Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Åkeri. Starta eget eller Överta

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Tillfälligt_Anonym (trådstartaren)

#1 » 16:08:39, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan börja med att förklara läget lite snabbt, Vem är jag? tillfälligt_anonym är precis vad jag är jag vill vara i den här och kommande funderingar. i vanliga fall är jag en hyfsat aktiv medlem på forat. men då det är för tydligt där vem jag är så gör jag på det här viset med ett extra konto ett tag. Anledningen? det är så enkelt att nån bekant läser och sen är ryktena igång. Så så länge det bara är tankar så får dom vara anonyma.

Nu till själva frågan. Jag jobbar sen 10 år tillbaka som lastbilsschaufför på åkeri A. för ett antal år sedan träffade jag min nuvarande fru som jobbar på åkeri B. Svärfar går i pension och kommer lämna över ansvaret för åkeri B på frun och hennes bror. Väl inarbeter åkeri med många år i branchen och några anställda. Svärfar har tjatat i många år att jag ska köra åt han istället men då jag har trivts oerhört bra hos min nuvarande chef och har förmåner och arbetsvillkor som ingen åkare kan matcha så har jag troget stannat.

Men nu börjar det bli för mycket med "två jobb" Jobba först 40-50 timmar i veckan på åkeri A för att sedan spendera helgen i verkstan på åkeri B och laga.Hade man haft möjligheter att sköta service och underhåll på dötimmar istället för varenda helg tror jag situationen skulle kännas annorlunda. Sen känner jag inte för att jobba som anställd resten av livet. så det väger in det också.

Brodern på Åkeri B är ett problem, han varken kan eller vill(verkar det som) driva eget. alldeles för bortskämd.

Men som jag ser det finns det lite olika alternativ för mig personligen just nu.
1. fortsätta som vanligt. +säkert, bra lön, trivs bra. -anställd.
2. Jag och frugan startar upp ett nytt eget åkeri, köper lös minst en bil ur åkeri B och låter brodern behålla resten.
3. Jag går in i åkeri B, skaffar körning jag trivs med och köper en bil för det. tar den eventuella fajten med broder som säkerligen kommer komma.
4. Jag personligen startar eget och kör med det och dom andra för sköta sig själva.

Frågan är alltså hur fan man ska göra för att få in nå pengar varje månad och göra det man trivs med utan att starta nån familjefejd som tyvärr är väldigt vanligt vid generationsskiften.

Frågan är hur man ska göra om man går på alternativ 3. ta ett lån och köpa in sig i företaget(ab) för att få samma bestämmanderätt som övriga? och därmed bekosta en del av "min" bil? Eller bara som anställd och ha frun som chef även på jobbet?.

jag förstår att det inte finns nå standard svar men tänkte om nån har varit med om liknande bekymmer.
Tillfälligt_Anonym
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:57:15, 21-08-2017
Ort: norrland
Maskintyp: Lastbil



Mattias Petterson

#2 » 16:48:39, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte jobba med frun, går det dåligt på jobbet går det automatiskt dåligt hemma..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Nickebonne

#3 » 22:22:00, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ som saknas är det att frun säljer sin del till brodern o söker jobb någon annanstans... du tjänar bra o trivs och din fru kan prova vingarna inom något hon vill prova på.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

3 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

PerJohansson

#4 » 11:27:58, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativ 1 sparar ju en massa besvär. En annan variant är väl att starta eget och köra åt A till en början om det finns möjlighet. Då blir inte A sur för att du "stjäl" körningar.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

MN

#5 » 11:35:07, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vill du fru själv göra
Vad tycker din fru att du skall göra

Du skall inte INTE gå in i partnerskap med brodern som inte verkar gilla. Den känslan kommer inte bli bättre.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

tortap

#6 » 11:38:29, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

5. Din fru som chef/delägare på åkeri B matchar dina villkor från A. Du gör dina timmar på B istället och begränsar övertidsskruvandet automatiskt. Funkar det bra med brodern kan du gå in i B senare.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

torbjorn

#7 » 11:44:34, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du betalt för helgarbetet på åkeri B? Om du inte får det bör du väl sluta med det för att få en mer rimlig arbetsbelastning. Om du får betalt och du av familjeskäl tycker att det är viktigt att hjälpa åkeri B med detta så får du försöka förhandla ner arbetstiden hos åkeri A. Om det finns konflikter mellan folk i familjeföretaget så kan det nog vara bra att behålla ett visst avstånd. Även om du köper in dig och får formellt lika många röster på stämman så finns det risk att andra ägare ser företaget mer som sitt.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

LeifAndersson

#8 » 12:11:19, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska absolut inte gå in i företaget med en som du inte sympatiserar med som delägare. Jag brukar säga att det man minst behöver i affärer är en kompanjon, och är det dessutom någon man inte har förtonande för så är det inget att ens fundera på! Du säger att det är ett välrenommerat företag sedan gammalt, men det är inget värt om den nya ledningen inte tar vid till 100% där "svärgubben" slutade! Meriter är färskvara och i de flesta fall högst personliga! Med ny ledning upphör alla gamla lojaliteter mot företaget från uppdragsgivarna, så det ställs mycket höga krav för att få fortsatt förtroende vid ett övertagande. Många blomstrande åkerier har blivit historia på kort tid efter generationsskifte eller övertagande. Så redan att överta ett åkeri är en tuff uppgift, och ska man dessutom köpa in sig och på köpet få en kompanjon man inte har förtroende för så är det att hoppa i galen tunna redan på förhand.
Vill din fru egentligen driva verksamhet med brodern? Hela grejen är egentligen något som ni skulle bena ut inom familjen, och hitta en gemensam lösning inför framtiden. Du kan liksom inte agera på egen hand som det ser ut i dag, ni måste helt enkelt hitta en gemensam linje din fru och du, annars kommer det att gå illa! Din fru måste helt enkelt förstå dit dilemma, kan hon inte det så kommer det att bli problematiskt hur du än gör! :sad:
Själv driver jag flera företag tillsammans med min fru och det går utmärkt på alla vis. Beslutsvägarna blir korta och man vet redan ganska väl på förhand hur den andra kommer att ställa sig om något ska beslutas. Men blanda in en kompanjon på något sätt utöver detta kommer inte att ske vare se det är bästa vännen eller någon man inte har förtroende för! Bäst tror jag det vore om brodern löser ut din fru från företaget, och sedan får ni se om ni startar upp något eller om du jobbar kvar där du är och frugan hittar på något på egen hand.
Följer man bara "minsta motståndets lag" brukar det bli bra också över tid!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tillfälligt_Anonym (trådstartaren)

#9 » 16:49:08, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för svaren. Jobba med frugan frun ser jag inte som nå större problem, det blir lika illa om det är ett eller två bolag det handlar om. dom flesta företagarna jag känner driver det ihop med respektive utan problem.

Och naturligt vis så har den här frågan disskuterats redan inom företaget och familjen.
det här alltså inget plötsligt beslut som kom över natten utan planer och fundering har funnits i flera år, jag har bara förhalat det hela då jag inte är kapabel till att komma fram till rätt beslut.
och alla röstar för alternativ 3. dvs att jag går in i företaget officiellt men ställer mig ändå lite på sidan av ordinarie verksamhet och driver den delen själv. Men fortfarande under samma namn.
det är också vad frun vill då hon är osäker på att hon och brodern ska lyckas hålla sams, blir det en till med i disskutionen så blir det enklare med demokratiska beslut.

visst enklast för mig är naturligtvis att stanna där jag är men längat efter eget har alltid funnits, enda anledningen att det inte har blivit än är för jag har en så bra chef. Men nu känner jag att det är läge å göra nått annat med livet.

låta brodern driva det själv är lika med att döma företaget till konkurs, det kommer inte funka. och då blir helt plötsligt många fler drabbade än bara vi. som det är nu så är det frugan och svärfar som har skött allt med kundkontakt, inköp osv. Brodern har mest glidit med som en vanlig anställd. ska tillaggas att vi kommer överrens som det är idag, mycket bara för att jag inte brytt mig om att ta nån diskution med han när vi haft olika tankar om saker och ting.

Och till sist. Leif du är en mycket klok man och har helt rätt i det du skriver om generationsskiften, så många åkerier som har gått helt åt pipan och så många familjer som blivit osams när nästa generation ska ta vid. åkare borde inte skaffa mer än ett barn. det är därför vi har låtit det här ta tid och inte ta några förhastade beslut. det är alltså en övergång som har pågått under några år nu men nu börjar det bli dags för nyinvesteringar och det kräver att även jag tar ett beslut om min framtid. Och naturligtvis så är frun förstående till mitt dilemma och vi har diskuterat detta och vägt olika alternativ fram och tillbaka.
Tillfälligt_Anonym
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:57:15, 21-08-2017
Ort: norrland
Maskintyp: Lastbil

dea

#10 » 20:46:34, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns alternativet att köpa ut brodern?
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

torbjorn

#11 » 08:16:05, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att det låter som att du har bestämt dig att du måste köpa in dig för att inte brodern ska förstöra företaget. I sådana fall har du inte mycket till val. Då måste du gå in fullt ut och ta konflikterna. Men om du menar att företaget kommer att fungera så länge som din fru är med också så kan du kanske välja en annan väg. Starta egen firma och investera i egen bil men kör som underleverantör under deras namn och hyr in dig i deras verkstad. Detta kan förstås också kombineras med att du köper in dig lite eller mycket i deras firma om du har den ekonomin. Kanske komma överens om att du köper x% aktier varje år till dess att ni har lika stora andelar.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

LeifAndersson

#12 » 08:50:00, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det låter vettigast att ni i så fall permanentar läget som det är i dag. Dvs. att du och din fru driver företaget och tar över ägande och ansvar och brodern fortsätter som vilken anställd som helst när han tydligen är bekväm i det. Envisas han med att vara delägare så tror jag inte det kommer att funka på sikt. Ge sig in i något där man på förhand kan se svårhanterade konflikter blir bara destruktivt för företaget och er själva! Även om du känner att du borde gå in i företaget om inte annat för att rädda det, så kan det bli till ett högt pris om det ens kan gå vägen på sikt! Det är mycket som står på spel så tänk logiskt/ekonomiskt och inte med hjärtat i första hand och låt inte känslorna vara avgörande i ett så viktigt beslut!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fosson

#13 » 08:52:57, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar också på deas fråga..
Mycket verkar hänga på broderns vilja/inställning till att vara ägare eller anställd.
Går det att köpa ut brodern och låta honom fortsätta vara anställd?
Eller låta honom vara anställd aktieägare utan formell talan, eller kanske med en minoritetsdel av aktiestocken?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Stefan1972

#14 » 10:51:04, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vill brodern? Vad jobbar han med idag? Det låter ju inte riktigt som han är involverad i företaget idag utan får bara "ärva sin del"
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

opekka

#15 » 09:55:08, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bolaget leva vidare ska du inte tidigt bygga in ngt som du vet blir framtida konflikter.

Jag skulle inte bli kompanjon med brodern utan köpa ut honom. Priset på utköpet måste sättas till vad det är värt utan svärfar som etablerad företagare.
opekka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:45, 16-11-2014
Ort: Haparanda


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se