Jag tänkte mest på att justera variator remmen så att den ligger rätt i höjd, då det fort påverkar utväxlingen och därmed slitaget på remmen.
Men visst, bussningar och glidklackar i variatorerna hör ju till slitage delar så det får man räkna med att ta isär och byta emellanåt.
Det brukar inte vara super dyrt om man gör det i tid (före bussningarna är slut och det inte börjat äta i metallen).
Det är inte speciellt avancerat, se bara till att ha rätt storlek på tängerna för låsringarna. Primärvariatorn kan oftast (alltid?) servas på plats utan att dra loss den.
Med en äldre sport maskin så får man räkna med att det blir en del timmar skruvande.
Jag brukar räkna
ungefär enligt följande:
Not: Korvgrillning osv ska räknas in som "körtid".
0-500mil:
Mer eller mindre endast normal service/underhåll enligt instruktionsboken.
500-1000 mil:
Ca 5% av körtiden måste spenderas i garaget för att hålla maskinen rullande. Mer för att hålla den i skick.
Detta betyder att är man 5 maskiner som åker en vecka till fjällen så blir det minst en heldag skruvande för att hålla maskinerna vid liv denna veckan.
Bli inte överraskad om du tvingas ta fram bogserlinan.
1000mil och över:
Mycket varierande men till slut når man 50% skruvande och det är alltid nått som är trasigt.
Nu är det ingen som höjer på ögonbrynen när (observera att det står när, och inte om
) bogserlinan måste tas fram.
Denna kategori kan behöva lite extra
Här gäller det att ha kompisar som tycker att det är trevligt att skruva (så man får sällskap).
//Micke