Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta enskild eller ej?

162 inlägg • Sida 9 av 11
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

63an

#121 » 20:25:34, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju folk som gör vad som helst för att lura åt sej något å visst man kan man ha en dålig maskin som kräver massor reservdelar å få lyfta momsen men något måste ju komma in som inkomst de håller inte hur länge som helst! Irl så får de ögonen på pajaseriet så börjar de sätta stjärnor i kanten så längre fram i tiden slår de till! Min bror torde som vanlig bonde gå till historien i Ö-vik vad gäller fusk om moms! Ja han är död så ingen klagar...Han köpte ny skördetröska MF med tusen remmar å den hjälpbars av traktorn sen körde han åt andra mera än sej själv! Året därpå fick han besök av taxeringsfolk å ordföranden som sa att han hade krävt tillbaka momsen men hade ingen skördetröska förr! Då svarade han att han bytt in ett tröskverk med firman men de hade inte hämtat det! OK var har du de då? Däruppe i sommarlagården så vi går dit så får ni själva konfirmera mitt stora brott...Därinne stod underverket årsmodell kanske 1890 eller så med vev för 4 pers å en piggrulle inne i matningshålet...så var de första tröskverken gjorda man hade bundit kärv å stack in axen så kornet/säden hamnade nedanför på golvet! Tystnad rådde en lång stund sen sa ordförarn: ja de är ett tröskverk! Men att min bror levde sitt liv på att komma på saker som vanliga döda inte skulle ens tänka på var bara vardagsmat för honom...Sen om man sätter sej in i vidare hur livet funkade runt 1900 å sädesskötsel så skulle det rakas ihop i ena änden på rent golv på logen, en man sitter med Skäppa/skopa å kastar säden mot uppspänd duk kanske lakan man skulle nog bli trött i armen efter nån vecka å skiljning på lätt å tung säd var ju att spånorna föll närmast å fyllda korn längst bort! Moms fanns inte då :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



LeifAndersson

#122 » 20:40:43, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite olustigt för aktiva företagare som försöker leva på sin rörelse och samtidigt göra rätt för sig att höra hur en del missbrukar systemet för egen vinnings skull. :sad: Och då är det inte 63:an bror jag tänker på!
Lite klädsamt vore det om de som sysslar med sådant höll truten och inte rekommenderar sitt agerande till andra!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

DanDiesel (trådstartaren)

#123 » 20:56:06, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vad tycker ni nudå Visma eller SpeedLedger?
Vilket är mest lättjobbat?

Mvh DanDiesel
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12

63an

#124 » 21:06:33, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lättjobbat? Leva på dubbla bidrag å spela poker! :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mkylen

#125 » 21:46:40, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visma är enklast, när året är färdigt kan du få ut alla blanketter till deklarationen ifyllda å klara. Speedledger fungerar ju lite mer som ett "riktigt" bokföringsprogram. Ladda ner en demo på visma så får du se. Tror du kan köra en demo på speedledger oxå.

Har du ingen bokföringsvana skulle nog jag säga att visma är lättast. Hur mycket kommer du jobba i företaget?
/Martin
Mkylen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:20, 29-11-2012
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Yanmar B17-2 EX
Volvo BM 6300 EHC

anders holmström

#126 » 22:03:31, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hat speedledger och tycker det funkar kanon, har mycket bättre koll på allt sen jag skaffade det +att hela jobbet med papper blev plötsligt roligt att hålla på med :smile:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

DanDiesel (trådstartaren)

#127 » 22:03:52, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Lättjobbat? Leva på dubbla bidrag å spela poker! :djaevul:


Haha,ja kanske det :idee3:
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12

DanDiesel (trådstartaren)

#128 » 22:09:17, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkylen skrev:Visma är enklast, när året är färdigt kan du få ut alla blanketter till deklarationen ifyllda å klara. Speedledger fungerar ju lite mer som ett "riktigt" bokföringsprogram. Ladda ner en demo på visma så får du se. Tror du kan köra en demo på speedledger oxå.

Har du ingen bokföringsvana skulle nog jag säga att visma är lättast. Hur mycket kommer du jobba i företaget?



Kommer bara att arbeta i företaget på kvällar & helger,ja när det finns tid helt enkelt,till att börja med iaf.
Har ju ett heltidsjobb i övrigt som jag kommer att fortsätta med.
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12

Mkylen

#129 » 22:15:46, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som mig.
Jag kanske skrev det tidigare men jag kör ju själv visma till min enskilda, tycker det räcker gott o väl. Det är när man har någon anställd och har mer rörelse i firman som jag kan tycka det behövs ett "bättre" program.
/Martin

2 personer gillar det här inlägget.
Mkylen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:20, 29-11-2012
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Yanmar B17-2 EX
Volvo BM 6300 EHC

krokodilen

#130 » 22:36:08, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar varför det vid varje uppstart av en tråd som behandlar start av rörelse på Maskinisten blir så mycket taggar utåt och många av kommentarerna är åt hållet:

"Nejnej det är för svårt att bokföra och en revisor kostar 20 000:-/år" och "Nu har du räknat bort dig för maskinen kommer att gå sönder mycket mera!" eller "Du drar dig mot ekonomisk ruin!"

Är det av ren rädsla för konkurrens? Nja ett på gränsen till inaktivt företag som enbart startats upp pga inledande momslyft konkurrerar väl inte med nån eller nått.

Det borde ses som enbart positivt om folk skaffar sig F-skatt eftersom det ger fler möjligheter att jobba, tex hänga på en annan hantverkare, i princip i vilken bransch som helst med kort varsel när det är kort om folk eller liknande.

Det är väl i slutänden Skatteverket som avgör lämpligheten eller ej + återkallar F-skattesedeln vid missbruk, sist jag kollade i alla fall.

Lätt,,,, moralpanik över ämnet skönjes.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#131 » 22:38:20, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#132 » 00:23:37, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:På tal om spräckta samveten, har du nåt verkligt fall du kan peka på Jörgen, där Sv agerat med att kräva momsen tillbaka?
....


Alla fall när ett bolag avslutas ...det är en av de saker som sker när näringsverksamhet avslutas. (oavsett om du avslutar själv eller blir tvingad...) Momsen ska betalas in oavsett om du säljer inventarierna till en "utomstående" eller till dig själv (privat) ....och det var det jag menade med att du får "betala till baka" momsen.

https://www.skatteverket.se/foretagorga ... 23713.html
När näringsverksamheten har upphört kan inga tillgångar eller skulder finnas kvar i balansräkningen vid räkenskapsårets utgång.

Den sista affärshändelsen för bokföringen är att tillgångar och skulder förs över till den privata sfären. Detta är ett uttag som ska bokföras mot eget kapital. Uttag av inventarier och varulagertillgångar bokförs på samma sätt (försäljning) och till samma belopp (marknadsvärdet) som till utomstående
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

krokodilen

#133 » 08:45:57, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där kom det ju mera bra info till den som ska funderar på att skaffa F(ul)-skatt.

Skatta av inventarier brukar jag kalla det.

Jörgen har ju i sak 100% rätt för alla blir ju "krävda" på moms varje gång de öppnar ytterdörren i princip.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#134 » 10:39:47, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men avskrivna inventarier har ju noll restvärde, ingen moms att redovisa även om de står kvar på gården.
Inventarier med restvärde får man väl fundera på om man vill ha kvar och antingen sälja av innan man slutar och redovisa momsen från försäljningen det sista man gör (i firman). På dessa inventarier finns ju ett värde man får in som är fem gånger större än momsen. Så då måste det väl finnas pengar att betala?
Nä, avveckling är ett litet problem.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

DanDiesel (trådstartaren)

#135 » 21:44:32, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lutar åt att det blir Visma.
Men hur ska man göra,ska man köra vanligt bankkonto eller bankgiro?
Länsförsäkringar har ju nått paket med rörelsekonto & bankgiro,mm som kostar 900:- per år för företagare,
är det värt att skaffa det eller är det "overkill"?
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se