Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Skatteverkets syn på "aktivt lantbruk"..?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 13:44:09, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Skatteverket någon gräns storleksmässigt när det gäller att driva mindre jordbruksfastighter aktivt? Har för mig jag läst om nån gräns på 500h per år?

Våran relativt nyinköpta gård är sammanlagt på 11ha (6ha åker, 4ha gammal skog, 1ha övrigt). Marken har tidigare varit uttarenderad och senast det fanns djur på gården var väl kanske på 60-talet. Vi kommer ju dra på oss rätt så stora kostnader nu till en början då det enda "maskinen" jag ägde var en fyrhjuling som nu tagits in i verksamheten. En äldre traktorgrävare är redan inköpt, men en traktor m.m kommer ju behövas. Men att hålla ordning på en gård känns ju som ett stort svart hål att lägga pengarna i, det finns ju alltid når som ska rustas.
Intäkterna kommer ju blir från skogen samt gårdsstödet vi får för betesmarken. Marken kommer betas av hästar som vi kommer hålla utanför verksamheten då de räknas som hobby.
Både jag och min sambo har "vanliga" jobb utöver gården.

Är Skatteverket mer tolerant mot lantbrukare eller kan man räkna med att bli granskad iom gården mindre storlek? Nu är väl kanske inte det hela världen så länge man inte myglar med avsikt, men man är allt lite skraj för myndigheterna :???:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



krokodilen

#2 » 17:17:16, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju krav på att driva er gård som näringsfastighet vilket innebär att det ni har behov av kan ni köpa och dra av,, vem som avgör behovet? Tja det gör ju ni.

Viktigt som alltid är att ha ordning på papperen och följa de regler som finns givetvis.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jope

#3 » 19:15:28, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

INte svar på din fråga men om ni kommer fram till att det är aktiv näringsverksamhet.
Om inte haft firma tidigare utan startar nu.. så får man kvitta underskott mot tjänste inkomst.
Kan ju kännas extra förmånligt om det är en fastighet man lägger pengar på..

Ref:
http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 18931.html

RIng gärna och prata med skatteverket dom är normalt mycket hjälpsamma, eller ta hjälp av en redovisningsbyrå om ni inte är jätteintresserade av att sköta det själva..

/J
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael.Andersson (trådstartaren)

#4 » 20:10:30, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo vi köpte gården våren 2013 så jag skaffade FA-skatt samt momsreggade mig strax efteråt. Pratade även med en redovisningskunnig som gör bokslut m.m. Den löpande bokföringen försöker jag sköta själv.
Känner till det där med att man dra av förlust i företaget mot våran ordinarie inkomst, så det är ju de första 5 åren man vill "köpa på sig maskiner" samt renovera ekonomibyggnader m.m. Ser fram emot att få skatteåterbäringen framåt slutet av hösten :grin:

Men det kanske kan vara svårt att motivera för Skatteverket att man vill hålla logen i tipptopp skick, samt att anlägga en ordentlig gårdsplan m.m m.m..? Det är ju inte något som gör att "företaget" drar in mer pengar precis. Det är sådana typer av gårdsutgifter som gör att jag går och är lite smånojjig över vad Skatteverket kan säga :help:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

161A

#5 » 20:18:03, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget konstigt med att underhålla mark och byggnadsinventarier, se till att göra en preliminärdeklaration om du tycker du betalar förmycket f skatt.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Michael.Andersson (trådstartaren)

#6 » 20:24:50, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Det är inget konstigt med att underhålla mark och byggnadsinventarier, se till att göra en preliminärdeklaration om du tycker du betalar förmycket f skatt.


Ja hur funkar det.? Redovisningskonsulten måste ha skrivit väldigt låga inkomster första året för jag har då inte betalat in nån preliminärskatt.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

161A

#7 » 20:27:49, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok kanske redan är fixat av din redovisningskonsult
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se