Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Gemensamt övertagande av jordbruksfastighet

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

opekka

#16 » 10:02:36, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När två viljor ska göra något gemensamt går det ofta bra, exempelvis syskon. När så syskonen skaffar sig partners/familj blir det minst fyra viljor som ska dra jämnt. Det blir mer än dubbelt komplicerat.

Gör tydliga avtal tidigt. Var försiktiga med gemensamt ägande.

1 person gillar det här inlägget.
opekka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:45, 16-11-2014
Ort: Haparanda



gaffa

#17 » 11:14:23, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Vad är det som gör att det blir dyrare administration för ett AB än en enskild firma?
Kravet om extern revision finns ju inte på ett mindre AB, och bokföringen hanteras på samma sätt


I redovisningsbranchen finns det en tradition att alltid ta minst 20 000 för minsta lilla AB :bokföring, avstämmningar, kontakter med bolagsverket, upprätta årsredovisningen och deklaration. Dessutom är alla redovisningskonsulter "kompisar" med revisorer och därför pressar de kunderna att välja revision även om det är frivilligt. 30-50 000 betalar de flesta heltidslantbruk med AB.

En enskild firma kan slippa undan med under 10 000 om de har riktigt bra ordning på papperna och allt är ordentligt avstämt.

Du är väl antagligen så händig så att du fixar bokföring, deklaration årsredovisning med alla dess bilagor själv och då blir det givetvis billigt även med AB för det är ingen djupare kunskap som krävs utan endast nogrannhet och rutin :thumme:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Mrbacke (trådstartaren)

#18 » 12:14:40, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra med så många infallsvinklar.
Klart att oron finns att det ska bli osämja men borde inte vara något som ställer till bekymmer som det känns nu iaf.
Det svåra är just nu hur man ska göra det rent företagsmässigt. Ingen av oss är egentligen så bra på ekonomi men ingen av oss är heller dum i huvudet så det går så klart att sätt in sig i.

Den enskilda firman har sina bekymmer precis som AB och enskilt bolag. Men frågan är vilket alternativ som är minst krångel.

Skickat från min LG-H870DS via Tapatalk
Mrbacke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:47, 07-12-2010
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#19 » 12:44:54, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får två personer ha gemensam enskild firma? När jag startade upp mitt företag så fick man i alla fall inte det (så som jag tolkade det hela). Däremot handelsbolag fungerade på ungefär samma sätt som EF, men HB får ha flera ägare med solidariskt ansvar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#20 » 12:52:15, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade börjat boka in ett enskilt möte med Skatteverket (kostnadsfritt). De är mycket hjälpsamma och kan tipsa om mycket.
Därefter pratat med arbetsförmedlingen om de har någon starta-eget-coach som kan hjälpa er.
Sedan revisor som kan lantbruk.
Först därefter kan ni fatta några kloka beslut. Jag vill, än en gång, påpeka min ståndpunkt att det kan bli problem med gemensam firma och gemensamt ägande. Om ni bestämmer er för att köra gemensamt så skriv ett tydligt avtal (behöver inte vara något formellt med advokater och annat elände) där ni specificerar alla tänkbara och otänkbara händelser. Detta kan förhindra många bråk och problem i framtiden, samtidigt som det hjälper er i nuläget att se att ni har tänkt igenom allt ni kan just nu.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

161A

#21 » 12:56:21, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Du är väl antagligen så händig så att du fixar bokföring,


En redi karr är händig med det mesta :mrgreen:

Instämmer till det mesta du säger. Men tycker att det är tyvärr en allmän missuppfattning att det är så dyrt och omständigt med AB och man måste va stor och omsätta mycket. Det var nog mer rätt förr, idag är enskild firma och AB ganska lika tycker jag.

Just i de fallen där det finns mer än en ägare av bolaget så kan jag tycka att det är en fördel med AB, tex att det är tydligt reglerat hur ägandet är.

alternativen med handelsbolag eller komandit bolag, som var vanligt förr om det skulle vara fler personer inblandade i ägandet, har väl inte de skattemässiga fördelarna idag som de har haft eller om man jämför med AB, men jag är inte så insatt i bolagsskatter så jag kan ha fel.

För min egen del så sköter vi det löpande bokföringen i bägge bolagen själv, och momsar, övrigt lämnas bort till revisor. Har ungefär samma revisors kostnad i bägge bolagen.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Mrbacke (trådstartaren)

#22 » 13:06:29, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Stridis2 för dina synpunkter. Vi kommer till den insikten vi också att det jobbiga oavsett vilken bolags form vi väljer så kommer jobbet ligga i att skriva bestämmelser kring hur allt ska skötas.

Skickat från min LG-H870DS via Tapatalk
Mrbacke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:47, 07-12-2010
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor

Alrik

#23 » 13:06:52, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mrbacke skrev:Vad bra med så många infallsvinklar.
Klart att oron finns att det ska bli osämja men borde inte vara något som ställer till bekymmer som det känns nu iaf.
Det svåra är just nu hur man ska göra det rent företagsmässigt. Ingen av oss är egentligen så bra på ekonomi men ingen av oss är heller dum i huvudet så det går så klart att sätt in sig i.

Den enskilda firman har sina bekymmer precis som AB och enskilt bolag. Men frågan är vilket alternativ som är minst krångel.

Skickat från min LG-H870DS via Tapatalk


Bokföringen och ekonomi går mycket att läsa sig till om man är intresserad och inte helt dum i huvudet. Läst något på verksamt.se ? Jag läste en del samt första året lät jag LRF konsult göra allt. År två så åkte jag in till LRF konsult i början av april för att göra allt själv men med hjälp av dom. Var in en gång till samt ringde ett par gånger om vilket konto som var lämpligt samt lite andra frågor. Gör man fel går det att rätta till efteråt.

Nu sköter jag bokföringen själv, ringer ibland till LRF konsult ifall frågor uppstår, låter dom göra bokslut och deklaration. Kostar runt 8-10k per år. Använder fortknox (bokföringsprogram och fakturering) genom LRF konsult, någon form av program måste man ha ändå. Fortknox är väldigt användarvänligt samt logiskt tycker jag, samt att LRF konsult kan logga in om man har någon fråga, bara ladda upp faktura/kvitto så ser man samma sak.

Lämna inte konstant bort ekonomin för då har ni ingen koll alls!


Att samäga är något jag aldrig skulle göra pga flertalet anledningar. Alla har garanterat några fall i närheten där det finns mer eller mindre osämja. Finns så många fallgropar att ramla i, olika viljor, familj osv. Låt den ena köpa ut den andre redan nu och satsa på varsin verksamhet. Kör möjligen ett driftsbolag gemensamt men om ni driver varsin firma så fakturera varandra istället.

Att samäga nu är egentligen bara att skjuta upp ett problem en generation till, tänk om ni får tre barn var och de inte är löst innna ni dör...

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

kimmen

#24 » 17:04:45, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dela inte, köp ut varandra i stället
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se