Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Vad tar ni i timmen?

61 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

krokodilen

#46 » 10:20:42, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet flera som är av annan åsikt gällande revisorer som jag antar att du åsyftar när du säger pärmbärare.

Lycka till med ditt då! :thumme:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#47 » 11:28:16, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underskatta aldrig vikten av att ha ekonomisk sakkunskap att luta er mot eller för att använda som "bollplank" när ni driver någon form av rörelse! Familjen driver tre enskilda firmor och behöver alltså inte formellt någon "revisor". Trotts det har vi en auktoriserad revisor som tittar igenom papperen och upprättar deklarationerna och gör en ekonomisk genomgäng varje år i varje firma! Och det är inte dyrt! Har man bara alla papper i ordning och själv skött bokföring och momsredovisning korrekt under året så skulle jag snarare säga att kostnaden är blygsam!
En kostnad av totalt under 10k för tre firmor / år kan man inta säga är dyrt för att veta att man har allt under kontroll. Bara att alltid ha tillgång till någon som känner till verksamheterna och kan räta ut eventuella frågetecken omedelbart om det är något man inte riktigt greppar själv, är bara det värt den summan!
Men det krävs ju att men gör det löpande arbetet med bokföring och redovisning själv så långt det är möjligt för att pressa kostnaden.
Min fru sitter varje Måndag bara med "papperen" och då är hon riktigt högavlönad om man ser det som att vi slipper anlita en "ekonomikonsult" för motsvarande tid. Har man en revisor som håller koll på det övergripande ekonomiska duger det inte att komma med underlaget i ett antal plastkassar, och sedan räkna med att den ska åstadkomma ekonomisk trygghet billigt under de förhållandena!
Så förakta inte pärmbärarna de är faktiskt nödvändiga, och även om pärmbäraren sitter på skattemyndigheten är han inte "farlig" bara man har ordning på papperen!
Den relation till "pärmbärare" man har, tror jag mycket hänger samman med den förmåga man själv har för "pärmbärande" och inställning till företagande!
Det är inte företagsklimatet i detta land som gör det svårt för företagare, utan det är snarare företagsidéer som inte håller som är största boven! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#48 » 11:34:24, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet som jag upplever det är att regler kan tolkas olika, jag har 2 personer i min närhet som jag anser ytterst kompetenta båda två, jag brukar rådfråga dem i olika sammanhang gällande företagandet. Den ene har 30års bankarbete mot småföretagare och den andre har knegat på Skatteverket i drygt 10år med deklarations och momsfrågor ändå säger de olika ibland och motiverar varför dessutom.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#49 » 11:42:43, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det om något bevisar väl på att det är nödvändigt att ha en riktig auktoritet i frågan att lita till när det blir frågan om tolkningar! Då bara överlämnar man sådant och det löser sig! :thumme:
Har man suttit på en bank i 30 år så har man bara lärt sig att tillvarata bankens intressen! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mats i Myrhult

#50 » 11:53:07, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif, din revisor tar för lite betalt jämfört med andra auktoriserade revisorer. Men jag ska inte skvallra!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

krokodilen

#51 » 11:58:47, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

,,,, det finns rötägg även i den branschen har jag märkt. (inte menat mot Leifs revisor)

Har en fd jobbkollega som äger ett hyreshus med knappt 200 000:- i intäkt per år och hans revisor tyckte det var en bra ide att deklarera 4ggr/år allt till en revisorkostnad på dryga 20 000:-/år.

Krokade ihop han med min "30-årige banksnubbe" så nu kostar det 4-5 000:-/år.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SK Racing

#52 » 12:09:09, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Jag vet flera som är av annan åsikt gällande revisorer som jag antar att du åsyftar när du säger pärmbärare.

Lycka till med ditt då! :thumme:

/C


Ok, en sista, nej revisorn är inte vad jag syftar på.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

BM 4 ever

#53 » 15:17:59, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:,,,, det finns rötägg även i den branschen har jag märkt. (inte menat mot Leifs revisor)

Har en fd jobbkollega som äger ett hyreshus med knappt 200 000:- i intäkt per år och hans revisor tyckte det var en bra ide att deklarera 4ggr/år allt till en revisorkostnad på dryga 20 000:-/år.

Krokade ihop han med min "30-årige banksnubbe" så nu kostar det 4-5 000:-/år.

/C

har hört många liknande fall: byter gubbe- och plötsligt kostar det kanske en fjärdedel mot föregående år :???:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Johaniskogen85

#54 » 12:56:23, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att många verkar lite gråsynta, att jobba på f-skatt är guld värt för många. Både köparen och säljaren.

Tex mej, jag kör f-skatt rakt igenom. Gör man"rätt" tjänar alla utom kanske staten på,

Mitt upplägg är.
Köra maskiner/markgubbejobb där det saknas folk, hjälpa till i toppar på ett antal ställen,
Jag fakturerar olika mot olika företag.

1 person gillar det här inlägget.
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

magloman

#55 » 14:37:03, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stor fördel med att vara egen är ju fördelningen av pengar, jag tar inte ut varenda krona som går hela tiden.
Jag tar snarare ut en liten del i pengar sen låter jag pengarna stå kvar på företagskontot.

Så kan jag ta ut mer pengar senare om jag vill. Ytterliggare en fördel med enskild firma; man skattar för pengarna direkt men behöver inte bränna dom. Dom kan sitta kvar på kontot och när du senare tar ut dom i rena pengar så är dom redan skattade o klara. Inga sura uppstötningar i efterhand.

Fördelen men detta upplägg är ju att jag kan handla saker på företaget också om den nu finns ett litet överskott på kontot.
Till exempel VERKTYG; är man som jag, verktygsfetish så vill man ha mkt verktyg och bra sådana.

Min enda erfarenhet av A-Skatt sträcker sig under några enstaka år efter skolan och lumpen. Det jag kommer ihåg mest var den eviga kampen om verktyg och utrustning. Man tjatade i flera veckor för att få köpa en bra skruvmejsel och oftast slutade det med att chefen hade varit och handlat en hel super-multi-verktygsats från biltema på typ 200 delar för samma pris som den ENDA skruvmejsel jag hade velat haft från början.
Kontentan av det var att man fick en skruvmesjel för typ 3:50 och resten av verktygen kunde man lägga i högen med alla gamla satser han hade köpt.

-Var lite gamla minnen av att vara anställd. Har ju inte direkt så mkt att komma med vad gäller detta.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ianews

#56 » 18:02:31, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Att driva företag är inte för alla. Det är som sk racing säger lite av en livsstil.
Vill bara säga att om det vore lättare att sparka anställt folk så skulle fler ha jobb.


Intressanta inlägg om anställning, f-skattsedel och fackets "vara eller icke vara" Jag jobbade 4 år som biträdande rektor på en gymnasieskola. Du kan OMÖJLIGT bli av med dåliga lärare!
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

Skru'are

#57 » 18:08:54, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har varit så mkt länge :djaevul:
Gäller även rektorer!
Företag, inklusive skolor, och trappor städas uppifrån.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#58 » 18:10:04, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, hur fasen blir man av med olämpliga eller dåliga lärare? Förstår problematiken
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonnordvall

#59 » 18:54:34, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom betalar man och ger goda vitsord för att säga upp sig själva...... råkar jag veta av erfarenhet.
Inte jag som var den dåliga läraren:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

ianews

#60 » 15:47:17, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja, hur fasen blir man av med olämpliga eller dåliga lärare? Förstår problematiken


Jag vill påstå att varken politiker eller rektorer vågar ta i en sån het potatis som att friställa en lärare. En dålig högre chef tas om hand, men lärare??? Fråga eleverna, de vet vilka de usla lärarna är. Om det upprepas tre år i följd att samma lärare får bottenbetyg av eleverna så har man underlag för att kunna undersöker saken. Vi fick år efter år ett hyfsat stort antal elever från vissa grundskolor som uppnådde betyget "godkänd" i matte, engelska och svenska som kunde varken stava eller räkna? Nog skulle industrin göra nåt åt en dålig underleverantör? Ungarna som kommer från vissa orter kan inte rimligen vara dummare än elever från andra orter där de flesta lyckas väl. Det beror uppenbart på dåliga lärare, finns det dessutom föräldrar som inte bryr sig - så är det kört!
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se