Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Fotograf vill bli grävare, behöver hjälp

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

elvisp (trådstartaren)

#1 » 10:16:10, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är arbetslös fotograf som behöver skaffa mig ett riktigt jobb. Jag kan inte komma på något riktigare än grävmaskinist. Det är dock inte helt lätt för en fattig 42åring att få utbildning och därför funderar jag på att köpa en minigrävare, starta firma och börja tjäna pengar direkt(?). Jag har ingen erfarenhet av grävmaskiner och inser förstås att jag kommer att vara en klåpare i början. Med ödmjukhet och ihärdighet tänker jag kompensera detta handikapp. När jag fått lite rutin på maskin och grävande tänker jag skaffa en utbildning, en sådan är betydligt lättare, snabbare och billigare om man redan kan köra. Målet är att få ett förarbevis.

Jag vet att hela idén är lite galen men jag är beslutsam. Jag behöver dock hjälp av erfarna grävarrävar. Jag håller på att upprätta en affärsplan och frågorna hopar sig;

1. Jag vill ha en så stor maskin som möjligt som får köras efter personbil (tänker skaffa BE-kort). Om jag har förstått rätt så betyder det max 2,7 ton. Får man köra en sådan med en volvo 850? Ska man tänka sig en mindre maskin och därför kunna lasta lite skopor, padda och annat man behöver?

2. Hur ska man räkna driftkostnad? Vad drar en sådan maskin i timmen och hur mycket ska man räkna med att service och underhåll kostar utslaget per timme?

3. Vilka försäkringar behöver man och vad är en rimlig kostnad för dessa?

4. Vad är ett rimligt timpris? Jag har hört allt mellan 500 - 1000kr. Jag bor i sydvästra Skåne.

5. Finns det någon här som har en uppfattning om marknaden här nere? Kommer jag att kunna vara fullbelagd?

6. Vintern är lågsäsong, vilka månader kan man helt räkna bort då inga grävjobb görs (i villaträdgårdar och liknande som är vad jag tänker mig i början)?

7. Är jag helt dum i huvudet och borde jag omedelbart begrava mina planer?

Tacksam för svar!
elvisp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:29, 14-08-2011
Maskintyp: Ej angivet



Beirut

#2 » 10:26:28, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt med ny tag. Det bästa är nog att börja från början och ta jobb hos någon som skyffelgubbe så att du får lära dej grunderna.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

elvisp (trådstartaren)

#3 » 10:38:06, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar.

Du har naturligtvis rätt. Men jag har tyvärr inte vid en rundringning till de aktörer här omkring jag hittat lyckats få napp. Någon här som vill erbjuda mig jobb kanske? Jag är arbetsam och präktig.
elvisp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:29, 14-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

Beirut

#4 » 10:41:13, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Robban_C

#5 » 11:06:07, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

elvisp skrev:... köpa en minigrävare, starta firma och börja tjäna pengar direkt(?). ...

Tjäna pengar direkt? Det är till att vara optimistisk. :grin:
Jo, jag ser frågetecknet.

1. Kolla i regbeviset om du får köra en 3,5 ton efter din 850. Jag tror inte att man får göra det. Det är faktiskt ganska få personbilar som får dra fulla 3,5 ton.

2. En 2,7:a bör dra runt 15 liter om dagen, dvs ett par liter i timmen.
Sen kan du nog räkna med att övriga maskinkostnader är minst lika mycket, detta förutsatt att du inte får några haverier.

3. Ansvarsförsäkring. En sådan brukar ingå i företagsförsäkringen. Sen måste du ha trafikförsäkring på maskinen också. Valfritt om du dessutom vill ha halv- eller helförsäkring.

4. 1000:- i timmen för en 2,7:a? Get real!
550:- kan väl vara rimligt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#6 » 11:14:43, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Du får börja med att skaffa en riktig dragbil, med 850 drar du bara en 1000 kg maskin och det är leksaker för speciella arbeten, inget du kan leva på .

Men vad du måste göra först är att registrera en firma så du redan från början får ordning på moms och sådana saker.

Timpriset på småmaskiner upp till 55:or hamnar i trakten av en femhundring + moms.

Försäkringen är ingen stor kostnad max 5000:- / år beroende på vilken omfattning du väljer. Nödvändigt är trafikförsäkring på maskinen och en ansvarsförsäkring om du ställer till med något.

Du kommer också att behöva en utbildning som leder till förarbok och så småningom till förarbevis.

Och ska du etablera dig i branschen så svälter du troligen ihjäl, om du bara drar i gång med en nyköpt grävare och två tomma händer.
Det smartaste är om du fixar ett annat knog och etablerar din grävrörelse lite vid sidan om. Och ett knog med anknytning till entreprenadranchen vore naturligtvis det bästa, men du kommer att behöva en tryggare huvudinkomst under tiden du etablerar dig.

Nu är inte Skåne min hemmaplan direkt, men du får nog räkna med 3-4 "lugna" månader / år för en liten maskin.

Och sist men inte minst: Att leva på en minigrävare är tyvärr praktiskt taget omöjligt, när det blir få körtimmar på dessa när de bara lämpar sig till mindre jobb. Så innan du går vidare så ta hjälp med att få en kalkyl på din tänkta verksamhet, så får du på papper vad du ger dig på.

Inga roliga ord, men det ät tyvärr så det ser ut i branschen. :x


Tillägg:Robban skriver fortare än mig, men i huvudsak är det samma saker vi försöker förmedla. :thumme:
Senast redigerad av LeifAndersson 11:19:10, 14-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#7 » 11:18:07, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:... två tomma händer. ...

Jag pratade med en maskinhandlare häromdagen, han sa så här.
"Jag startade för många år sen utan pengar, jag hade bara två tomma händer och nu har jag skulder på tre miljoner". :mrgreen: :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

elvisp (trådstartaren)

#8 » 11:21:39, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar.

Jo frågetecknet borde kanske vara en smiley...

Faktum är att jag vet att det finns grävare som tar 1000 kr/h för en sådan här liten maskin. Jag tänkte dock börja lägre.

Kan man inte räkna med haverier? Bör man inte i sin budget ta höjd för haverier?

Går det att uppskatta vad dessa försäkringar kan kosta?

Tack
elvisp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:29, 14-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#9 » 11:27:54, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:... Tillägg:Robban skriver fortare än mig, men i huvudsak är det samma saker vi försöker förmedla. :thumme:

Och detta resulterade i ett hjärtligt skratt här. :grin:


Den som försöke ta 1000:-/timme för en 2,7:a kommer nog inte att ha brist på semesterdagar i alla fall. :mrgreen:
Du kan nog kallt räkna med att merparten av jobben du kommer att göra blir på fast pris. Det är ytterst få privatpersoner som tar in en maskin på löpande räkning för ett jobb. Alltså måste du kunna räkna på jobben också.

Haverier kommer, det är bara en tidsfråga så det kan du ta med i budgeten. Köper du en nyare maskin så är sannolikheten för dyrare haverier rätt låg men är det en äldre maskin så kan du budgetera lite högre för haverier.
Dyrt haveri = 50-100 flagg.
Billigt haveri = 5-10 flagg.

Och som Leif skrev, 5000:- eller nåt sånt för försäkring.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

elvisp (trådstartaren)

#10 » 11:31:28, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar om än dystra sådana. Den kalkyl jag gjort baserar sig på ett timpris på 500kr och den ser anständig ut. Det är dock svårt att veta hur mycket jobb man kan förvänta sig. Jag har räknat på en beläggning på 800-900 timmar/år.
Investeringen är låg och inga fasta kostnader att tala om, det borde borga för hyggliga förutsättningar och låg risk.
Det kommer så vitt jag har förstått att dras kommunalt VA till alla hushåll i kommunerna på Söderslätt, oklart när dock. Borde inte detta i så fall innebära mycket jobb för en sådan här maskin?
elvisp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:29, 14-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#11 » 11:31:41, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som får ut 1000:- för en 2,5:a är den arbetsledare vi sökt länge, och även om han har ordentligt höga lönekrav så är jag övertygad om att det löser vi. :uupps:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

olle67

#12 » 11:34:06, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur de e i Skåne,men häromkring GBG så blir dom tuffare o tuffare med att vilja se förarbok,för grävare,hänt lite olyckor de sista,så ja själv tycker du börjar i helt fel ände,utbildningar har ju ett mål,de inte bara lära dig o köra grävare,de en massa runt omkring,flukta,slänta,avlopp,dränering,mm,mm,,,,de sånt dina blivande kunder förväntar sig att du ska kunne,de blir svårt om du kommer på jobb o säger till kunden"hur hade du gjort här",kolla med arbets förmedlingen om dom inte kan ordna utbildningen till dig,annars välkommen in i detta tokiga gäng,,
olle67
 

elvisp (trådstartaren)

#13 » 16:15:49, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är ett galet gäng kommer jag att smälta in. :smile:

Jag inser att jag börjar i fel ände. Jag har undersökt möjligheten till utbildning men ingen sådan för nybörjare drar i gång i höst. Möjligen till våren men då det är beroende av intresse kan jag inte få något klart besked. Jag har också undersökt möjligheten att få jobb inom branchen men det är heller inte lätt. Jag skall självklart lägga in en annons här också, ett jobb vore klart det bästa.

Men annars är mitt val att stämpla hela hösten/vintern (inga jobb som fotograf lär dyka upp), hoppas på en utbildning eller ett jobb till våren ELLER att köra igång med starta egetbidrag och en investering på 2-300000kr.
Jag räknar med, inte minst för att det börjar bli sent på året, att jag inte kommer att ha så mycket att göra på ett tag, lite jobb till kompisar och grannar på sin höjd och mycket övning i trädgården. Samtidigt kör jag igång lite marknadsföring och sådant och inhämtar så mycket kunskap jag kan.

Är det helt tokigt tänkt?
elvisp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:29, 14-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#14 » 16:30:34, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken är väl störst att du inte går runt i slutändan och att du dumpar priserna för etablerade företagare? :?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Duffy

#15 » 16:50:33, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Risken är väl störst att du inte går runt i slutändan och att du dumpar priserna för etablerade företagare? :?


Tror det är risk för det jag med,.
Men om du ändå går hemma och är arbetslös nu så vrf inte försöka få arbetspraktik någonstans för att lära dig lite grunder,.

Har du inte kört maskin förut så ska du kanske börja som grovis och lära dig arbeta runt en maskin,. När du sedan fått lite lärdomar om saker och ting så kan du alltid F-skatta för att komma in ytterligare i yrket och även lära dig lite om pappersarbetet som följer ett företag,.

Tvivlar på att det finns några genvägar tyvärr,.
Duffy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:27, 18-06-2011
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron