Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Minigrävare Liugong 904D för uthyrning

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Welder88 (trådstartaren)

#1 » 19:51:06, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå!

Har funderingar på att starta ett bolag med inriktning på uthyrning av minigrävare (till att börja med) till privatpersoner/företag.
Maskinen jag funderar på är en Liugong 904D för att få en ny maskin till bra pris. Jag kommer även att köpa en lastbil att ordna transport med.

Värt att tillägga är att jag saknar i nuläget C-kort men kommer ha kortet inom ett par månader och räknar med att allt bör startas upp våren -14. Relativt snabba puckar m.a.o.

Jag jobbar sedan många år tillbaka inom industriell tillverkning och kommer sköta detta bolaget vid sidan av. Jag har redan räknat på finansieringen och kommer att klara av månadskostnaden upplagt på 7 år även om jag står stilla utan att maskinen blir uthyrd.

Jag hade tänkt att lägga mig på 980:- inkl moms och 8/h till privatpersoner i dygnshyra. I det priset kommer det även att ingå diesel samt transport inom 4/mils radie. Eftersom jag är ny på marknaden, måste jag lägga mig lägre, erbjuda högre service och inte gapa efter allt för stort. Jag siktar långsiktigt och för att få en bra soliditet i bolaget samt gott rykte i branchen. Tanken är att inkomsten går direkt till amortering och att jag själv putsar in från min egna ekonomi in till bolaget.

Lastbilen kan jag nämna förresten är ingen ny sak direkt. ;) utan enbart grävaren som kommer att vara tipp topp med allt nödvändigt som behövs samt skoppaket.

Vad tror ni om min idé, något att tillägga som jag inte har räknat med? Finns det en marknad för en 4-tons grävare och vem är kunden?
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dimorep

#2 » 20:11:56, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror tyvärr att du får börja med att skaffa dig en bättre miniräknare...

För med 784:- / 8h (ex. moms) inkl bränsle och transp. kommer aldrig att gå ihopa. Sen är det på tok för lång tid med 7 år på en hyrmaskin.

Tänk tvärtom ang hur du ska blir sedd som en "seriös aktör", för ny och (för)billig = dåligt rykte!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Welder88 (trådstartaren)

#3 » 20:31:21, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tack för svaret!

Som jag nämnde siktar jag på en stark soliditet och kommer att gå in med ett eget kapital i bolaget.. Lånet kommer ligga på 300 000:-
300 000:- /84mån
3571:- amortering
1607:- vid 4,5% ränta
Totalkostnad: 5178:-/månad.
Som jag nämnde kommer jag själv att putsa in pengar från min privata ekonomi in till bolaget. För att kunna amortera ner på lånet.

På vilket sätt är det som det inte kommer att gå ihop, tror du? Tacksam för hjälp med kalkyl om det är saker som jag missat. Vad är rimligt att ligga på i hyra dygn? Jag är ju enbart ute efter att finansiera lånet, eftersom jag lever på mina andra arbeten. Kunder ska vilja hyra av mig och jag ska göra allt för att hjälpa dom. Vill ju få ett bra rykte. "Låga priser - hög service", känns ju som att det ska bli win-win? Men du tror inte det eller?

Om vi tar det andra och kollar mer på marknaden:
Vem är kunden som hyr en 4tons grävare och finns det efterfrågan på det?
Jag menar, tror ni att jag kan köra på min idé eller är det lika bra att skrota den? Egentligen spelar det ingen roll för jag kommer köra ändå men alltid bra med konstruktiv kritik.
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

olle67

#4 » 20:36:24, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

1,varför köpa en så udda maskin??finns drösvis med kända märken o köpa,pajar den så blir de dyrt o vänta på delar,2,varför dra igång om du ändå inte tjänar på de...3.de så många andra stora uthyrare som ger stora rabbater,sist fick ja 50% som ny kund,de nog mkt svårt o slå.....men man ska ju våga satsa,men detta verkar vågat..
olle67
 

Krister W.

#5 » 20:42:02, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Welder88 skrev:Okej, tack för svaret!

Som jag nämnde siktar jag på en stark soliditet och kommer att gå in med ett eget kapital i bolaget.. Lånet kommer ligga på 300 000:-
300 000:- /84mån
3571:- amortering
1607:- vid 4,5% ränta
Totalkostnad: 5178:-/månad.
Som jag nämnde kommer jag själv att putsa in pengar från min privata ekonomi in till bolaget. För att kunna amortera ner på lånet.

På vilket sätt är det som det inte kommer att gå ihop, tror du? Tacksam för hjälp med kalkyl om det är saker som jag missat. Vad är rimligt att ligga på i hyra dygn? Jag är ju enbart ute efter att finansiera lånet, eftersom jag lever på mina andra arbeten. Kunder ska vilja hyra av mig och jag ska göra allt för att hjälpa dom. Vill ju få ett bra rykte. "Låga priser - hög service", känns ju som att det ska bli win-win? Men du tror inte det eller?

Om vi tar det andra och kollar mer på marknaden:
Vem är kunden som hyr en 4tons grävare och finns det efterfrågan på det?
Jag menar, tror ni att jag kan köra på min idé eller är det lika bra att skrota den? Egentligen spelar det ingen roll för jag kommer köra ändå men alltid bra med konstruktiv kritik.


Vad är syftet med hela grejen? Dumpa priserna på marknaden eller vad? Eller bara ha något att göra på fritiden? Sist jag kollade var syftet med ett AB att generera vinst åt aktieägarna...
:klia:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Welder88 (trådstartaren)

#6 » 20:49:21, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:1,varför köpa en så udda maskin??finns drösvis med kända märken o köpa,pajar den så blir de dyrt o vänta på delar,2,varför dra igång om du ändå inte tjänar på de...3.de så många andra stora uthyrare som ger stora rabbater,sist fick ja 50% som ny kund,de nog mkt svårt o slå.....men man ska ju våga satsa,men detta verkar vågat..


1: Får en ny maskin med garantier och service, inga timmar och att allt är nytt och fräscht helt enkelt. 2: Eftersom att mina kostnader per månad är låga kan jag därefter lägga mig lägre få mera kunder och förhoppningsvis blir det en vinst genom att jag lägger mig lågt. 3: Jag hoppas att jag också kommer att kunna ge bra rabatter vid längre tids uthyrning, sen får jag helt enkelt jobba hårdare och ligga i framkant.

Du tror det verkar riskabelt? Jag vill och kommer verkligen satsa men kom gärna med fler tips. Vad tror ni?
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#7 » 20:51:25, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon kalkyl får du göra själv, men lite input kan du få.

Säg att en kund 4 mil bort = 16 mils körning för dig (2 x T&R) hyr maskinen ett dygn = 784:- i hyrsintäkt, det räcker inte ens till transporten.
Om sen maskinen drar 4L diesel/h (10:-/L x 8h) så har du minst 300:- i bränslekostnad, lägg sen till service / underhållskostnader och de finansiellakostnaderna så ser du att det blir en rejäl minusaffär av det.

Jag skulle inte ens hyra ut min g:a 1.5 tonnare för 100:-/h ex diesel och transp, OM jag skulle få för mig att hyra ut den!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Welder88 (trådstartaren)

#8 » 20:54:08, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:
Welder88 skrev:Okej, tack för svaret!

Som jag nämnde siktar jag på en stark soliditet och kommer att gå in med ett eget kapital i bolaget.. Lånet kommer ligga på 300 000:-
300 000:- /84mån
3571:- amortering
1607:- vid 4,5% ränta
Totalkostnad: 5178:-/månad.
Som jag nämnde kommer jag själv att putsa in pengar från min privata ekonomi in till bolaget. För att kunna amortera ner på lånet.

På vilket sätt är det som det inte kommer att gå ihop, tror du? Tacksam för hjälp med kalkyl om det är saker som jag missat. Vad är rimligt att ligga på i hyra dygn? Jag är ju enbart ute efter att finansiera lånet, eftersom jag lever på mina andra arbeten. Kunder ska vilja hyra av mig och jag ska göra allt för att hjälpa dom. Vill ju få ett bra rykte. "Låga priser - hög service", känns ju som att det ska bli win-win? Men du tror inte det eller?

Om vi tar det andra och kollar mer på marknaden:
Vem är kunden som hyr en 4tons grävare och finns det efterfrågan på det?
Jag menar, tror ni att jag kan köra på min idé eller är det lika bra att skrota den? Egentligen spelar det ingen roll för jag kommer köra ändå men alltid bra med konstruktiv kritik.


Vad är syftet med hela grejen? Dumpa priserna på marknaden eller vad? Eller bara ha något att göra på fritiden? Sist jag kollade var syftet med ett AB att generera vinst åt aktieägarna...
:klia:


Absolut inte! Men jag är bara orolig över att jag inte kommer att kunna få några kunder alls eftersom att idag finns det massvis med etablerade stora företag som sysslar med detta och har ett stort kundregister. Varför skulle dom välja mig som är ny? Där tänker jag att om jag lägger mig lågt samtidigt som jag erbjuder hög service. När jag väl har fått lånet betalt kan jag investera i ännu en maskin eller utöka med paddor och dylikt.

Men som jag nämner. Jag är ny och behöver tips och råd för att kunna lyckas som en entreprenör. Ni där ute kan marknaden och vet hur det fungerar. Tacksam för hjälpen!
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JohanBR

#9 » 20:59:01, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du gör dig själv och branschen en grym otjänst. Rätt betalt ger dig möjligheter art investera i mer utrustning och ge grym service snabbare, med ditt pris tar du kol på dig själv, till vilken nytta mer än de som blåser dig på pengar när de hyr av dig, de lär skratta bakom din rygg med det priset och utnyttja dig tills du fattat det. Gör om och gör rätt så kommer du med stor drivkraft lyckas!
JohanBR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 21-09-2004
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC240CL, Volvo ECR88 Plus, John Deere 1270E it4, John Deere 1910E ALS, Fendt 936

Welder88 (trådstartaren)

#10 » 21:00:40, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Någon kalkyl får du göra själv, men lite input kan du få.

Säg att en kund 4 mil bort = 16 mils körning för dig (2 x T&R) hyr maskinen ett dygn = 784:- i hyrsintäkt, det räcker inte ens till transporten.
Om sen maskinen drar 4L diesel/h (10:-/L x 8h) så har du minst 300:- i bränslekostnad, lägg sen till service / underhållskostnader och de finansiellakostnaderna så ser du att det blir en rejäl minusaffär av det.

Jag skulle inte ens hyra ut min g:a 1.5 tonnare för 100:-/h ex diesel och transp, OM jag skulle få för mig att hyra ut den!


Tack!

Ja jag förstår, ser redan där att det inte alls skulle fungera. Jag har ju räknat på lånet och vad som skulle krävas för att det skulle betalas.

Vart kan man få hjälp med att räkna ut vilka priser som är rimliga för att få det att gå runt?

Jag vill ju bara få kunder att välja mig även fast jag är ny på marknaden.
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JohanBR

#11 » 21:02:54, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marknadsföring och service och konkurrenskraftigt pris (inte prisdumpning) konkurrera ned grym service och bra utrustning istället, svårt i början, men det ger sig efter ett tag.
JohanBR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 21-09-2004
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC240CL, Volvo ECR88 Plus, John Deere 1270E it4, John Deere 1910E ALS, Fendt 936

Welder88 (trådstartaren)

#12 » 21:07:17, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohanBR skrev:Marknadsföring och service och konkurrenskraftigt pris (inte prisdumpning) konkurrera ned grym service och bra utrustning istället, svårt i början, men det ger sig efter ett tag.



(Läste ditt tidigare inlägg)

Tack för svaret!

Jag börjar förstå nu att jag får helt enkelt räkna om.
Jag vill ju också lyckas och har genom livet lärt mig att vara girig är inget som lönar sig. Vill ju vara den som erbjuder bra service och bra priser, så att man får nöjda kunder som återkommer och andra genom referenser från tidigare kunder.

Vart kan jag vända mig för att få hjälp med hur man ska räkna? Jobba kan jag, men att räkna kanske jag ödmjukt kan erkänna är lite tuffare.
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JohanBR

#13 » 21:09:50, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Almi, de kan kanske hjälpa dig.
JohanBR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 21-09-2004
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC240CL, Volvo ECR88 Plus, John Deere 1270E it4, John Deere 1910E ALS, Fendt 936

Welder88 (trådstartaren)

#14 » 21:21:36, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohanBR skrev:Kolla med Almi, de kan kanske hjälpa dig.



Tackar!
Får ta och göra det. Det ska bli en intressant tid framöver och se hur detta kommer att utvecklas.
Tack för hjälpen!
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Welder88 (trådstartaren)

#15 » 21:28:58, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni om marknaden? Finns det behov för en 4-tons maskin och vem tror ni kunden är?

Jag tackar för hjälpen än så länge. Ni har kunskapen!
Welder88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:41, 25-10-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se