Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Problem med en Polaris indy 500 -96

79 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera skotrar här!

kmracing

#61 » 17:13:44, 01-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inte mycket som försvarar skoterkörning, men det är jävligt kul och det känns som det räcker :mrgreen:

Otroligt att ni har nästan lika mycket snö som här uppe..
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...



Håkan.E

#62 » 18:05:49, 01-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att se på bilden men det bör vara nummer på brickan med dom tre skruvarna eller någon annan markering.
Du får prova åt vilket håll du ska vrida brickan sedan så måste du dra runt variatorremmen så att den kliver uppåt på variatorskivorna.
Du ska justera så att dalgångarna på remmen ligger jäms med överkanten på variatorskivorana.
Har du en ny rem så får man kolla och justera lite ofta i början.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#63 » 18:35:02, 01-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe ja inte är de ekonomiskt försvarbart iallfall men kul är de :smile:
Ja faktiskt så när de väl kommer snö här så får vi massor. bara några mil bort kan de vara stor skillnad..
hur mycket är de hos er då?
Kollade på variatorn och som den är nu är den justerad max åt ena hållet, har inte testat röra den än för min rem sa upp sig o nu har ja inte originalremmen så får kollade senare när ja har rätt rem.. sen var de nog tum på bultarna för 10mm glappa och 9mm passa inte...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

kmracing

#64 » 09:59:37, 02-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte mätt exakt, men det ligger nog runt 60-70 cm här jag bor, men far man ~10 mil nordväst mot Klimpfjäll / Kittelfjäll då kan det nog vara långt över metern på vissa ställen :grin:

Är det remmen på bilden du skjutit? Jag noterade de karakteristiska vita "varningstofsarna" på den bilden nämligen.. :grin: Jag kan rekommendera Gates "extrem" variatorremmar, dom höll något bättre än Polaris egna till Switchbacken jag hade, och några hundringar billigare dessutom.. Men det är rätt viktigt att justera in höjden på remmen, det motsvarar ju spänningen på remmen i startögonblicket + att du får en högre utväxling från start = sämre acc och mer remslir = värme..
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#65 » 10:26:51, 02-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, ja jag gjorde en provgrop och mätte utanför här på åkern o där var de 50cm men skulle vilja påså att de ligger kring 40 rent generellt..
Ja remmen på bilden blev inge bra när vi var ute o åkte när de var flera plus grader.. :smile:
Ja jag får kika på gates rem sen :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

MickeR

#66 » 10:44:36, 02-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Rätt justerade variatorer så håller variatorremmen i evigheter!
Håll dock koll på dåliga remmar då de kan fransa sig och hamna runt vevaxeln och drar då sönder packboxen.
Andra varianten är remsprängning eller att remmen vrider sig vid fullt gaspådrag. Det är inget man vill ha då det blir oerhörd kraft som variatorn slår ihop med när ~100hästar plötsligt släpps på fribete!

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

kmracing

#67 » 11:22:53, 02-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ska man få det att funka fullt ut så bör man ju kolla linjering av variatorerna, med allt vad det innebär + bestyckning. Vikter, fjäder, ramp i sek. Fjädertryck i sek. + glapp i bussningar osv. Men då måste man ju ha full koll på vad man håller på med eller ta hjälp av någon som har det. På en sån här maskin som ts har och med hans användningsområde (jag antar att den är införskaffad för att köra några svängar per vinter just for the fun liksom) så får man ju överväga vad som är värt att kosta på i tid och pengar för att optimera den... Nu är ju inte remmar billiga, och man kan ju sam sagt ha otur och skada packbox, variatorer eller i värsta fall vevaxel också. Men men..
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#68 » 11:41:53, 02-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har man viljan så kan man ju bygga om o ändra o fixa hur mycket som helst..
Jag tycker den går tillräckligt som de är nu även om man alltid vill ha mer :mrgreen:
Men egentligen var ja ute efter en lynx finlandia eller 5900 men blev den här mest bara för att :cool: ja åker mest i skogen men är ju alltid kul o leka på myrer mm :driver:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

MickeR

#69 » 12:28:10, 02-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte mest på att justera variator remmen så att den ligger rätt i höjd, då det fort påverkar utväxlingen och därmed slitaget på remmen.
Men visst, bussningar och glidklackar i variatorerna hör ju till slitage delar så det får man räkna med att ta isär och byta emellanåt.
Det brukar inte vara super dyrt om man gör det i tid (före bussningarna är slut och det inte börjat äta i metallen).
Det är inte speciellt avancerat, se bara till att ha rätt storlek på tängerna för låsringarna. Primärvariatorn kan oftast (alltid?) servas på plats utan att dra loss den.

Med en äldre sport maskin så får man räkna med att det blir en del timmar skruvande.
Jag brukar räkna ungefär enligt följande:
Not: Korvgrillning osv ska räknas in som "körtid".

0-500mil:
Mer eller mindre endast normal service/underhåll enligt instruktionsboken. :driver:


500-1000 mil:
Ca 5% av körtiden måste spenderas i garaget för att hålla maskinen rullande. Mer för att hålla den i skick.
Detta betyder att är man 5 maskiner som åker en vecka till fjällen så blir det minst en heldag skruvande för att hålla maskinerna vid liv denna veckan.
Bli inte överraskad om du tvingas ta fram bogserlinan. :uupps:


1000mil och över:
Mycket varierande men till slut når man 50% skruvande och det är alltid nått som är trasigt.
Nu är det ingen som höjer på ögonbrynen när (observera att det står när, och inte om :vissla: ) bogserlinan måste tas fram.
Denna kategori kan behöva lite extra :bira:
Här gäller det att ha kompisar som tycker att det är trevligt att skruva (så man får sällskap). :shake_hands:

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

kmracing

#70 » 15:13:15, 02-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provade det där med att skruva mer än man körde ordentligt en gång i tiden, och visst den gick som tusan när den var på det humöret, men det var ju inte så ofta trots allt, och det dök alltid upp nya bekymmer och idéer. Har hållt mig till std. maskiner i stort sett sedan dess..

http://medlem.spray.se/kmracing/hem/projekt1.htm

http://medlem.spray.se/kmracing/hem/670/670.htm
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#71 » 16:15:33, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har byggt lite höjning o satt dit nu. blir en helt annan skoter,
tar sig fram lite bättre och man sitter bättre. dock blir ju fjädringen lite mupp men så blir dom säger alla så...
7,5cm tror ja de blev...

Bild

Bild

Bild

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

fretchi

#72 » 21:51:59, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du sänkt främre infästningen något? Det behövs det med, annars kommer skotern gå "hälgång", o det är väl inte optimalt.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#73 » 22:24:44, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä sänker ja den fram får ja dålig vinkel på mattan.. som de är nu går den inte direkt på häl.. :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#74 » 17:57:08, 26-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen!
Nu har ja hittat felet till varför den inte gick på tomgången.
Skruvade bort insugsgummit idag o kollade och då såg ja ett gängat hål rakt neråt som ja inte tänkte på tidigare, och det är ju tydligen anslutningen till oljan men de har dom ju kopplat ut tidigare ägare på min så iställe för o plugga så har dom bara låtit dom vara och inte konstigt den dragit tjyvluft då.. så nu har ja pluggat dom två hålen o nu funkar den som den ska :hurra:

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

MickeR

#75 » 19:54:06, 26-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt!
En skoters värsta fiende är nog klåpare... :)

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se