Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Köpa microgrävare för uthyrning och skoj?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Andy K (trådstartaren)

#1 » 22:35:30, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ny här på forumet och ser fram emot kloka svar på min fråga. Jag har sökt gamla inlägg men inte hittat så vettiga svar som jag hoppats på, så jag startar en ny tråd. Om svar redan finns, hänvisa mig gärna. Men se gärna till att de i så fall täcker just mina förutsättningar enligt nedan. Och ev motargument får gärna motiveras, inte bara lösrykta påståenden om att det aldrig går runt, "du blir av med den direkt" etc.

Saken är den att jag har lite grävjobb att göra på tomten och tänkte först hyra en liten grävare, typ max 1000 kg. Men eftersom jag har en gammal barndomsdröm om att få äga en grävare, och dessutom i rent terapisyfte behöver tänka på annat än det vanliga (förvisso kvalificerade) kontorsjobb jag har, funderar jag på att köpa en egen maskin. Tanken är också att bilda ett AB för att lära mig grunderna i egenföretagande, utan några stora vinstkrav (åtminstone inte med denna affärsidé). Rangordningen är alltså 1) ha kul, 2) lärande, 3) vinst.

Det finns många inlägg kring detta, men de flesta handlar som större och dyrare maskiner där det varnas för att uthyrning medför trasiga hytter, pajad arbetsbelysning, vältningar mm. Saker som är betydlig mindre risk, och billigare, med en microgrävare (som ju inte ens har hytt...). Risken att öht köra sönder en sådan maskin verkar vara mindre när krafterna inte är så stora, även om så klart allt kan hända om en klantskalle hyr. Men inte ens ett totalt motorhaveri på en sådan grävare med 10hk diesel i tvingar ju bolaget i KK. Och skruva kan jag, så trasiga slangar och avkrängda band fixar jag själv. Svetsning ligger på önskelistan, transformatorn är redan inköpt...

Så under dessa förutsättningar alltså: En maskin för 100.000 kr, max 1000 kg (typ Kubota K008), kanske 20-30 hyresdagar per år (en grov uppskattning) till marknadsmässigt pris (ca 1000kr+moms/dygn), egen kärra och bil som får dra ekipaget, förmåga att göra mindre reparationer själv, plats i eget garage och bosatt i ett villaområde där varenda svenne pysslar på tomten med plantering, altaner, plattgångar mm, där tomterna är små och stora grävare därmed sällan är välkomna. Samt att jag är väldigt noggrann med hyresavtal, depositioner, försäkringar, spårsändare mm för att minimera risken för stöld/olovligt brukande. Och så har jag en nära vän som ha svart bälte i egenföretagande som hjälper mig med det finansiella.

I min värld känns detta ganska riskfritt. Visst, inget jag blir rik på, men nog lär intäkten täcka kostnaderna för grävaren? Alternativet är att bara köpa, äga tills jag tröttnar och sedan sälja. Men då lär jag mig ju inget om egenföretagande. Det som får mig att tveka är alla tidigare inlägg där de flesta med liknande planer som mina blir idiotförklarade... Jag ser inte att riktigt varför. Men säg gärna emot!
Andy K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:08, 05-05-2014
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10



magloman

#2 » 08:15:42, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kostar lite mer o starta/driva ett AB jämfört med enskild firma. Tycker du ska börja som enskild sen göra om till AB efter några år när du är lite varmare i kläderna osv.

Annars, kör på! Man vet endast efter man provat hur det är/var. Som du säger så finns det gott om olyckskorpar så svår o få en objektiv bild av det innan man själv provat.

Lycka till :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen

#3 » 09:34:49, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med de förutsättningarna och inställningen är det väl bara att köra! Men skippa AB så länge och kör enskilt då risken är ganska liten, du kan ju ombilda till AB senare när du köpt på dig 12 maskiner och äger domänen http://www.microgrävarkungen.se :-) Precis som Maglo skriver.

Du har ju själv tänkt på det mesta som kan vara jobbigt/dyrt. :thumme:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se