Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta eget funderingar, liten mekanisk verkstad.

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

jebu

#16 » 18:47:56, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Jag sitter och funderar på om jag skulle starta en liten mekanisk verkstad som sidoprojekt. Har ett jobb som konstruktör jag kommer köra vidare på, själva syftet med att starta ett företag är att kunna sälja lite smågrejer jag tänker tillverka samt kunna handla fler och roligare verkstadsmaskiner, samt prova på att driva företag.
Det jag har tänkt och sälja är blandat trä och metall lite olika grejer, tänker lägga upp en liten hemsida och sköta försäljning via mail, kanske blocket etc.
Tänkt omsättning, 5-50kkr/år , jag har inte tänkt att ta ut någon lön utan just köpa mer leksaker. De första åren vill jag investera betydligt mer än jag kommer ha i omsättning (5 första åren eller så) kanske 100-200kkr, Vill bygga en verkstad och köpa fräs, svets etc. Funkar det att köpa momsfritt ändå? eller gör man skatteverket argt?
Jag har funderat på om jag skulle driva det som AB eller egen frima, vet inte riktigt vad som är bäst, vad tycker ni?

Jag har tänkt mig en att skriva in vad jag pysslar med något som:
Mekanisk verkstad och snickeri,
hur viktig är denna beskrivning man ska göra?, lägga till konsult, materialhantering, repverkstad?

Tänkte mig mig namn efter gården jag bor på,
Österväga Mekaniska

Finns det nån som har ett liknande företag och vill dela med sig lite ideer och erfarenheter?
hänvisa gärna till andra trådar etc om jag missat att svaren finns redan på forumet.
Är tacksam för alla svar.


Så länge du inte tar emot beställningar, utan tillverkar/säljer på "eget bevåg" är faktisk 'Hobbyverksamhet' en utmärkt verksamhetsform. Vanligt inom hemslöjd, konstnärsverksamhet, kennlar, m.m.. Okomplicerat och enkelt i redovisning.
https://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681445/34411.pdf resp
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.3/326279.html
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'



SK Racing

#17 » 08:42:46, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Jag sitter och funderar på om jag skulle starta en liten mekanisk verkstad som sidoprojekt. Har ett jobb som konstruktör jag kommer köra vidare på, själva syftet med att starta ett företag är att kunna sälja lite smågrejer jag tänker tillverka samt kunna handla fler och roligare verkstadsmaskiner, samt prova på att driva företag.
Det jag har tänkt och sälja är blandat trä och metall lite olika grejer, tänker lägga upp en liten hemsida och sköta försäljning via mail, kanske blocket etc.
Tänkt omsättning, 5-50kkr/år , jag har inte tänkt att ta ut någon lön utan just köpa mer leksaker. De första åren vill jag investera betydligt mer än jag kommer ha i omsättning (5 första åren eller så) kanske 100-200kkr, Vill bygga en verkstad och köpa fräs, svets etc. Funkar det att köpa momsfritt ändå? eller gör man skatteverket argt?
Jag har funderat på om jag skulle driva det som AB eller egen frima, vet inte riktigt vad som är bäst, vad tycker ni?

Jag har tänkt mig en att skriva in vad jag pysslar med något som:
Mekanisk verkstad och snickeri,
hur viktig är denna beskrivning man ska göra?, lägga till konsult, materialhantering, repverkstad?

Tänkte mig mig namn efter gården jag bor på,
Österväga Mekaniska

Finns det nån som har ett liknande företag och vill dela med sig lite ideer och erfarenheter?
hänvisa gärna till andra trådar etc om jag missat att svaren finns redan på forumet.
Är tacksam för alla svar.


Du kan ju plocka ut en kombinerad skattsedel, FA heter det visst? är en hel del som har det som exvis har en skogsgård men som har ett vanligt 7-4 jobb med, jag kan inte det juridiska exakt, men har du ett vanligt jobb och försörjer dig på enligt av skattemyndigheten godtagbar levnadsstandard så behöver ditt företag inte gå med vinst, utan du kan återinvestera i företaget och ekonomibyggnader, dock inte bostadshuset, men efter som du har gård så kan du ju den biten redan.

Ha bara koll på ev värden osv på det du köper in, så när du avregistrerar företaget råkar ut för någon extra avgift när grejerna ska bli dina privata, har för mig någon sagt detta till mig, dock är det ca 20 årsedan...
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Andert (trådstartaren)

#18 » 16:12:46, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering då.
Äger gården så har FA-skattesedel nu. Håller på precis som SK racing säger och investerar i ekonomibyggnader,redskap etc. Det senaste året har gått åt till att göra ordning ett hus för uthyrning, har även påbörjat verkstadsbygge finns i fastighetsdelen på forumet här. Tyvärr har verkstadsbygget stannat av pga huset att hyra ut och har även också fått barn. Förhoppningen nu när hyreshuset är klart och jag fixat lite hemma i vårat eget hus (inte populärt med frugan att husen vi hyr ut har bättre standard än vårat eget :)), få klart verkstaden under nästa år. Vad gäller tillverka saker själv så ligger det nere, är otroligt billigt att få saker tillverkade på verkstäder, ca 50kr/kg för laserskuren svetsad, målad konstruktion i småserier!. Så prototypverkstad/roliga projekt och lite reparation/möjligen slutmontage är planen nu, men man vet aldrig.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

SK Racing

#19 » 18:49:03, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har du redan FA och äger fastigheten så skall du ju givetvis satsa på en verkstad och maskiner efterhand som ekonomin tillåter, om inte annat för eget bruk i din egna drift, är ju alltid något som behöver svetsas, svarvas, planas osv, samt att det sprider sig rätt snabbt i bygden om en är duktig, på maskinbearbetning, för det finns alltid någon som behöver motorblock och topp planad, dubbar svarvade osv.

Gör bara bra jobb och håll tiderna på inlämnat gods/jobb och ta betalt därefter, för inget slår ett gott rykte, inte ens kostnaden. Dåliga jobb oavsett pris, är o förbli dåliga, och det förstör ryktet fort, för miffon som får något billigt, utelämna gärna den detaljen när skit skall pratas om mekanikern/maskinfirman.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se