Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Handla med defekta fordon/maskiner..?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 21:27:14, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag redan har enskild firma i och med småskaligt jord- samt skogsbruk, drömmer jag lite om att småskaligt handla med defekta fordon eller maskiner. Alltså köpa in defekta objekt.. reparera/renovera samt sedan sälja vidare, förhoppnigsvis med förtjänst. Tycker det är roligt att förbättra samt renovera div. objekt.
Någon här som pysslar med något liknande..? Vad är era synpunkter? Dömt att misslyckas pga av tiden man måste lägga ner? Man måste ju dra en gräns och inte renovera i oändlighet tex. Svårt att komma över billiga objekt?

Denna sorts handel borde väl vara vanlig med äldre personbilar kan jag tänka mig. Borde väl funka med gräsklippare, motorsågar, jordbruksmaskiner, traktorer, entreprenadmaskiner m.m.
Sen får man väl inte köpa på sig för stora objekt.. typ traktorer som behöver klyvas på mitten och så :screwy:

Detta upplägg känns för mig bättre än att ta åt sig att reparera andras maskiner/fordon.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



PerJohansson

#2 » 21:36:32, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl ett antal kända handlare som köper gamla lik, spolar på lite färg på rosten och säljer med mycket superlativ i annonserna. Det är nog också ungefär det som får ses som maximal arbetsinsats om man vill gå plus på gamla grejer. Klarar man sig med att säga att det är "fritid" man skruvar på så kan det vara lite mer lyckat självbedrägeri då man kan räkna bort arbetskostnaden.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Janson1

#3 » 21:43:12, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Michael, jag håller på med detta lite då och då som nån slags terapi, tyvärr är det nog inga pengar att tjäna om man inte mer eller mindre får apparaten, så har det varit för mig i alla fall. För att det inte skall kännas för dåligt så räknar jag aldrig tiden, bara faktiska utlägg och jag har en liten enskild firma så jag är momspliktig åt båda hållen. Men det ger en enorm kunskap om maskinen/maskiner i fråga och det har ju ett värde som är svårt att prissätta. Så, oavsett vinst eller förlust så kommer jag att fortsätta.
Jens

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Toolbox

#4 » 00:03:02, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gäller också att kunna dra en gräns på vad och hur mycket man ska lägga ner på objektet.Det låter enkelt men det vill alltid på dra iväg och bli alldeles för mycket :klia: Det är svårt att gena/sluta i tid.Ibland blir det så illa att man måste behålla grejerna själv när det har spårat ur :eek:
Toolbox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:59, 20-11-2012
Ort: Norrbotten

G-son

#5 » 02:08:35, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort såna affärer med mopeder på ren hobbybasis, men det är jäkligt svårt att få det att gå runt ens med såna grejer. Ska jag ge mig på att göra i ordning en sån så vill jag göra det så JAG är nöjd med grejerna, och ju längre jag pysslar med dom, desto mer hittar jag som jag behöver åtgärda för att vara nöjd... Jag har insett att jag egentligen inte tjänar ett dugg på jobbet jag gör, blir det nån vinst alls så kommer den i grunden ifrån att ha köpt in vraket för ett riktigt bra pris till att börja med. Jobbet därefter är bara terapiarbete som i bästa fall går jämnt upp och gör att den blir lättare att sälja till folk med tummen mitt i handen.

Nä, ska man tjäna några nämnvärda pengar på trasiga maskiner så finns det nog bara en metod: att skrota ner dom och sälja bit för bit. Med lite tur kan man få igen hela inköpssumman på bara en eller ett par större och hyfsat eftertraktade bitar av maskinerna. Det tråkiga är att man vill få liv i gamla grejer, inte slakta dom och sprida bitarna för vinden. :snow:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

krokodilen

#6 » 09:21:37, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också testat på den affärsidén och att renovera lönar sig icke med tanke på timmarna du lägger ner. Det måste nog finnas en kund i bakgrunden som betalar dig 3-400:-/t + m eller om du handlar med tillräckligt sällsynta objekt som bär sin egen renoveringskostnad och lite till, Sverige är nog tyvärr för litet eller innehåller för få rariteter för den sortens aktivitet. Att handla och renovera Volvos och Passater gör ingen fet.

Ska du få nån form av vinst på bilar, traktorer, gräsklippare,,, what ever, då måste den som säljer objektet till dig stå för din vinst. Dvs objekten måste vara riktigt billiga i inköp. Härvid uppkommer nästa problem vilket är att få fatt i objekten. Blocket är svårt om man inte har en enorm tur och är kobrasnabb. Kontanter i handen och att hela tiden ha ögonen/öronen öppna är det som gäller.

När du sedan köpt in ditt objekt som innehar vinstmarginal gäller det att förvalta marginalen väl, dvs att inte lägga ner för mycket tid, snygga till snarare än renovera. Är du lite som G-son att det måste vara perfekt ja då är risken stor att du ger bort pengarna till den som köper av dig istället.

Påhittat ex: inköp Ford 3000 -71 med fina däck, piggkedjor och frontblad kanske annonseras för 26 000:-+m på Blocket och säljs för 22-23 000:-+m?

Då gäller det ju att hitta den för kanske 13 000:-+m. Kosta på max 2 timmar Ht-tvätt och 3-4 timmar tillsnyggning inkl elkoppling och ett nytt batteri kanske.
Helt plötsligt har Forden kostat 17 000:-+m och denna gång kanske ingen nappar på 22-23 000:- på Blocket utan du måste släppa den för 19 000:-+m.

Lite vinst måste man ju ha till div overhead kostnader.

Är det inte billigt nog så släpp och leta vidare.

Det är många där ute som idkar affärer på detta sätt och gärna utan F-skatt, vilket innebär att det är konkurrens om objekten + att folk blir mer och mer medvetna om att rishögen på logen är åtråvärd i vissa kretsar.

/C
Senast redigerad av krokodilen 09:57:55, 02-02-2015, redigerad totalt 1 gång.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#7 » 09:28:58, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla verkar överens om att man skall göra detta för att det är roligt och inte för pengarnas skull, det är nog så vi skall se på det.
Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael.Andersson (trådstartaren)

#8 » 21:31:06, 03-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, självklart kan man inte räkna tiden jag kommer att lägga ner. Det kommer ju även skruvas på "fritiden" då ja även har ett "vanligt jobb".
Sen kan det ju denna inriktningen på verksamheten göra det mer motiverat att nån gång i framtiden bygga en verkstad/maskinhall tex.. även inköp av allehanda verktyg.
Man skulle ju även hitta andra beg.marknader än Blocket :klia:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

G-son

#9 » 21:54:32, 03-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk förresten på riskerna med att sälja "genomgångna" gamla maskiner också. Om någon köper något som sedan går sönder finns det en klar risk att dom kommer anse att det på något vis är ditt fel, oavsett om det är en dag, vecka, månad, eller tio år sedan dom köpte den, och om det något du borde ha upptäckt och fixat eller något dom själva orsakat genom handhavandefel. Den potentiella vinsten kan vara alldeles för liten för att uppväga alla riskerna och nackdelarna...
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Goran2000

#10 » 22:12:57, 03-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan man pyssla med sådant, svårt att leva enbart på det men som bisyssla går det utmärkt.
Största problemet är som, tidigare skrivits, att få tag i objekt till rätt pris.
Ska man pyssla med småmaskiner så är det nog att få gratis eller köpa billiga partier av maskiner som gäller.
Större maskiner eller fordon med defekter som innebär många arbetstimmar men lite/billigt material kan ge hyfsad timpeng.
Vissa maskiner kanske man kan använda själv dessutom innan man säljer dom, det kan bli riktigt bra.
Ovanstående håller jag själv på med så jag vet hur det funkar.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

krokodilen

#11 » 23:56:26, 03-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla traktorer & andra större maskiner kopplar en helt annan kundkrets än vad gamla bilar gör är ett tips jag kan ge.

Mindre problem från första kontakt till avslutad affär.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

maggen

#12 » 19:18:41, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är orsaken till att en mekaniker sällan eller aldrig blir försäljare.

2 personer gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael.Andersson (trådstartaren)

#13 » 20:35:26, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Gamla traktorer & andra större maskiner kopplar en helt annan kundkrets än vad gamla bilar gör är ett tips jag kan ge.

Mindre problem från första kontakt till avslutad affär.

/C


Precis så tänkte jag också. Känns som denna kundkrets generellt är beredd att betala lite mer för fungerande grejer. Dessutom borde man slippa spekulanter som kommer med hela sin släkt och prutar och letar fel.. :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

BM 4 ever

#14 » 20:59:16, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det behöver va omöjligt att få en sån verksamhet lönsam
Du måste välja rätt typ av maskin att laga.
En modern hyfsat ny maskin i bra skick med ett haveri kan mycket väl löna sej att laga seriöst o kränga vidare.
En gammal nerkörd omodern traktor/ maskin ska du naturligvis inte bränna tid på, reservdelarna kostar oftast mer än den värdeökning du får.
Om du gallrar hårt och prutar bra på va som finns till salu i din närhet tror jag absolut att du kan få ersättning för din tid.
Vi ska komma i håg att de flesta lantbrukare och entrepenörer varken har kunskap, tid, eller lokal att utföra större jobb själva.
Lycka till ! :smile:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Michael.Andersson (trådstartaren)

#15 » 21:33:56, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goran2000 skrev:Större maskiner eller fordon med defekter som innebär många arbetstimmar men lite/billigt material kan ge hyfsad timpeng.
Vissa maskiner kanske man kan använda själv dessutom innan man säljer dom, det kan bli riktigt bra.
Ovanstående håller jag själv på med så jag vet hur det funkar.


Berätta gärna mer :grin: Vilken typ av maskiner är det? Jordbruksmaskiner..?

Min traktorgrävare: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=54&t=159771 har jag kostat på nyrenoverad dieselpump. I framtiden blir det väl fixa LED-lysen, hitta ett bättre begagnat bakdäck, fixa lite glapp samt slangar. När den har gjort sitt här på gården hoppas jag att den går att sälja med en liten förtjänst.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se