Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta enskild eller ej?

162 inlägg • Sida 5 av 11
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

LeifAndersson

#61 » 18:41:34, 12-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till pappersarbetet har man en "Ingela 3000" på måndagar! :mrgreen:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



tracker

#62 » 19:29:12, 12-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

DanDiesel skrev:
tracker skrev:Det bokföringsprogram jag har för enskild firma är bra, ett knapptryck så gör den "deklarationen" fram till det datumet.
då ser man på en gång hur man ligger till, inga överraskningar.
Hade själv lite dåligt med jobb så jag sänkte min prel till 150000:- har inte gjort någon ny iår brukar göra det ibland, väldigt lätt att ändra på skattemyndigheten.
Men bokföringen har koll så har satt undan 100´ på eget "skattekonto" som betalas in i januari.
programmet tar även hänsyn till momsskuld.


Vilket program kör du?
Tänkte testa Wisma, verkar vanligast.

Jag använder Efredo, Stig som gjort programmet är väldigt lyhörd om man vill ha några förändringar.
jag ville ex. ha sökfunktion på verifikationerna för att kunna söka ett företag för ex. en del man köpt för något år sedan för att hitta reservdelsnummret.
snart så fanns det en ny version med sökfuntionen uppe :thummar:
finns lager samt snabbsaldo på detta så du ser hur mycket du sålt och vad som finns kvar.
Avskrivningar, momsrapport samt deklarationen är bara ett knapptryck bort, har gjort den första veckan som det är möjligt att logga in på skv
det har mina rekommendationer i allafall....
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

DanDiesel (trådstartaren)

#63 » 18:52:40, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

DanDiesel skrev:Då var ansökan om FA-sedel inskickad :uupps:

Vad skulle man göra utan er på detta suveräna forumet,all hjälp & stödet man får,tack :buga:

Nu är det bara att hoppas att allt går som det ska & köpet av Huddigen går i lås.

När nu Huddigen ska betalas av & det inte finns några pengar i firman i uppstarten
visst blir det då så att man gör en egen insättning varje månad i firman för att kunna betala
av den & få allt i bokföringen?



Nån som har koll på frågan ovan?
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12

jörgen.ottosson

#64 » 18:59:23, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

DanDiesel skrev:...
När nu Huddigen ska betalas av & det inte finns några pengar i firman i uppstarten
visst blir det då så att man gör en egen insättning varje månad i firman för att kunna betala
av den & få allt i bokföringen?


Ja "egeninsättning" ....det är bara en bokförings operation. ( det betyder att du "lånar ut" pengar till din firma (= bygger ett underskott = skuld till dig själv.....som du sedan kan kvitta mot intäkter när du får det, då kan du använda de pengarna "privat" direkt. De är ju redan dina egna skattade pengar.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Tjocksmocksjocke

#65 » 19:06:30, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte jag missminner mig så får du inte tillbaka betald moms som kvittning på intäkter på ditt vanliga jobb (A-skatten). Däremot kan du ta med det som underskott i jag tror fem år, så när du väl börjar tjäna på din rörelse så kommer dessa pengar. Och som sagt ovan, det är en "Egen insättning", det skriver du både i bokföringen och på kontot du sätter pengar på.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

161A

#66 » 19:17:00, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Ja "egeninsättning" ....det är bara en bokförings operation. ( det betyder att du "lånar ut" pengar till din firma (= bygger ett underskott = skuld till dig själv.....som du sedan kan kvitta mot intäkter när du får det, då kan du använda de pengarna "privat" direkt. De är ju redan dina egna skattade pengar.)


Och då får man använda sig av positiv räntefördelning, vilket innebär att man har rätt till ränta på de pengar man lånar ut till företaget, ca 7 %, blir inkomst av kapital men du för göra avdrag för det i företaget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

krokodilen

#67 » 20:14:45, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent bokföringstekniskt (om man inte har inkomster i rörelsen) är det ett jäkla förande för varje gång man köper tex ett filter eller några bultar och tar av privata pengar så ska denna egna insättning vara där. Är det istället ok att då pynta in 10 000:- av privata medel vid årets början eller slut.

Även om man inte är ute på jobb under året kan man ju förbättra och hålla efter maskinen menar jag.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#68 » 20:18:13, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelt svar: Ja ( i början eller när som helst under året :grin: )

...och i fallet ovan så kan du ju låna privat för att köpa grävlastaren, sätta in den som "egen insättning" i bolaget ....för att minska "bokförings-jobbet"
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Funderaren

#69 » 20:21:31, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öh, ja men hur blir det mindre bokföring av det?
Om du köper ett filter så lär ju det bokföras i vilket fall som helst och skillnaden mellan om du betalar det ur privata krokodilplånboken eller från krokodilfirmans stora kassaskrin är minimal.

1 person gillar det här inlägget.
Funderaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:19, 27-05-2010
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#70 » 20:26:49, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filtret förs ju som vanligt men "egen insättning" är ju en verifikation för sig.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

per-åke

#71 » 22:16:22, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Filtret förs ju som vanligt men "egen insättning" är ju en verifikation för sig.

/C


Iofs är det så, fast det blir inget merjobb för det.

Ponera att jag köper en skrivare till datorn för 1000:- ur egen ficka, då ser verifikationen ut som följer...

Skrivare bokförs som "förbrukningsinventarier" på konto 5410 och kostnadsställe "egen insättning" på konto 2018

Köper du däremot skrivaren för företagets pengar så blir det följande istället...

"Förbrukningsinventarier" på konto 5410 och kostnadsställe bankkonto 1930.

Att göra egna insättningar till företaget eller göra egna uttag, är inget som skattmasen bryr sig om, bara du har pengar att betala din moms & skatt.
Det är enbart vinsten i företaget du beskattas för. Detta gäller då INTE AB.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

jörgen.ottosson

#72 » 23:17:47, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderaren skrev:Öh, ja men hur blir det mindre bokföring av det?
Om du köper ett filter så lär ju det bokföras i vilket fall som helst och skillnaden mellan om du betalar det ur privata krokodilplånboken eller från krokodilfirmans stora kassaskrin är minimal.


Om du syftar på mitt inlägg: tänkte jag en bokförings order "traktorgrävare" ......mot 12 st egna insättningar för att betala lånet varje månad under året......men för "filtret" så har det ju ingen betydelse.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

krokodilen

#73 » 23:35:30, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kan nog låta sig göras på olika sätt och huvudsaken är väl att de (egen insättning) sitter uppförda för annars lär det vara svårt att ta ut dem och de privata pengarna kommer att behöva skattas av en gång till.

Fast å andra sidan skjuter man ju resultatet på minushållet om man handlar med pengar som inte finns i bolaget. :klia:

Vad kallar man då uttag av medel,,, "uttag av egen insättning" rätt och slätt.

Nja det blir nog ett samtal till revisorn för redig genomgång av detta tror jag.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

per-åke

#74 » 00:19:08, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Detta kan nog låta sig göras på olika sätt och huvudsaken är väl att de (egen insättning) sitter uppförda för annars lär det vara svårt att ta ut dem och de privata pengarna kommer att behöva skattas av en gång till.

Fast å andra sidan skjuter man ju resultatet på minushållet om man handlar med pengar som inte finns i bolaget. :klia:

Vad kallar man då uttag av medel,,, "uttag av egen insättning" rätt och slätt.

Nja det blir nog ett samtal till revisorn för redig genomgång av detta tror jag.

/C


Det heter bara eget uttag helt enkelt, eftersom du inte skattar för egen insättning. Som sagt! Skattmasen är bara intresserad av din vinst.
Får du inte samma svar av din revisor blir jag förvånad.
Skulle du inte bokföra dom som egen insättning så kommer dina verifikationer inte att stämma, så det är riktigt svårt att göra fel här.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

krokodilen

#75 » 09:03:13, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har säkert helt rätt P-Å det är mest för egen del.

Jag menade mera om man halar upp 200:- i privata medel för tex en hålslag och sedan för inköpet direkt på kassa och konto 6110.

Då har du ju inte fått med din egna insättning, utan det ser ju ut som om rörelsen betalt direkt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se