Jobergg skrev:ph7 skrev:Hej
det där tipset att linda några varv runt tändkabeln var intressant.
Du tänkte väl på att ansluta "andra änden" av kabeln till
jord så du fick en sluten
krets, och så måste spänningen stämma också
Lindade en 5-8 varv nånting och provade alla
varvtal men ingen reaktion på mätaren. Ja andra änden var såklart jordad.
Det där tricket kanske bara funkar på moderna digitala mätare!
Och du mätte växelspänning såklart?
Tändkabelns
isolering är förhållandevis tjock så man missar en del av fältet så det krävs nog många varv, kanske en
rulle virtråd från elfa om det nu är värt pengarna för ett prov.
att bygga med elektronik är inte helt enkelt eftersom det troligen finns en hel del störningar inblandat här.
Ta hjälp av någon som är elektronikkunnig och som har tillgång till oscilloskop så ni kan kolla hur signalen i
kabel 5 ser ut.
Borde det inte finnas en färdig lösning? det kan väl inte vara ett unikt problem
har du provat så varvräknarn funkar? Är den för 6V matning? om den klarar 12V kan du testa på en gammal 4-cyl bil. Då borde den visa dubbla varvtalet, altså uppåt 2000 varv på tomgång.
//per