Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

företag moms ?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Great (trådstartaren)

#1 » 21:47:21, 04-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upplägget idag är att jag har en gammal traktor, privatköpt(ej moms)
Där jag sköter underhållet åt vår vägförening. vägföreningen är ej redovisningsskyldig vad jag förstår.

Jag tar betalt ca 20000kr per år för mina tjänster.

Nu kommer till saken att jag vill uppgradera traktor, nånstans i 3-400000krs klassen.

inser då att jag kanske bör starta en enskildfirma o köpa in en traktor där för att kunna dra momsen?

Samtidigt då måste jag ju då faktiskt oxå börja fakturera på riktigt, vilket innebär att kostnaden kommer att gå upp för vägföreningen. och eftersom jag själv bor där så vill man ju hålla nere kostnaden.

Vad är rätt väg att gå, fortsätta med samma upplägg med samma gamla traktor, eller bara köra all in?

Är det nån mer som sitter i samma situation? hur gör ni, eller hur bör jag göra, förslag?
Great
Fler än 10 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: 2014 Hitachi ZX29-U3
1978 John Deere 2030

uppland2

#2 » 07:30:42, 05-09-2024

Andelsägarna i vägföreningen får dra av momsen föreningen betalar, så det blir inte dyrare för dem. (Du får säkert momsunderlag ifrån föreningens kassör varje år för din deklaration.)
uppland2
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Stefan1972

#3 » 08:44:38, 05-09-2024

Det är svårare idag att bli momsregistrerad. Det krävs ju ett syfte som kanske överstiger det som antyds här. Det luktar en aning skumt om ett upplägg där man startar företag och vill köpa en dyr traktor och sen bara har dessa intäkter. Man ska ju ha en rättvis affärsplan där det tydligt framgår att detta är en bärande ekonomi och syftet är solklart. De tittar på detta på samma sätt som banken kollar affärsplanen för ev lån typ.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Ej angivet

Great (trådstartaren)

#4 » 08:48:20, 05-09-2024

Föreningen är inte momspliktig vad jag förstått?

Kanske inte skötts helt rätt

Ok, ja så kan det vara.

Har o andra sidan inga problem o bara köpa nyare traktor helt privat heller, o fortsätta med samma upplägg, det kanske är lättast så, men inte rätt ?

Som nämnts så är enda tänkta intäkten jobbet mot vägföreningen, resten är egentligen bara nöjeskörning, egen ved, samt flytta grus o jord för att det är kul

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Great
Fler än 10 inlägg

1978 John Deere 2030

BM425

#5 » 09:01:48, 05-09-2024

För att det ska vara ett företag så krävs det
1 Vinstintresse
2 Varaktighet i verksamheten
3 Verksamheten ska vara självständig

För att få dra av moms så ska det över tid ge ett netto in till skatteverket staten.
Nystartade som uppfyller ovanstående kriterier ha några år på sig att uppvisa vinst.

Din nöjes körning hemma skulle i så fall betraktas som uttag ur eget företag och beskattas som det.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

bmrobban

#6 » 09:25:39, 05-09-2024

Om ditt enda jobb är åt vägföreningen så känns det inte vettigt att starta företag för att lyfta momsen på traktorn.
När du en dag säljer traktorn får du betala tillbaka momsen och resten minus avskrivningar blir vinst i företaget som du måste skatta för om du tar ut.
bmrobban
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Great (trådstartaren)

#7 » 10:18:34, 05-09-2024

Ok, så då kan man egentligen säga att allt är rätt och riktigt, att jag kan fortsätta debitera vägföreningen för den egentliga kostnaden, såklart med lite plus för mig, ska ju ändå serva o kosta på traktorn slitagedelar, o bara köra allt i privat regi?

Great
Fler än 10 inlägg

1978 John Deere 2030

Bygert

#8 » 10:28:00, 05-09-2024

Om man har en årsomsättning på högst 80000 är man befriad från moms. Det är frivilligt, man kan alltså begära att bli momsregistrerad även om man har lägre omsättning. Så långt skulle det alltså vara möjligt att registrera sig och dra av momsen för ny traktor och lägga på moms på fakturorna. Risken är ju då att skatten inte bedömer att köpet av traktor inte är företagsmässigt rimligt med hänsyn till omsättningen utan till stor del är att se som nån slags nöjesverksamhet. Det man drar av för ska ju vara till vettig nytta i verksamheten. Man kanske bara får dra av en del av inköpet och då också riskerar man skattetillägg. Man får göra dåliga affärer men nånstans ska man kunna se ett långsiktigt vinstsyfte om det ska vara tillåtet dra av moms.

Om du nu registrerar dig för moms lägger du på moms på dina fakturor. Förutsättningen för kunderna att dra av momsen kan vara att föreningen är momsregistrerad. Då drar föreningen av momsen och lägger sen på moms på sin utdebitering. Alternativt för bara föreningen vidare kostnaden med moms vid sin utdebitering. Förutsättningen för att slutbetalaren ska kunna dra av moms är att denne är momsregistrerad och att vägen är viktig i verksamheten. Om vägen t ex går till en mjölkgård med omfattande transporter så visst kan det vara skäl för avdrag då. Egentligen ska man kanske då göra nån slags proportionell andel för privat transport om man bor vid vägen men det gör nog få. Har man bara bostad vid vägen så finns det ingen möjlighet att dra momsen.
Bygert
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman

#9 » 13:17:25, 05-09-2024

När det gäller vägsamfälligheter gäller det som uppland2 skriver.
uppland2 skrev:Andelsägarna i vägföreningen får dra av momsen föreningen betalar, så det blir inte dyrare för dem. (Du får säkert momsunderlag ifrån föreningens kassör varje år för din deklaration.)

Åtminstone i dom vägsamfälligheter som jag har insyn i.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg

Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Great (trådstartaren)

#10 » 14:18:13, 05-09-2024

Ok, här är det bara 6st privathushåll, nån andel är för för jordbruk, tillgång till en åker,

Några utdebiteringar har det aldrig varit, mest för att jag själv skött vägen så billigt som möjligt.

Slog för övrigt till på en traktor idag(privat köp)

Blev en New Holland td5.85

1 person gillar det här inlägget.
Great
Fler än 10 inlägg

1978 John Deere 2030

Återgå till Bilda företag