Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Bygga skotersladd.

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skotrar här!

TrAleX (trådstartaren)

#1 » 00:22:51, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj.


Jag är delaktig i skidföreningen där jag bor och vi har haft ett problem i år med snön. I början när det var så kallt så frös det nästan till is och då orkade inte maskinerna ner i snön. Pappa gjorde ett försök med att köra ut med gamla harven med medar, det gick bra tills det blev ojämnt och skit började komma upp.

Nu ikväll har jag spenderat ett antal timmar för att göra den perfekta sladden/isrivaren/utjämnaren i CAD, utan att lyckats.

Det perfekta multi redskapet hade varit en del med isrivarstål, en del som jämnar till och en del som återpackar med en gummimatta.

Redskapet ska inte vara för lätt, för långt eller för klumpigt, skotern som kommer dra allt är en Yamaha Viking III 540 bred- långbandare.

Först så tänkte jag göra två blad (liknande dom man har på 3 punktsliften på en traktor). Frågan är om det blir för tungt med att flytta snön. Då skulle bladen ha gått "/ \" så dom fångar upp snön och sedan lägger ut den igen.

Sedan kommer vi till återpackningen. Just nu har vi en vält på 3 m med vanliga bildäck och efter år det en räfflad gummimatta, men för att slippa köra med sladd, packarvält och sedan spårmaskin så skulle man kunna lägga ihop dom till två körningar, en bearbetande och en spårning.

Vet att det finns en variant som är elstyrd som bara är 2,5 m som har ett rivarstål som man kan sänka ner och efter den så är det bara järn som håller i en gummimatta som är räfflad.


Vad har ni för förslag för att det ska bli simpelt, billigt och lättkört? Om någon vill så får ni gärna göra en CAD på era förslag.
TrAleX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:09, 09-09-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case IH 5130



Finne

#2 » 11:56:04, 19-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En betongarmerings järnnät kan ju funka som sladd, och man kan ju svetsa dit några korta pinnar som river upp snön. Den borde ju inte bli så tung men endå vara tillräckligt tungt för jobbet .
Finne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:35, 04-10-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet
Valtra
Ford

tortap

#3 » 17:44:23, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittar bara en tråd på temat skotersladd. Ingen på ledsladd. Vi måste väcka liv i den här tråden för det är att intressant ämne när man börjat fundera kring det.

Hur ser den optimala sladden ut?

Jag har provat Snowmover och Raspen som får sägas funka enligt olika principer. Jag tänker att dessa borde gå att kombinera. En förlängs Snowmover med extrablad kanske gör det. Men en sån har jag inte provat. Fast tanken är att kanske förstå principerna och bygga nåt av skrot :)
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap

#4 » 16:29:19, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär tänker jag. Lika enkel som raspen 2 men med rakt blad för att flytta snön framåt som en snowmover. Tar lite böjda balkar ett ensidigt slitet vägstål och en bit vägtrumma som blev över. Längd och bredd därmed klar ca 280 lång ca 133 bredd bak 105 fram då balkarna var krokiga. Stålet är 122 cm.

Bild

Köpte vevfötter på biltema, enda nya materialet. Hade nån gammal rostig släpvagnsvev men nåt ska det väl få kosta. Hållarna till fötterna tog jag bort från flytbryggan som inte sitter med pålar längre.
Bild
Bild
Senast redigerad av tortap 16:41:11, 06-01-2023, redigerad totalt 2 gånger.

4 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap

#5 » 16:31:43, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är lång så det finns plats för några snedställda vägstål på mitten men det är inte säsong för att riva hårda spår ännu.

Bild

Lutat stålet som var kupat så svagt negativ vinkel. Kanske borde luta mer då det kan hugga fast nåt enormt nu om man har otur.
Bild

Här har jag sänkt skotern men båtformen gör att sladden hoppat upp på snön. Raspen går som en ubåt i samma läge.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

David, Luleå

#6 » 16:52:40, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kört fast på sista bilden?

En tanke jag funderar på skulle vara bra på en lång sladd, att ha någon styrning av den bakre delen. Typ så att dragstången påverkar bakre balken så att den styr ut baken lite när man tar tighta kurvor.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

tortap

#7 » 17:10:44, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har grävt upp lite gräs på sista bilden. Man behöver packa spåret innan man kör ut med en sån här typ av sladd :vissla:

Rusch heter en köpesladd som har medstyrning bak. Jäkligt smart med en fjädrande stång som vill påverka svängen bak. Om du svänger för tvärt går inget sönder men den försöker styra om du rör dig framåt.

Men det blir en helt annan typ av komplexitet att bygga. Så jag har gått mer på järnspettsprincipen. Vid trångt spår får jag korta in på dragsnöret. Vid öppna spår kan man ha långt snöre och då kan man backa och göra en timmerbilsvändning på spåret i princip.

Raspen har byggts med dragstång och svängande kladdplatta men på senare år har jag bara sett med draglinor. Jäkligt basic men det funkar hyggligt. Som säkerhetsutlösning vid fastkörning kan man ha lämpligt grov karbinhake som slitdel. Ca 8 mm.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Björn.O

#8 » 17:22:30, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det svåra är ju att snöförhållandena varierar så mycket. Ena dagen stenhårt och behov att riva, nästa dag en massa lössnö som fyller hela sladden.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

toker

#9 » 19:33:04, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde just en galler sladd men har inte hunnit prova den än har en bit av en skoterled jag försöker sköta om.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#10 » 20:37:40, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjusig gallersladd. Har ett knippe armeringsjärn som skulle bli en gallersladd men de ligger översnöade så det kanske blir nästa år. Skulle va bra nu innan man fått en botten att hyvla.

Björn. Det är ju det som är det roliga att det är så varierat. Man får fundera kring konstruktionen och testa, testa, testa. Till rimlig kostnad.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap

#11 » 20:55:16, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karbinhake funkar fint som säkerhet. Slet av en ikväll och det känns knappt i skotern när sladden hakar fast. Men man kan ändå rycka lös sladden när bladet är fullt.

Bild

Funkar fint att höja bladet och knuffa den för handkraft på spåret om man behöver backa.
Bild

Sen har jag provat sladda ett spår som var packat sen innan och då funkar det grymt bra. Lite för lite dragmaskin men det gick åndå.
Bild

Däremot. Nu har jag testat så ni slipper. Vägtrumma som kladdplatta funkar som budgetlösning. Men problemet är den runda formen och den ihåliga plasten. På lite hårdare spår vill det studsa på varje liten knöl och vid lite högre fart agerar det studsboll. Så man måste köra sakta och helst på lite mjukare spår. Raspen är bra för den kan man köra ganska fort med, det är som en lång stålbit bara. Och snowmower med kladdplatta är att föredra över den med rulle bak.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

toker

#12 » 21:06:08, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde med 2 st fyrkantsprofiler i varandra ett hål och 3 tums spik i genom men har ju inte provat än men går ju gå upp i dim på spik om den går av för lätt men drar med en Ockelbo 6000 så den håller i alla fall.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#13 » 22:10:25, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Körde med 2 st fyrkantsprofiler i varandra ett hål och 3 tums spik i genom men har ju inte provat än men går ju gå upp i dim på spik om den går av för lätt men drar med en Ockelbo 6000 så den håller i alla fall.


Det är en bra lösning. Får nog göra samma om det börjar kosta en karbinhake varje gång man kör.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

toker

#14 » 15:11:33, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va ut och provade galler sladden fungerade utmärkt tog med sig rejält med snö och lämnade av i groparna men gick tungt att dra har kommit ca 15 cm löst i natt och hård isig opistad led under men resultatet blev bra. 3 tums spik verkade lagom höll bra tills det högg fast i en stubbe då small den och blev inget stort ryck i skotern heller å lätt att ha med en påse spik.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

treaser2

#15 » 18:20:55, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde en sladd förra vintern och använde elektriska ställdon, kostade inte mkt från ebay och drivs av bilbatteri, styr rivstålet upp/ner tänkte bygga självnevillerande men intresset svalnade..
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se