Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Minigrävare Liugong 904D för uthyrning

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

mathiast

#16 » 21:55:17, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

i västra götaland är det i alla fall överetablerat med uthyrare och där finns allt från nya maskinen till dom som hyr ut skrot billigt,sedan bör maskinvalet falla på nått hyfsat okomplicerat och ett märke som har snabb reservdelsförsörjning för är det något som körs sönder så är det just hyrmaskiner och som "bugetuthyrare" kommer du nog mest få privatpersoner som knappt kan köra
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010



LeifAndersson

#17 » 22:05:09, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Welder88 skrev:
Krister W. skrev:
Absolut inte! Men jag är bara orolig över att jag inte kommer att kunna få några kunder alls eftersom att idag finns det massvis med etablerade stora företag som sysslar med detta och har ett stort kundregister. Varför skulle dom välja mig som är ny? Där tänker jag att om jag lägger mig lågt samtidigt som jag erbjuder hög service. När jag väl har fått lånet betalt kan jag investera i ännu en maskin eller utöka med paddor och dylikt.


Förstår inte ditt syfte med din etablering. Du säger själv att det finns massvis med etablerade uthyrare. Vad är det som får dig att tro att du kan konkurrera med dem som ny och grön aktör. Vad du riskerar är att du skapar ett B-lag där du själv etablerar dig med en udda maskin och oseriös framtoning genom att inte ha en marknadsmässig profil. Möjligen kanske de kunder som av någon anledning inte är välkomna till de etablerade aktörerna dyker upp hos dig men det är inga kunder man bygger upp ett företag på.
Varför väljer du just denna bransch som din företagsidé? Finner du ett egenvärde i att äga en grävmaskin och att låta andra använda den? Om du nu nödvändigtvis ska köpa en udda grävmaskin, vore det inte bättre att då själv åta dig grävningar med den än att lämna den till okända utan ekonomiskt utbyte. Då vore det mycket bättre att bara låta maskinen stå och inte dra på dig några driftkostnader och riskera haverier, när du säger att du klarar amorteringen även utan intäkter om du finner ett värde i att äga en maskin.
Etablerar du ett B-lag för maskinuthyrning lär du få agera där så länge du har råd, ett avancemang uppåt lär inte vara möjligt när både ekonomi och maskinutrustning sjunger på sista versen. Om din ide vore realistisk så skulle vi ha bra många nya maskiner stå på gårdarna på hobbybasis och vänta på hugade hyrkunder. Tänk dig för både en och två gånger innan du investerar med den affärsidén. Risken är annars överhängande att du står där en illusion fattigare och med en udda maskin som inte går att sälja. Om du åtminstone valt ett etablerat märke och en begagnad maskin, då kunde du i vart fall få igen en övervägande del av dina pengar om du måste sälja den. Den möjligheten finns inte med en udda maskin, den är billig i inköp men den förlorar dessutom närmare halva det värdet när du tar första spadtaget med den. Tyvärr ser det så ut i verkligheten.
Om du nu absolut vill satsa på uthyrning, varför inte satsa på billigare objekt som du kan underhålla själv. Typ vedklyvar /kapar och sådana prylar, och då satsa på kvalitetsgrejer och hög service och kanske lämna ut prylar när de stora aktörerna har låst och gått hem. Då har du mer ett eget koncept som du kan utveckla, men den där grävaren är en riktigt dålig idé. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Welder88 (trådstartaren)

#18 » 22:09:21, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:i västra götaland är det i alla fall överetablerat med uthyrare och där finns allt från nya maskinen till dom som hyr ut skrot billigt,sedan bör maskinvalet falla på nått hyfsat okomplicerat och ett märke som har snabb reservdelsförsörjning för är det något som körs sönder så är det just hyrmaskiner och som "bugetuthyrare" kommer du nog mest få privatpersoner som knappt kan köra


Tack för svaret!

Jag väljer Liugong för den goda servicen, bra garantier och snabb reservdelsförsäljning. Visst! Hade ju gärna haft en ny ec35 men det blir alldeles för mycket pengar. Vi får hålla tummarna för att jag stöter på privatpersoner som har lite koll på läget för är ju inte kul att få motgånger på direkten men självklart förstår jag att det kommer förekomma.

Men det rör sig alltså om privatpersoner mestadels tror ni?
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Welder88 (trådstartaren)

#19 » 22:21:50, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Welder88 skrev:
Krister W. skrev:
Absolut inte! Men jag är bara orolig över att jag inte kommer att kunna få några kunder alls eftersom att idag finns det massvis med etablerade stora företag som sysslar med detta och har ett stort kundregister. Varför skulle dom välja mig som är ny? Där tänker jag att om jag lägger mig lågt samtidigt som jag erbjuder hög service. När jag väl har fått lånet betalt kan jag investera i ännu en maskin eller utöka med paddor och dylikt.


Förstår inte ditt syfte med din etablering. Du säger själv att det finns massvis med etablerade uthyrare. Vad är det som får dig att tro att du kan konkurrera med dem som ny och grön aktör. Vad du riskerar är att du skapar ett B-lag där du själv etablerar dig med en udda maskin och oseriös framtoning genom att inte ha en marknadsmässig profil. Möjligen kanske de kunder som av någon anledning inte är välkomna till de etablerade aktörerna dyker upp hos dig men det är inga kunder man bygger upp ett företag på.
Varför väljer du just denna bransch som din företagsidé? Finner du ett egenvärde i att äga en grävmaskin och att låta andra använda den? Om du nu nödvändigtvis ska köpa en udda grävmaskin, vore det inte bättre att då själv åta dig grävningar med den än att lämna den till okända utan ekonomiskt utbyte. Då vore det mycket bättre att bara låta maskinen stå och inte dra på dig några driftkostnader och riskera haverier, när du säger att du klarar amorteringen även utan intäkter om du finner ett värde i att äga en maskin.
Etablerar du ett B-lag för maskinuthyrning lär du få agera där så länge du har råd, ett avancemang uppåt lär inte vara möjligt när både ekonomi och maskinutrustning sjunger på sista versen. Om din ide vore realistisk så skulle vi ha bra många nya maskiner stå på gårdarna på hobbybasis och vänta på hugade hyrkunder. Tänk dig för både en och två gånger innan du investerar med den affärsidén. Risken är annars överhängande att du står där en illusion fattigare och med en udda maskin som inte går att sälja. Om du åtminstone valt ett etablerat märke och en begagnad maskin, då kunde du i vart fall få igen en övervägande del av dina pengar om du måste sälja den. Den möjligheten finns inte med en udda maskin, den är billig i inköp men den förlorar dessutom närmare halva det värdet när du tar första spadtaget med den. Tyvärr ser det så ut i verkligheten.
Om du nu absolut vill satsa på uthyrning, varför inte satsa på billigare objekt som du kan underhålla själv. Typ vedklyvar /kapar och sådana prylar, och då satsa på kvalitetsgrejer och hög service och kanske lämna ut prylar när de stora aktörerna har låst och gått hem. Då har du mer ett eget koncept som du kan utveckla, men den där grävaren är en riktigt dålig idé. :sad:


Tack för ditt svar.

Jag väljer branschen eftersom jag är intresserad av den och vill en dag ha bolaget som heltidssysselsättning. Att en dag kunna gå ifrån sitt ordinarie jobb för att man märker att det har blivit såpass mycket jobb på sidoföretaget att man kan plocka ut en förtjänst och leva på den lönen. Får jag då mitt lån betalt blir allt annat vinst till bolaget som i sin tur kommer att leda till lön att leva på och utvecklingsmöjligheter för framtiden.

För att få kunder antog jag att man måste lägga sig lägre annars kommer man aldrig få någon som hyr. Allt kretsar runt att jag har så små utgifter som möjligt. Några dygns hyra i månaden så har jag ju lånet betalt. Därefter blir det ju vinst. Tänker jag fel?

Du pratar på att grävaren är en dålig idé men om jag hade gått ut med marknadsmässiga priser och hög servicenivå, hade idén då varit annorlunda?

Tack på förhand!
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#20 » 22:25:53, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

HUR ska du kunna hålla 'hög service' medan du är på ditt riktiga jobb?
När kunden ringer om en trasig slang, eller band som ramlat av osv..
Kan du släppa det du har för att rusa iväg då?

Eller tänkte du någon annan slags service?
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Welder88 (trådstartaren)

#21 » 22:36:27, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:HUR ska du kunna hålla 'hög service' medan du är på ditt riktiga jobb?
När kunden ringer om en trasig slang, eller band som ramlat av osv..
Kan du släppa det du har för att rusa iväg då?

Eller tänkte du någon annan slags service?


Jag har turen att kunna lägga upp mitt arbete själv.
Därför skulle det fungera bra att ha mitt egna företag vid sidan om.
Om jag t.ex. ska lämna maskinen hos en kund måndag morgon så kan jag göra det sen åka till mitt ordinarie jobb. Annars som du säger skulle det aldrig fungera. Jag ska se mig själv som att jag är tillgänglig när som helst, allt för kunden ska bli nöjd med mig.

Hoppas, vill och har tron på att detta ska fungera.
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

björken

#22 » 23:04:49, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ramirent tar 2700/dag för en 3,5t maskin, sen har väl de flesta "proffs" 30-50% rabatt på det priset, då tillkommer skopor, utkörning och bränsle på det.
2700*0,6=1620/dag (med 40% rabatt).
Då tycker jag att du bör kunna lägga dig på minst 1500+moms för din maskin inkl skopor, dessutom ta betalt för soppa och transport till minst självkostnadspris.
Antar att du kommer rikta in dig på VillaSvenssons och HästgårdsKarlssons och inte ProffsschaktAB som kund? De struntar nog ofta i vad det är för märke på maskinen (vet ändå inte vilka som är premiummärkena och arbetsmiljö är inte prio1), men att den ser ny och fräsch ut tror jag är viktigare. Dessutom är det lättare att påvisa ev skador på en nyare maskin efter uthyrningen.
Kom ihåg att räkna med att säsongen varar kanske sju månader om året, där kanske 3 månader är högsäsong.

Varför just 4ton? Är inte en 2,5-2,8t maskin med ett maskinsläp och dragbil med 3,5t dragvikt ett alternativ?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

norton

#23 » 23:58:09, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med björken. Bättre med en fräsh kinesare än en halvskabbig kvalité maskin i det läget. En svensson vet inte skillnaden på hydraulik och flöden men rost, bulor och glapp ser dom. Sätt firmaloggan din över märkena på maskinen och ingen kommer att se skillnad. Pimpa den med lite xenonlampor, blixtljus och sätt på nått extra skydd för motvikten, typ band från rulltrappa. Ha dessutom bättringsfärg på sprayburk så du enkelt kan fixa repor innan nästa kund.


Bild
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

LeifAndersson

#24 » 00:14:02, 02-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Welder88 skrev:
Du pratar på att grävaren är en dålig idé men om jag hade gått ut med marknadsmässiga priser och hög servicenivå, hade idén då varit annorlunda?



Då hade du inte fått en ofördelaktig "stämpel" på dig i alla fall, men tyvärr så är jag övertygad om att idén med en en grävare för uthyrning är den sämsta av alla objekt man kan hyra ut. En firma här som är etablerad på uthyrning dock inte grävare fick också för sig att de skulle komplettera utbudet med ett par mindre "snurrmaskiner" av lite olika storlek. Det blev totalt fiasko, de konstaterade att just grävare SKA inte hanteras av folk utan erfarenhet. Projektet avblåstes efter en sommar med ett antal hårresande historier i bagaget. Trots maskiner av ett mycket känt märke blev de fullständigt misshandlade av ovana förhoppningsfulla maskinister med massor av haverier som följd. Och när maskinen hyrdes ut så tog leverantören mycket få reparationer på garantin när haverierna inte med bästa vilja ens kunde skyllas på fabrikationsfel, ingen garanti täcker handhavandefel. Och det som togs av försäkringar på maskinen hade inte vanligt folk råd att betala självrisken på när de var mycket höga för att öht. få en rimlig premie. Så det blev bara tråkigheter och de slutade att hyra ut till privatpersoner utan hyrde bara ut till "yrkesmän" men maskinerna var hädanefter till salu och såldes snart bort och de återgick till bassortimentet. :sad:
Det är helt enkelt ingen bra affärsidé där möjligheten till framgång är näst intill obefintlig, men risken för tråkigheter är däremot så mycket större!
Så vad du gör, tänk dig för ordentligt innan du startar upp något, och tala med någon som har koll på företagande som kan ge dig råd och vägledning. Du kommer ändå att behöva hjälp med ekonomi och bokföring när du startar ditt företag, så det är lika bra att knyta den kontakten redan nu. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#25 » 00:52:18, 02-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en lokal revisor/ pappersskyfflare. Disk igenom budget med denne innan du kör igång.

Tror oxå det är bättre o hyra ut få gånger till bättre betalt än o hyra ut billigt fler ggr.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Krister W.

#26 » 08:02:22, 02-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Då hade du inte fått en ofördelaktig "stämpel" på dig i alla fall, men tyvärr så är jag övertygad om att idén med en en grävare för uthyrning är den sämsta av alla objekt man kan hyra ut. En firma här som är etablerad på uthyrning dock inte grävare fick också för sig att de skulle komplettera utbudet med ett par mindre "snurrmaskiner" av lite olika storlek. Det blev totalt fiasko, de konstaterade att just grävare SKA inte hanteras av folk utan erfarenhet.
...


Inte för att jag vill vara obstinat, men här på orten jag bor finns (minst) en uthyrningsfirma som hyr ut minigrävare i 0.6-2.0t klassen, minidumprar mm redskap och verktyg. Jag uppfattar att de främst riktar sig mot privatpersoner och mindre företag som har sporadiskt behov av maskin. Dvs EJ grävarproffs i första hand! Har själv hyrt en Bobcat E10 där en gång.
De har säkert funnits här i minst 5-6 år och opererar ännu... Såg att de byggde ut sina lokaler häromåret. Så nog går det att hyra ut grävare till "villasvenssons" och göra bra affär av det. Gäller väl bara att hitta ett upplägg som fungerar.

Till TS vill jag bara säga Lycka till, men vad du än hittar på i uthyrningsbranschen så gör ett sunt "businesscase" av det. Varför skall du subvensionera grävare åt andra folk? Givetvis kommer det att ta viss tid innan du hämtar hem investeringen, men försäkra dig om att ta hem vinst från dag 1!
Dvs Intäkt - omkostnader = vinst.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

björken

#27 » 08:27:04, 02-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan anledning att ta ta betalt i samma nivå som ev konkurrenter på den lokala marknaden är om man kan få till det så att ni hänvisar kunder till varandra om er maskin är uthyrd/på reparation just det önskade datumet. Det blir svårt om du börjar med att "dumpa" priset.
Som sagt, bättre att hitta och behålla kunder med bra service, kreativ marknadsföring och proffsighet än med lågt pris.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Peter.Deremar

#28 » 13:02:21, 02-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak är väl att räkna på att betala av en maskin på 7 år. Som hyrmaskin ska man nog vara glad om den håller tre år kanske, då är det inte så roligt att ha fyra år kvar att betala på något som inte finns kvar.
Jag tror att man ska börja i andra änden, hyra ut paddor och mindre maskiner först och sen gå upp till större saker när det börjar rulla på lite mer.

Har du kollat upp vad försäkring kostar? Misstänker att den blir dyr om man nämner att den ska hyras ut.
Mitt lilla garageprojekt.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Signaltekniker på järnvägen.
www.pdsignal.se
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Welder88 (trådstartaren)

#29 » 21:04:46, 02-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Ramirent tar 2700/dag för en 3,5t maskin, sen har väl de flesta "proffs" 30-50% rabatt på det priset, då tillkommer skopor, utkörning och bränsle på det.
2700*0,6=1620/dag (med 40% rabatt).
Då tycker jag att du bör kunna lägga dig på minst 1500+moms för din maskin inkl skopor, dessutom ta betalt för soppa och transport till minst självkostnadspris.
Antar att du kommer rikta in dig på VillaSvenssons och HästgårdsKarlssons och inte ProffsschaktAB som kund? De struntar nog ofta i vad det är för märke på maskinen (vet ändå inte vilka som är premiummärkena och arbetsmiljö är inte prio1), men att den ser ny och fräsch ut tror jag är viktigare. Dessutom är det lättare att påvisa ev skador på en nyare maskin efter uthyrningen.
Kom ihåg att räkna med att säsongen varar kanske sju månader om året, där kanske 3 månader är högsäsong.

Varför just 4ton? Är inte en 2,5-2,8t maskin med ett maskinsläp och dragbil med 3,5t dragvikt ett alternativ?


Tack för ditt svar!

Du har fått huvudet på spiken i vilka jag vill rikta in mig på. Även fast jag kanske varit lite luddig i mina inlägg.

Jag skulle vilja ha en något mindre maskin men Liugong har ingen mindre än 4ton och jag har inte pengarna till en Volvo. Sen vågar man ju inte köpa vilken "kinamaskin" som helst men Liugong har jag hört gott om och vet en del som har dom.

Har du något tips på mindre maskin med rimligt pris? För den klassen du nämner är nog lättare att få uthyrd och smidigare transporter.
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Welder88 (trådstartaren)

#30 » 21:06:11, 02-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

norton skrev:Håller med björken. Bättre med en fräsh kinesare än en halvskabbig kvalité maskin i det läget. En svensson vet inte skillnaden på hydraulik och flöden men rost, bulor och glapp ser dom. Sätt firmaloggan din över märkena på maskinen och ingen kommer att se skillnad. Pimpa den med lite xenonlampor, blixtljus och sätt på nått extra skydd för motvikten, typ band från rulltrappa. Ha dessutom bättringsfärg på sprayburk så du enkelt kan fixa repor innan nästa kund.


Bild


Ja jag menar det! Att kunna få ha en helt ny maskin från start måste vara något som lockar kunden att hyra.
Tack för dina tips!
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se