällde i bensin så starta den på de o gick bara på de, gjorde så flera gånger och värmde även med varmluftspistol, kan den ha vatten i bränslet som jäklas med mig eller var de bara en lyckträff att den starta till slut o gick?
finns de nå å köpa å hälla i bensin så man får bort ev vatten?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

magloman

#7 » 02:03:49, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

högst troligen dålig bensin eller brist av det

min erfarenhet säger att bara väldigt lite dålig bensin kan sabba en full tank, samma med vatten

Jag skulle tömma hela tanken och slå i 20 liter ny bensin samt 3-5 liter E85

Sen bara försöka hålla liv i den så den får suga i sig det dåliga.

Funkar de då, så slå den "dåliga" bensinen i nån bil. Dom brukar inte vara så känsliga
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

kmracing

#8 » 02:18:32, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, alternativet för att testa är att koppla in sig med en slang till en extern tank, tex. 5 litersdunk för att få bekräftat om bränslet är boven eller inte, har själv gjort detta några gånger för att vara säker och det har oftast gett resultat...

Scenariot du beskriver skulle då vara att motorn inte orkar tända och starta pga den dåliga soppan, när du snapsar tillräckligt många gånger får motorn upp lite värme och orkar då gå på det dåliga bränslet. Men, man kan även få detta fenomen pga dålig komp, eller läckande vevhus, då orkar inte bränslet upp riktigt.. Reedventiler kan du förresten glömma, kom just på att din motor har kolvstyrt insug!
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#9 » 02:55:27, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej :grin: men när motorn är varm borde den väl kunna gå på tomgången eller trots halv kasst bränsle?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

magloman

#10 » 03:28:36, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

fiskare

#11 » 07:35:46, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvamnar den är det troligen att den får för lite bränsle.
Prova med rengöring av förgasare.
fiskare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:38:55, 11-07-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bm 400

zetor 7045

#12 » 16:25:44, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är nog ganska stor chans att det är bensinen som det är fel på byt det och pröva då annars kan du kolla bränslepumpen och förgasaren
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#13 » 19:08:27, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ja hällde i 20 liter ny bensin i den gamla skvätten som var i så vill ja inte hälla bort allt nu och de går ju åka bara den startat så kör tills de är slut så får vi se..
Köpte nå blask på swedol o hällde i bränslet idag och satte dit nya stift oxå..
Vet ju inte om de var att den hade tjälat igår elle så men ställde in den i garaget idag o hade dieselkanon på en stund så den fick tina av,
en par timmar senare tänkte ja åka lite o å hade den stått i nån minus iallfall ett tag då men då gav ja den en sup, spärrade gasen på lite mer varv än tomgång och ut med choken. hade den upplyftad på en pallbock oxå. då starta den direkt o sen gick den. fick använda choken lite av o på när den var kall och hålla lite varv så gick den sen var ja ute och åkte o inga problem så länge man inte stannar o står still så den går ner på tomgången då vill den dö. hände en par gånger ja lära stanna o då stannade ju den men ut med choken så starta den på första rycket igen..
så med choke startar den när den är varm iallfall...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

kmracing

#14 » 19:15:03, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du får väl köra upp det som är i tanken först då, det kan ju gå rätt snabbt ibland :cool: Men jag skulle nog rekommendera att du öppnar och rengör både förgasare och bränslepump, speciellt när maskinen är nyköpt och okänd, för sen vet du ju att det är okej på de punkterna iaf!
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

MickeR

#15 » 20:10:35, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en kompressionsmätare och testa kompressionen.
Har de där stålfoder eller nikasil?

Vet att vissa Polaris med stålfoder får ovala lopp och knäcker kolvarna och det kan nog få detta uppträdande.
Så ett kompressionstest är inte fel (vet dock inte om man upptäcker avbrutna kolv kjolar med kompressionstest?).
I övrigt är det bara att beta av tipserna ovan för att reda ut problemet.

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se