Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Behöver hjälp med att koppla in varvräknare!

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skotrar här!

Jobergg (trådstartaren)

#1 » 15:33:40, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har en gammal varvräknare liggandes som jag tänkte montera på min snöskoter.
På varvräknaren står: For 1 cylinder 2 cycle use, och skotern har en 1 cylindrig 2-taktare, allt väl än så länge!

Men i manualen står att den gröna kabeln ska dras till kontakten för brytarspetsarna, men min skoter har brytarlöst system, går det att montera varvräknaren ändå och till vilken anslutning i så fall, eller är det helt kört?

Bifogar 3 bilder, dels på sprängskiss över tändsystemet och monteringsanvisningen.

Finns det nån kunnig där ute som kan ge lite tips?


Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jobergg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:39, 14-07-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L90
Ljungby 2240



Gösta Karlsson

#2 » 13:50:55, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Om jag tror rätt! Så är det väl kabel nr 5 som går till "dödaren/T-lås/nödsnöre", där om någonstans KANSKE du kan få ut den puls du behöver, jag vill minnas att om skotern går och man tar i den kabeln så känner man tändpuls.

Kabel 5 kotsluter ju mot jord när man stänger av den.

Men det är bara en teori...

Mvh Gösta
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Jobergg (trådstartaren)

#3 » 14:05:19, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Kabel 5 går precis som du säger till dödarknappen, jag har faktiskt provat att ansluta grön kabel dit, men då blir det ingen gnista på tändstiftet :sad:

Fick även tips att linda sladden några varv runt tändkabeln för att få impuls därifrån men det funka inte heller!

Fler förslag mottages tacksamt :help:
Användarvisningsbild
Jobergg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:39, 14-07-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L90
Ljungby 2240

Gösta Karlsson

#4 » 14:40:13, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Har du något batteri på den?
Issåfall hade du kanske kunnat ta tändförstärkaren/effektsteget som sitter
på innerskärmen på en en SAAB från sent 80- början på 90 talet, innan DI systemet kom.
Den får ju puls av en hallgivare, så själva effektsteget kan väl inte ha någon kotslutande effekt.
Jag vill minnas att jag har ett system liggade, som kom under "brytartiden" som man kopplade in för att spara brytarna, jag vill minnas att man fick ta bort kondensatorn, men var jag har det NU ska f..n veta.

Mvh Gösta

Nu kom jag på att varför det inte fungerar med kabel 5, är nog därför att där är det är växelspänning där, och ett vanligt tänsystem jobbar med likspänning, ex pulser fr 0-7volt eller några andra volttal.
Och då faller ju all jag har skrivit ovanför!
Senast redigerad av Gösta Karlsson 15:07:09, 13-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Jobergg (trådstartaren)

#5 » 15:07:54, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allis Chalmers skrev:
Har du något batteri på den?


Nej denna modell har inget batteri!

Kom just att tänka på att jag kopplade in en varvräknare på en moped med brytarlös tändning för en 20 år sedan och det funkade bra, men jag kan inte minnas nu var jag tog signalen ifrån :klia:
Så på nåt sätt borde det ju funka här också!


Fler förslag?
Användarvisningsbild
Jobergg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:39, 14-07-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L90
Ljungby 2240

Gösta Karlsson

#6 » 15:35:28, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle kunna lägga en diod i serie mellan kabel 5 och den gröna, på så vis tar du bort halva pulsen, och skulle det funka så borde väl mätaren visa halva vartalet.
Det var därför tändspolen inte gillade att bli "kortsluten" av ett likspänningsinstrument skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Jobergg (trådstartaren)

#7 » 17:34:17, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allis Chalmers skrev: och skulle det funka så borde väl mätaren visa halva vartalet.


Ja men hur kul är det då :sad:
Då kan den ju misstas för en diesel :uupps:


Fler tips någon?
Användarvisningsbild
Jobergg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:39, 14-07-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L90
Ljungby 2240

G-son

#8 » 17:47:28, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om tändningen dör av att mätaren kopplas in på dödarkabeln tål den inte den ström mätaren drar ifrån signalkällan. Den enkla lösningen är att sälja varvräknaren till en veteranentusiast och köpa en modern elektronisk mätare som tar signalen från störningar kring tändkabeln. Dom är inte ens dyra längre, kolla sidor som säljer den sortens grejer till moderna mopeder.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Gösta Karlsson

#9 » 18:17:20, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobergg skrev:
Allis Chalmers skrev: och skulle det funka så borde väl mätaren visa halva vartalet.


Ja men hur kul är det då :sad:
Då kan den ju misstas för en diesel :uupps:


Fler tips någon?


Det var väl mest som en test jag menade, så att du kan räkna ut vilket problem du står inför!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Jobergg (trådstartaren)

#10 » 19:26:45, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev: Den enkla lösningen är att sälja varvräknaren till en veteranentusiast och köpa en modern elektronisk mätare som tar signalen från störningar kring tändkabeln. Dom är inte ens dyra längre, kolla sidor som säljer den sortens grejer till moderna mopeder.


Nä gud förbjude att det hamnar en modern varvräknare på den, Chryslern är ju en 70-talskonstruktion och då vill jag ha en gammal varvräknare på den, inga moderniteter här inte som kanske rent av är tillverkade i nåt asiatiskt land..

Och nån försäljning blir det inte tal om då jag själv är veteranentusiast :grin:

Jaja men går den nu inte att koppla in kan man ju alltid stå och ljuga utanför korvkiosken att den varvar mätarn ut och lite till utan att nån kan kontrollerat :mrgreen:

RAC 12k RPM, Made in U.S.A
Bild
Användarvisningsbild
Jobergg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:39, 14-07-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L90
Ljungby 2240

Ivar Risslén

#11 » 19:34:17, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver Chrysler så då vill vi se en helbild på vinterfordonet.

Och när vi är inne på vinterleksaker så kanske det går med en varvräknare från en amerikansk snöskoter som har elektronisk tändning.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Jobergg (trådstartaren)

#12 » 20:02:47, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Du skriver Chrysler så då vill vi se en helbild på vinterfordonet.

Och när vi är inne på vinterleksaker så kanske det går med en varvräknare från en amerikansk snöskoter som har elektronisk tändning.


Har inga bra bilder än men här är en kort video:

http://www.youtube.com/watch?v=_UcGX53l3EA

Den är under renovering fortfarande och har fått ny drivmatta och lite annat monterat sen filmen gjordes.

Ja har du nån liknande varvräknare att sälja kan jag vara intresserad, har sökt på bl.a ebay en längre tid men alla gamla skotervarvräknare tycker jag är för stora och skulle inte se bra ut här, dessutom brukar skoterns märke nästan alltid stå på mätartavlan :sad:
Användarvisningsbild
Jobergg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:39, 14-07-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L90
Ljungby 2240

Ivar Risslén

#13 » 22:39:40, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med en varvräknare.
Du har rätt att de flesta varvräknarna har en firmalogo från tillverkaren. Och mc-varvräknarna är oftast mycket större.

Du kan kolla om det finns någon custom varvräknare till en 2 cylindrig 4-taktare som passar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ph7

#14 » 17:09:29, 14-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
det där tipset att linda några varv runt tändkabeln var intressant.
Du tänkte väl på att ansluta "andra änden" av kabeln till jord så du fick en sluten krets, och så måste spänningen stämma också
Jag har för mig att spänningen över brytarspetsarna låg på ca 800V.

Jag vet inte om detta fungerar men jag skulle göra så här:
1. Mät spänningen på tändspolen på en gammal Amazon eller likn. Går inte att mäta exakt med vanlig multimeter men en GROV gissning är ca 400V AC.
2. linda 10 varv tunn tråd runt tändkabeln, mät växel spänningen.
Antalet varv är proportionerligt mot spänningen. så om spänningen är hälften mot det du mätte på bilen så får du dubblera antalet varv.

Hoppas det funkar
//per
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Jobergg (trådstartaren)

#15 » 18:22:02, 14-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ph7 skrev:Hej
det där tipset att linda några varv runt tändkabeln var intressant.
Du tänkte väl på att ansluta "andra änden" av kabeln till jord så du fick en sluten krets, och så måste spänningen stämma också


Lindade en 5-8 varv nånting och provade alla varvtal men ingen reaktion på mätaren. Ja andra änden var såklart jordad.

Det där tricket kanske bara funkar på moderna digitala mätare!
Användarvisningsbild
Jobergg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:39, 14-07-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L90
Ljungby 2240


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se