Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta röjfirma

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Hälsing (trådstartaren)

#16 » 13:47:28, 17-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke



Raceputte

#17 » 07:15:28, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen, vad tänkte du leva på nov-april? Det brukar gå dåligt att röja på vintern.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#18 » 08:44:06, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manuell verksamhet i skogen är nog en ovanligt bra ide! Ungdomar i dag tycker i allmänhet att det är för obekvämt att jobba manuellt, och det faller bort gamlingar hela tiden så vill du jobba så får du nog jobb. Men tänk inte så stort utan satsa på en enmansfirma med stor flexibilitet i stället. På alla ställen brukar det finnas en skogsarbetare av den gamla sorten som rycker in där det behövs och brukar ha god beläggning. En sådan behövs överallt både som hjälp i bondeskogen och hos bolagen på små objekt.
Och det är bäst att vara själv i en verksamhet, annars blir det du som får ta ansvar för allt som anställda ställer till och oavsett hur seriös du är själv får du bara ta hand om en massa strul som du inte själv egentligen har kontroll över!
Som enmansföretagare har du koll på allt och bara du påverkar relationerna till kunder, du anar inte hur viktig kundrelationerna är i en sådan verksamhet! Om du nu är av den sorten som vill jobba och göra ett bra jobb så räkna inte med att eventuella anställda jobbar efter det rättesnöret, de flesta går bara ut för att få så bra lön som möjligt och bryr sig inte så mycket om jobbet blir gjort eller inte för egentligen vill de inte jobba fysiskt! :sad:
Men idén är inte dum, jag känner flera som går som egna på entreprenad i skogen med enskild firma och visst de jobbar som hundar men de har jobb och drar in en bra årslön! Vill man leva på det viset så är det möjligt utan stora investeringar! Den där "skogiga" firmabilen kan vänta och du tar dig ut till objekten i det som råkar stå till buds för stunden, sådant kommer in i verksamheten allt efter saker och ting utvecklar sig! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#19 » 11:57:49, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1

Håller med till fullo
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hälsing (trådstartaren)

#20 » 19:56:03, 21-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raceputte: Bra fråga, ved, snöröjning, skogsmaskinförare är väl nära till hands.
under vintern som var körde jag snö på min f-skatt, hade en snörunda på 10timmar med hjullastare.
Gubben/entreprenören är på g att säga ifrån sig den hjullastarsvängen om rätt person så att säga vill ta den.
pensionen börjar krypa närmare så han tycker sig inte behöva körningen längre.
Jag själv bor i anslutning till den rundan, är ett par vägföreningar.

torr ved säljer jag en del under vintern, fick tag i en Ih 1056xl traktor åt det nyligen.
har även ett fransgård hyd schaktblad 2,75 brett åt den, har plogat nån skogsväg men ska man ha hand om ett par vägföreningar blir det lite smalt kanske?
Annars är det ju relativt driftsäkert med en jordbrukare utan snabbväxlar och annat rammel.
En Volvo 4300 eller l70 från 80-90 tal skulle nog duga.
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke

Hälsing (trådstartaren)

#21 » 20:18:25, 21-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif Andersson:
Bra svar, intressant att höra.
Ja det är nog det problemet bla mellanskog börjar se, unga, lokala röjare sökes säger inspektorn jag har kontakt med.
Innan jag pratade med mellanskog (som är stora här hemma) hade jag precis den tanken att köra på helt själv och göra ett präktigt, genuint arbete!
men men när jag pratat med mellanskog så godkänner inte de enmansföretag och ensamarbete.
HB eller AB och minst 2 gubbar.
Detta gjorde ju saken krångligare.
För min egen del nöjer jag mig med en bil att mig till o från skogen med, har redan en passat diesel med 4motion som jag åker mycket skog med.
Det vore ju trevligt att kunna krypa in någonstans, huggarkoja med vedkamin ex, men det behöver ju inte vara en sprillans norrlandsvagn.

Men ska man ha säg 1 person anställd blir det ju en annan grej. det är ju en lymla massa att ta hänsyn till, personalrum å möjligheter till det ena och det andra som verkar krävas eller förväntas rättare sagt...och ja det är ju som du säger att man ska ju få tag i en person som vill samma sak som mig själv, för man ska jobba lika bra och lika mycket när man ska gå i lag.

Röja å slita för 20.000 brutto, det kräver en rejäl ung man.
skulle helst haft en person som är yngre än mig själv.
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke

raggsockan

#22 » 21:34:31, 21-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gamm rävarna är snabbare än både dig och mig , skulle hällre ta en gam räv än en ungdom
du skulle kunna vara själv och röja på bondskogen , blir bara dyrt om man är flera
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

överlass

#23 » 23:02:26, 21-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

du behöver väl inte gå genom mellanskog jag tycker du ska börja själv och bygga upp rykte och erfarenhet,, eventuellt komma överens om ett fastpris per ha med skogsägarn när ni kollar på jobbet för du kan inte konkurrera med dom andra som kör på timme innan du "går i rask takt med en arbetsbredd på tre meter"

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

raggsockan

#24 » 16:31:51, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur går det på firma fronten för din del ? :smile:

skulle vara kul och intressant med en liten sammanfattning
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

tortap

#25 » 19:51:35, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en gammal tråd men varför skulle man behöva anställa för att gå två man. Ta in en annan f-skattare?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se