Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Vad tar ni i timmen?

61 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

magloman

#31 » 10:40:10, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står nånstans tidigare att man inte bör/ska anlita f-skattare som jobbar åt dig på typ 100%. Det är oseriöst, och jag håller med men vad gör man?? :klia:

Det kallas faktiskt förtäckt anställning och bestraffas med att F-skatten ryker bla om man blir fälld. Vad som händer med uppdragsgivaren vet jag inte.

Men Bemanningsföretagen utnyttjar ju det här svåra problemet att bli av med folk. Annars skulle inte dessa företag finnas öht!
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



SK Racing

#32 » 10:54:36, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
Du ska nog inte ansöka om F-skatt utan låta dig vaggas i fackets "trygga" kollektiv, det är ett som är säkert!


Skulle aldrig falla mig in o köra eget, har ingen lust att föda massa pärmbärare, Hrrm, jag är inte med i något fack, heller aldrig fått någon hjälp av dom.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

SK Racing

#33 » 11:04:19, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Att driva företag är inte för alla. Det är som sk racing säger lite av en livsstil.

Allt har ju för o nackdelar.

Vill bara säga att om det vore lättare att sparka anställt folk så skulle fler ha jobb.
Jag och många andra företagare törs inte anställa folk vid behov eftersom det är så innihelvete krångligt och göra sig av med folk när dom inte behövs längre, eller när man upptäcker att dom bara ville ha ett jobb en kort period för o kunna stämpla vidare efter ett tag.


Detta är ju märkligt, ta exvis kommunerna så är dom ju världsmästare på o krångla sig ut sitt anställningsansvar, i synnerhet när det gäller timanställda och vikarier i omsorgen.

Jag gick mycket per timme på 90 talet och det vart inga problem med någonting, jobbade och varvade det med A-kassa, fungerade fint för alla inblandade, det finns ju en uppsjö med anställningsformer, så det borde ju gå o lösa med tillfällig personal anställd och ändå köra med justa papper och löner.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

v702

#34 » 11:20:15, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:
magloman skrev:Att driva företag är inte för alla. Det är som sk racing säger lite av en livsstil.

Allt har ju för o nackdelar.

Vill bara säga att om det vore lättare att sparka anställt folk så skulle fler ha jobb.
Jag och många andra företagare törs inte anställa folk vid behov eftersom det är så innihelvete krångligt och göra sig av med folk när dom inte behövs längre, eller när man upptäcker att dom bara ville ha ett jobb en kort period för o kunna stämpla vidare efter ett tag.



Känner till flera företag/are som använder a-kassan och stämpling som "avlastning" under lugna perioder. Så några problem att sparka och anställa godtyckligt existerar nog inte. Däremot ser jag ett större problem i att självuppblåsta fskattare ska ondgöra sig över arbetstagargruppen som en sorts människor utan egen vilja lr förmåga att uppskatta ett arbete.
När det gäller lurendrejeri gentemot stat och samhälle (askattare som fskattare) så är det nog så att fskattare leder med obehagligt god marginal räknat i svindlade pengar.
Senast redigerad av v702 11:25:52, 08-11-2015, redigerad totalt 1 gång.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

3 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#35 » 11:20:51, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#36 » 11:26:31, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att den här tråden har spårat ur från att handla om prissättning till att skälla på olika grupper som behövs i vårt samhälle för att det ska fungera bra. Jag skulle nog kunna göra ett längre inlägg men det skulle inte tillföra något i denna debatt. Utan jag säger " kunskap är makt". Det är ett gammalt uttryck som gäller än idag.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mats i Myrhult

#37 » 11:31:07, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte Socker-Conny som sa att "kunskap är mackt!"

:mrgreen:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

cekstam

#38 » 11:47:00, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör det ni känner för, man lever bara en gång, men se till att inte hamna i ett nedåtgående ekorrhjul bara.

Åter till ämnet nu, jag tycker det beskrevs bra tidigare i tråden om att prissättningen går hand i hand med utbud och efterfrågan; ett lågt utbud av det du erbjuder kommer höja betalningsviljan hos dina kunder och på så sätt ge dig mer pengar.
En vanlig F-skatt på dig som enskild person får inte användas utan något som kallas ett ekonomiskt risktagande t.ex. en rörmokares investering i verktyg och servicebuss. Att hyra ut sig själv utan att ha gjort detta risktagande är precis som @magloman skriver en förtäckt anställning, och då ska man gå på A-skatt. Aktiebolag har inte denna kravsättning och har du ett sådant kan du hyra ut dig själv på vilket sätt du vill.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

krokodilen

#39 » 11:51:36, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis vad jag också undrar över,,,

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#40 » 12:29:48, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som inte har nämnts i tråden är hur man räknar ut timpenningen.
Om vi börjar med att den normala betalda arbetstiden för en löntagare i Sverige är 2020 timmar. Från det får räkna bort röda vardagar (max 11 dagar, varierar olika år) och semester 5 veckor. Då får vi 2020 - 88 - 200 = 1732 timmar som man arbetar. Alltså får arbetsgivaren stå för 288 timmar som man inte gör något produktivt åt honom.

Ska man börja som F-skattare utan gå ned i lön så är det lite matematik och uppskattningar som man måste göra.
Man vet vilken lön som man hade tidigare (före skatt) och som man vill behålla och helst utan att jobba något mer.
För att räkna ut hur mycket man måste debitera kunden per timme, så får man ta timlönen + sem.ersättning + röda dagar + socialavgifter + försäkringskostnader ( olycksfall+ansvar ) + arbetskläder och skyddsutrustning + resor och restid + bokföringshjälp + något som jag nog har glömt att räkna upp.
Då är det frågan hur många timmar per år kan jag kan debitera kunderna? Finns det möjlighet att kunna debitera 1700 timmar som nystartad enmans företagare? Knappast utan du får nog räkna på någonstans mellan 1000 och 1400 timmar. De timmarna ska täcka dina kostnader.
Räkna på då din önskade timpenning med den summan som du får fram.
Det har funnits en sida på hos " Tillväxtverket" där man kunde räkna ut lämpliga summor.
Och om du har barn så glöm inte bort "vab-dagarna".

Då får vi frågan vad man tjänar bäst på. Då säger jag tänk på livskvaliten.
Errare humanum est

5 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

krokodilen

#41 » 13:10:33, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så mycket vet jag i alla fall att jag kommer inte tjäna lika mycket på F-skatten som jag gjort de senaste 10 åren som anställd. Sedan finns det ju diverse andra finesser med att vara egen.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bacon

#42 » 13:43:04, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill tillägga att det är olika faser i livet också. Jag jobbar som anställd på en konjunktursäker och trygg arbetsplats och har lite månskensboneri i mycket blygsam skala. Det tycker jag är bra medans ungarna är små. Men jag vill nog göra mer spännande saker senare i livet. Ska ens partner ta ut all föräldraledighet och all vab. Och säg att man får tre ungar så får hon i princip va hemma från jobbet i 10 år. Jag tror det kan vara svårt att komma tillbaka till en vettig karriär efter det.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

SK Racing

#43 » 08:36:15, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ge en direkt kommentar på frågeställningen i tråden, en god vän sökte jobb för några årsedan så där bara helt apropå som just maskinnisse lite här o var, fanns inte ett jobb så långt ögat nådde, men tog han bara ut en F-skatt, ja då skulle han minsann få jobba...

Han frågade om vad det skulle bli per timme, och med lite lättare räkning så hamnade han på lön som inte ens är gångbart på ett hamburgerhak, när han betalat in avgifterna osv, han tog aldrig ut en F-skatt för att bemanna maskiner.

Min personliga åsikt här är att finns inget jobb som anställd med A-skatt, ja då är det ingen idé o ta ut en F-skatt för det finns för få jobb för att kunna få upp timmdebiteringen, sen är ju Karlskrona o andra sidan en pisshåla där allt skall vara gratis, flera åkare/entreprenörer tar jobb utomsoknes för att kunna få en vettig timpeng på sig själva och maskinerna, lagom kul när det finns en familj hemma.

Johannes.Johansson beskriver det riktigt bra tycker jag ur familjesynpunkt, jobba så familjen eller partnerns yrkesliv tar stryk, ja det gör ju ingen lycklig, står en där utan familj en dag och börjar må dåligt för det, hur går det då med företaget?

Har och kommer alltid att ha en väldigt restriktiv hållning till detta med F-skatt då jag med egna ögon sett att företag och myndigheter gärna vill att människor tar ut en sådan, allt bara för att slippa ansvar med det sociala, men det är ju jag det.

Jag vill inte hindra någon från att leva ut sina drömmar givetvis, men en måste alltid beakta baksidan av myntet, för en baksida finns med allt, sen beror ju allt på vad en har för förutsättningar och grundplåt här i livet, har en redan en gård ex-vis och ekonomin tillåter så är det ju inte fel o köpa in en grävmaskin, en behöver ju alltid gräva själv och sen så kommer garanterat grannarna o frågar, o ja sen rullar det på, vart jag vill komma till är att får en inga jobb i detta scenariot så gör det ju inget om maskinen står utan externa jobb, en har ju fortfarande gården som huvudsyssla/inkomst och maskinen inköptes ju primärt för eget bruk.

Är ett helt annat läge när belånade maskiner står still, då har en kniven i ryggen och det leder bara till ohälsa, både för företaget och privat.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

krokodilen

#44 » 09:16:55, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:För att ge en direkt kommentar på frågeställningen i tråden, en god vän sökte jobb för några årsedan så där bara helt apropå som just maskinnisse lite här o var, fanns inte ett jobb så långt ögat nådde, men tog han bara ut en F-skatt, ja då skulle han minsann få jobba...

Han frågade om vad det skulle bli per timme, och med lite lättare räkning så hamnade han på lön som inte ens är gångbart på ett hamburgerhak, när han betalat in avgifterna osv, han tog aldrig ut en F-skatt för att bemanna maskiner.

Min personliga åsikt här är att finns inget jobb som anställd med A-skatt, ja då är det ingen idé o ta ut en F-skatt för det finns för få jobb för att kunna få upp timmdebiteringen, sen är ju Karlskrona o andra sidan en pisshåla där allt skall vara gratis, flera åkare/entreprenörer tar jobb utomsoknes för att kunna få en vettig timpeng på sig själva och maskinerna, lagom kul när det finns en familj hemma.

Johannes.Johansson beskriver det riktigt bra tycker jag ur familjesynpunkt, jobba så familjen eller partnerns yrkesliv tar stryk, ja det gör ju ingen lycklig, står en där utan familj en dag och börjar må dåligt för det, hur går det då med företaget?

Har och kommer alltid att ha en väldigt restriktiv hållning till detta med F-skatt då jag med egna ögon sett att företag och myndigheter gärna vill att människor tar ut en sådan, allt bara för att slippa ansvar med det sociala, men det är ju jag det.

Jag vill inte hindra någon från att leva ut sina drömmar givetvis, men en måste alltid beakta baksidan av myntet, för en baksida finns med allt, sen beror ju allt på vad en har för förutsättningar och grundplåt här i livet, har en redan en gård ex-vis och ekonomin tillåter så är det ju inte fel o köpa in en grävmaskin, en behöver ju alltid gräva själv och sen så kommer garanterat grannarna o frågar, o ja sen rullar det på, vart jag vill komma till är att får en inga jobb i detta scenariot så gör det ju inget om maskinen står utan externa jobb, en har ju fortfarande gården som huvudsyssla/inkomst och maskinen inköptes ju primärt för eget bruk.

Är ett helt annat läge när belånade maskiner står still, då har en kniven i ryggen och det leder bara till ohälsa, både för företaget och privat.


Har man inte råd med att låta belånade maskiner stå stilla en period är man nog fel på det från början och istället för att låta ohälsan ta över så betingar väl objekten ett visst värde på tex Blocket.

Som sagt F-skatt är kanske inte för dig,,, dessutom tycker jag den röda texten i ovan citat ihop med den röda texten i nedan citat är intressant.
SK Racing skrev:
krokodilen skrev:
Du ska nog inte ansöka om F-skatt utan låta dig vaggas i fackets "trygga" kollektiv, det är ett som är säkert!


Skulle aldrig falla mig in o köra eget, har ingen lust att föda massa pärmbärare, Hrrm, jag är inte med i något fack, heller aldrig fått någon hjälp av dom.


:nikka: "Pengar är runda för att de ska rulla!"

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SK Racing

#45 » 10:01:04, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig gillat pärmbärare, tyvärr så går en alltför stor del av kapitalet till just dessa individer, till mycket liten, eller ingen nytta.

Hyr/betalar jag in någon för att göra ett jobb, ja då får jag jobbet gjort, betala pärmbärare, ja dom pengarna får en ju aldrig se röken av.

Nu lämnar jag denna tråden, lycka till alla med era företag och planer :smile:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se