Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Hobbyföretag,röja skogsbilsvägar (Funderingar)

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

casemagnum (trådstartaren)

#1 » 16:44:38, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag går i tankarna om att köpa en en äldre flistugg+skotare i 1-150 000 kr klassen (Kockums 850,Ösa 260 eller liknande) och montera en billigare energiklipp istället för grip,alternativt bygga nått eget med ett gammalt fällhuvud som grund.
Tanken är sen då att röja kanterna efter skogsbilsvägar och flisa samtidigt,gratis mot att jag får det jag röjer. Sedan sälja till värmeverket.

Anledningen till det här är att jag har ett stort intresse för skruvning och äldre skogsmaskiner och vill renovera en.
Men istället för att punga upp massa pengar till först inköp av maskin och sen renovering och den bara blir stående efter den är klar så tänkte jag att det skulle vara kul att köpa en maskin som kan tjäna igen sej själv + renoveringen och faktiskt användas och inte bara bli ståendes.

Jag är fullt införstådd att mestadels av tiden kommer gå åt att skruvning,svordomar och allmänt krångel.

Jag har pratat med några bekanta som har många mil skogsbilsväg och dom är intresserade och dom är även införstådd att den är en billig gammal maskin det gäller så ifall jag skulle få ett stort haveri som inte är värt och laga så är det bara avsluta jobbet utan tvång på att göra klart.

Det kommer bara köras på kvällar,helger och lediga veckor. Det är ca 4 mil enkel till värmeverket från arbetsplatsen.
Jag räknar inte med att tjäna några stora pengar,enda målet är att täcka utgifterna,tjäna igen maskinen och efter det kunna lägga undan lite till renovering av maskin dvs ingen lön till mej.

Är detta genomförbart?
Hur borde jag göra med transport av fliset? Hyra flakväxlarburkar och ställa ut och leja nån att köra till värmeverket eller lägga upp i högar sen får köparen lösa resten?
Mellan tummen och pekfingret,hur mycket kommer bränsle kommer gå åt i timmen?
Hur mycket skulle ni tro att det skulle gå producera i timmen?
Hur mycket lägger en ''normal'' flisare undan i timmen för eventuella reparationer och slitagedelar?
Mer saker och tänka på?

All kritik välkomnas!

Jag har suttit och läst på så mycket som möjligt om ämnet men hittar tyvärr väldigt lite information om kostnader,kapacitet osv

Från dom här två länkarna kommer idén.
http://www.dinbonus.se/de-rojer-gratis-och-tjanar-flis
Hur går detta ihop??

Mvh
casemagnum
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:44:44, 07-07-2013



Grisen

#2 » 18:21:24, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satsa på klipp och ihopkörning men låt någon annan sköta flisningen.
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

bonnen513

#3 » 18:23:24, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då blir det inte så mycket mekande
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

casemagnum (trådstartaren)

#4 » 19:24:22, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många har tipsat om skotare med klipp och sälja grothögarna istället och det kan jag förstå. Billigare maskin,mindre som kan krångla,slippa tänka på transport osv.
Men sen kommer det folk och flisar det jag har kört ihop och även dom tjänar pengar på det,så det känns som att det går kräma ut mer pengar om man flisar själv. Men frågan är,är det värt det?

Jag letar även uppgiften hur många m3 en bioklipp kan fälla i timmen men det verkar vara näst in till omöjligt och få tag i änns ett riktnummer tyvärr.
Är det nån av er som kan har någon gissning?

Mvh
casemagnum
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:44:44, 07-07-2013

Grisen

#5 » 19:27:15, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyfsat grovt material klarar du ungefär att hålla en skaplig timpeng sålänge du inte måste betala för virket.
Under 5cm går back 20-30cm ger en skaplig peng
Senast redigerad av Grisen 19:56:39, 12-05-2015, redigerad totalt 1 gång.
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Johanivära

#6 » 19:33:20, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att flisa "grönt" brukar ej betala sig, torkning är att föredra :)
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

Grisen

#7 » 20:05:40, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första året jag körde med min Kymppikoura på grävmaskin blev det ca 2 fastkubik/timme men då ingick en hel del larvning mellen åkrarna
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

casemagnum (trådstartaren)

#8 » 20:43:02, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allting pekar i mot att det är en dålig ide och flisa själv,speciellt färskt. Men samtidigt går det för dom här http://www.dinbonus.se/de-rojer-gratis-och-tjanar-flis Så då borde det gå med billigare maskiner i mindre skala om man tänker logiskt.
Men samtidigt hade den funkat så borde det varit fler som håller på.
Känns som det här med flisning direkt kommer sluta som bara en fundering men men det kan vara intressant och tänka högt ibland också.

Kortfattat som jag tänkte när jag lästa artikeln första gången.
Efter som jag tänkte köra huggningen,matningen och flisningen men samma maskin samtidigt så slipper jag amortera,betala bränsle,försäkring,reservdelar,lön för en till maskin som dom flesta andra har.
Kring 3-4000kr för en 25m3 verkar vara ett normalt pris om man läser lite.
Om har som mål och leverera ett 40m3 lastväxlar flak i veckan det är 4800kr
40m3 är 2-2.5 lass i flisbaljan. Står man och bara matar så tar ett lass 3-45min med en äldre tugg. Så då ett lass med röjning och flisning borde ta upp till 2 timmar.
Så alltså det är minst 4800kr för 3-4tim arbete.

Sen får man räkna minus på-
8mil transport med inlejd flakväxlare
Hyra av flak
Bränsla för maskinen och tuggen
Försäkring
Lägga undan för slitagedelar och eventuella ras.


Om vi 4800kr för 4 timmar.
Transport max 2000kr
Hyra av flak?
Bränsle maskin 10l/tim 40l 600kr
Bränsle tugg 20l/tim 80l 1200kr
Försäkring om det änns behövs vi sånt här hobbyjobb?
Det blir alltså 3800kr om allt är lite extra tilltaget
Så då blir det 1000kr över till hyra av flak,amortering och att lägga undan till eventuella ras.

Det stämmer garanterat inte så rätta mej gärna!
Någon med verklig erfarenhet av liknande får mer en gärna skriva vad ni tror utgifterna landar på!
casemagnum
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:44:44, 07-07-2013

Grisen

#9 » 20:52:43, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trä för energiproduktion ska inte flisas färska Punkt. Klipp - hopkörning och flisning skall bestå av separata maskiner
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Johanivära

#10 » 21:13:24, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

med de vintrar som varit nu så har det varit ett lass i månaden som varit aktuellt, men just flishuggsekipage är enormt roliga maskiner, men att klippa och hugga samtidigt tror jag ej på, ett litet tilllägg att tänka på är att utmed grusvägar så blir stålen slöa nästan dubbelt så fort som i vanligt grot, jag har flisat busk som stått utmed grusväg och fått byta stål efter 18 m3. men att hugga fliset och köra ihop det i hög för att sedan kunna leverera torrt vid hög efterfrågan, där finns det marknad :)
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan

1 person gillar det här inlägget.
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

Johanivära

#11 » 21:15:09, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänk även på att varje gång någon går in med "hobbyjobb" så sänker du timlönen för dem som vill försörja sig på det, det är en aspekt som kan vara nog så viktig, ta hellre betalt för marknaden för flishuggar finns.
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

casemagnum (trådstartaren)

#12 » 21:20:46, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dumpa priserna har jag i åtanke,eftersom det finns flera redan som röjer vägar mot att dom får materialet dom röjer så har jag samma pris som dom,just därför jag inte vill ta på mej nått jobb ''i skogen'' med nån maskin för då måste jag vara mycket billigare än dom andra för att ha en chans att få jobbet.
Ja som sagt,hade det varit en bra idé och klippt och flisat samtidigt så hade det varit folk som hade gjort det.
Som det verkar så ska man satsa på att röja och köra ihop och sedan sälja vältan :grin:
casemagnum
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:44:44, 07-07-2013

Stefan1972

#13 » 08:06:44, 13-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen kan du nog skippa hobby delen i det hela, en del tror att de kan ha en verksamhet på sidan om oregistrerad som just hobby men riktigt så enkelt är det inte. Gör du det helt gratis är det en sak, då kan man säga att man hjälper nån men så fort pengar är inblandat och du faktiskt får ett överskott så tjänar du pengar och ska registrera verksamhet. Gör du det sen för billigt lär du inte göra annat än dig själv en otjänst.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

casemagnum (trådstartaren)

#14 » 22:43:44, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Registrera verksamhet tänkte jag göra.Det verkar som att dom här planerna inte är lönt. Så jag få fundera mer och se om jag kan hitta nått annat vis och få en gammal skogsmaskin användbar :)
casemagnum
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:44:44, 07-07-2013


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se