Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta eget funderingar, liten mekanisk verkstad.

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Andert (trådstartaren)

#1 » 19:46:11, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sitter och funderar på om jag skulle starta en liten mekanisk verkstad som sidoprojekt. Har ett jobb som konstruktör jag kommer köra vidare på, själva syftet med att starta ett företag är att kunna sälja lite smågrejer jag tänker tillverka samt kunna handla fler och roligare verkstadsmaskiner, samt prova på att driva företag.
Det jag har tänkt och sälja är blandat trä och metall lite olika grejer, tänker lägga upp en liten hemsida och sköta försäljning via mail, kanske blocket etc.
Tänkt omsättning, 5-50kkr/år , jag har inte tänkt att ta ut någon lön utan just köpa mer leksaker. De första åren vill jag investera betydligt mer än jag kommer ha i omsättning (5 första åren eller så) kanske 100-200kkr, Vill bygga en verkstad och köpa fräs, svets etc. Funkar det att köpa momsfritt ändå? eller gör man skatteverket argt?
Jag har funderat på om jag skulle driva det som AB eller egen frima, vet inte riktigt vad som är bäst, vad tycker ni?

Jag har tänkt mig en att skriva in vad jag pysslar med något som:
Mekanisk verkstad och snickeri,
hur viktig är denna beskrivning man ska göra?, lägga till konsult, materialhantering, repverkstad?

Tänkte mig mig namn efter gården jag bor på,
Österväga Mekaniska

Finns det nån som har ett liknande företag och vill dela med sig lite ideer och erfarenheter?
hänvisa gärna till andra trådar etc om jag missat att svaren finns redan på forumet.
Är tacksam för alla svar.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



Ivar Risslén

#2 » 22:44:08, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en annan alldeles nyss som frågade om att starta eget. Det finns flera trådar om att starta eget med vitt skilda inriktningar på verksamheten.

Det finns en hemsida som heter www.verksamt.se
Där kan du få svar på många av dina frågor.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Andert (trådstartaren)

#3 » 09:55:18, 01-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset Ivar!
, ska plöja sidan senare.
Ser också att jag var i fel del av forumet.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Patrik_L

#4 » 23:25:07, 01-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En "tumregel" är väl att man ska ha aktiebolag om det är mycket investeringar där man tar en betydande risk. Men det finns även en del annat att väga in. Om du har en gård som är jordbruksfastighet så är det antagligen en enskild firma även om du kanske inte har några intäkter på den. I sådana fall kan det vara klokt att ha den mekaniska verkstaden som enskild firma då du kan kvitta överskott från en verksamhet mot underskott i en annan. Dvs om gården går med överskott och den mekaniska verkstaden med underskott så kan du bygga upp den mekaniska verkstaden med pengar från verksamheten som ger överskottet. Är det tvärt om så att gården bara kostar pengar för drift och underhåll så kanske du även har ett rullande underskott där, då kan du kvitta det mot överskottet som du eventuellt får från den mekaniska verkstaden.

Jämför man med att tex ha en jordbruksfastighet som går med underskott och sen en mekanisk verkstad som går med vinst så får man lov att ta ut vinsten som lön eller utdelning och på det viset beskatta den innan man täcker underskottet för jordbruksfastigheten. Med andra ord får du jobba dubbelt så hårt för samma pengar mot om när man kan kvitta mellan olika verksamheter utan att blanda in beskattningen.

Edit: Lägger till lite mer...

Verksamhetsbeskrivningen är också ganska viktig då det avgör vad som kan anses avdragsgillt i verksamheten. Därför är det klokt att tänka igenom vad man ska göra, men det går även att komplettera senare om man ändrar verksamheten. Antar att det är ännu viktigare när det gäller AB än enskild firma..

Visst kan du ha förluster under uppbyggnadsskedet och dra av moms och så. Men det kan hända att du kommer att få förfrågan om du handlar mycket och inte har några intäkter. Men det är ändå helt ok... Finns inget som säger att man måste gå med vinst, även om nu ett företag ska drivas självständigt, varaktigt och med vinstsyfte.
Senast redigerad av Patrik_L 23:30:46, 01-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

Andert (trådstartaren)

#5 » 18:22:34, 02-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm . skulle vara möjligt om jag tog över gården/jordbruket. Det som oroar lite med enskildfirma är just att man är personligt ekonomiskt ansvarig, och jag tänker tillverka grejer och sälja, säg att jag svetsar ihop några gångjärn och säljer, någon monterar dessa fel/de är defekta och får en dörr över sig och kräver sedan skadestånd.
Måste nog läsa på lite om CE-märkning också, med lite tur så får ja gå en kurs i det på jobbet.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

PerJohansson

#6 » 18:35:15, 02-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna olyckor kan du försäkra dig mot oavsett bolagsform, är vad jag har läst iaf. Går nämligen i samma tankar.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

JD400

#7 » 19:36:04, 02-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om inte de försäkringarna kan vara rätt knepiga att få, lite beroende av hur stort belopp man vill försäkra sig emot. Försäkringsbolagen är inte alltid helt glada med att teckna dessa för vilket bolag som helst, det är vad jag hört i alla fall... Det gällde i och för sig ett bolag i en helt annan bransch, ett konsultbolag, men liknande upplägg; att skydda mot kostsamma stämningar på grund av misstag, fel råd etc.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Andert (trådstartaren)

#8 » 17:04:23, 03-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är lite lurigt, men borde gå, hur ska man annars som liten kunna tillverka något själv?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Robban_C

#9 » 17:07:05, 03-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju utan vidare få en ansvarsförsäkring för en grävmaskin, då kan det ju inte vara några större problem att få en motsvarande försäkring för en tillverkande verksamhet.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#10 » 17:17:35, 03-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du driver firma eller AB har ingen större betydelse, i båda fall är du ansvarig för vad du gör. Det är bara en ordentlig försäkring som kan hjälpa upp situationen om något går fel, tro inte du "kommer undan" för du driver ett AB. :)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andert (trådstartaren)

#11 » 21:29:26, 03-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nehepp inte det då:). Jo klart man är ansvarig för vad man gör, men krävs det inte typ grov vårdslöshet eller nåt för att man ska kunna bli skadeståndsskyldig personligen för en produkt som ägs av ett AB?
Känner att jag måste läsa på om riskbedömningar, verkar för mig orimligt att det ska behövas fullständig CE dokumentation för varenda liten grej man bygger och säljer. Ansvarsförsäkring, blir nog sån. Om man kör det som hobbyverksamhet går det att teckna?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

LeifAndersson

#12 » 21:53:07, 03-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent ansvarsmässigt är skillnaden faktiskt hårfin, annars skulle ingen våga göra affärer med ett AB. Ställer du till något allvarligt och kursar ditt AB, är risken överhängande att du får pröjsa personligen ändå. Det är i dag otroligt svårt att gömma sig bakom ett AB. Så lämplig företagsform får du välja utav andre skäl. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JD400

#13 » 22:28:07, 03-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag nämnde ovan om problem att få försäkring rörde sig om stora belopp. Jag förmodar att försäkringsbolagen gör en riskbedömning av vad du kan ställa till med i din verksamhet, så om allt som kan hända är att nån kan få en dörr över sig så är det nog lugnt så länge det sker i Sverige. Till och med om personen skulle dö så är nog skadeståndskraven här i Sverige rätt blygsamma. Värre om du tänker dig att exportera till USA! :grin:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

emilar3

#14 » 21:03:11, 08-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

nämen en till som är ute i samma spår har själv tänkt i dina tankar. ska försöka fixa en egen verkstad i sommar. vore roligt att tex svarva tappar, axlar, samt bussningar. bönderna brukar alltid ha något redskap trasigt t.ex. plogkropp som ska svetsas för dom tar mycket stryk. sen kommer det någon granne som säger att grävmaskinen behöver nya bussningar samt tappar. så det finns gott om arbete, MEN om du ska göra något så ska du oavsett bransch vara bäst på det du gör då går det bra. :hurra: det kommer nog att lösa sig med din försäkringen men det är nog inte alltid så lätt, men ingen har sagt att något ska va lätt nu för tiden heller.

Lycka till
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

SK Racing

#15 » 17:56:35, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog betalt för privata verktyg och tid hemma i garaget genom att gå på en högre timlön när jag jobbade, vill ingen betala för det så kan dom ju höra av sig till närmsta firma och då betala där. för kosta gör det oavsett om det rör sig om A eller F-skatt och vill dom inte betala så kan dom ju stå där...

Allt handlar om att hitta dom som vill betala för att få ett riktigt jobb utfört, dom som köper blå gräsklippare på varuhusen, ja det packet ska en inte ha o göra med.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se