Mrbacke skrev:Vad bra med så många infallsvinklar.
Klart att oron finns att det ska bli osämja men borde inte vara något som ställer till bekymmer som det känns nu
iaf.
Det svåra är just nu hur man ska göra det rent företagsmässigt. Ingen av oss är egentligen så bra på ekonomi men ingen av oss är heller dum i huvudet så det går så klart att sätt in sig i.
Den enskilda firman har sina bekymmer precis som AB och enskilt bolag. Men frågan är vilket alternativ som är minst krångel.
Skickat från min LG-H870DS via Tapatalk
Bokföringen och ekonomi går mycket att läsa sig till om man är intresserad och inte helt dum i huvudet. Läst något på verksamt.se ? Jag läste en del samt första året lät jag LRF konsult göra allt. År två så åkte jag in till LRF konsult i början av april för att göra allt själv men med hjälp av dom. Var in en gång till samt ringde ett par gånger om vilket konto som var lämpligt samt lite andra frågor. Gör man fel går det att rätta till efteråt.
Nu sköter jag bokföringen själv, ringer ibland till LRF konsult ifall frågor uppstår, låter dom göra bokslut och deklaration. Kostar runt 8-10k per år. Använder fortknox (bokföringsprogram och fakturering) genom LRF konsult, någon form av program måste man ha ändå. Fortknox är väldigt användarvänligt samt logiskt tycker jag, samt att LRF konsult kan logga in om man har någon fråga, bara ladda upp faktura/kvitto så ser man samma sak.
Lämna inte konstant bort ekonomin för då har ni ingen koll alls!
Att samäga är något jag aldrig skulle göra pga flertalet anledningar. Alla har garanterat några fall i närheten där det finns mer eller mindre osämja. Finns så många fallgropar att ramla i, olika viljor, familj osv. Låt den ena köpa ut den andre redan nu och satsa på varsin verksamhet. Kör möjligen ett driftsbolag gemensamt men om ni
driver varsin firma så fakturera varandra istället.
Att samäga nu är egentligen bara att skjuta upp ett problem en generation till, tänk om ni får tre barn var och de inte är löst innna ni dör...