Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Åkeri tvist delägare 50%

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Åkare50 (trådstartaren)

#1 » 14:59:15, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister!!

Jag har råkat ut för ett svårt dilemma.

Är delägare i ett åkeri med min bror och vi har 50% var.

Åkeriet har god ekonomi och inga skulder.

Min bror sköter papperna och jag bilarna och vi kör båda heltid + att vi har en f-skattare (Äldre ofärdig man) på heltid.

Vi har nu fått mer jobb än vi klarar av och bilen ska gå 24 timmar ena dagen och 14 timmar nästa dag 7 dagar i veckan.

Firman vi kör åt ska börja med upphandling den 1/1 2019 med garanterat sänkt ersättning (vi går jämt upp nu).

Jag vill dra mig ur firman men min bror vägrar att lösa ut mig.

Har sagt upp mig och slutar köra 31/5.

Hur ska jag göra för att få ut min andel i firman ??

HJÄLP!!!

/Åkare50
Åkare50
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:58, 02-05-2018
Maskintyp: Lastbil



Stefan1972

#2 » 15:11:12, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så ni är båda medvetna om den situationen som komma skall och du vill dra dig ur och helst vinna på det hela medans bror din får ta smällen? Isåfall förstår jag att han vägrar. Då är det nog enklare att lägga ner och ni delar på det som är kvar.
Din andel i aktiebolaget påverkas ju dock inte av att du säger upp dig som anställd om det var det du var rädd för. Eller hur är det uppdelat där?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#3 » 17:29:53, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ni inte komma överens om värdet får du anlita en företagsvärderare sen ta hjälp av jurist o skriva papper.
Vill han köra vidare är det ju synd o köra detta bolag i graven sen bilda ett nytt. Blir ju massa extrajobb osv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Foton

#4 » 08:59:51, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket svårt, förstår ditt/ert dilemma. Skulle gissa på att er relation redan är ganska infekterad vilket inte gör det lättare att komma fram till en lösning. Värdet på bolaget idag är i princip vad bilen och inventarierna är värda. Eventuell framtida vinst eller goodwill får man kanske strunta i.
Ena alternativet är att brorsan driver bolaget vidare med en ny anställd och kanske får det att gå ihop eller till och med öka vinsten. Nya avtalet kan kanske bli bättre än man tror. Hur vill han då göra med vinsten? Tänker han ge dig utdelning trots att du inte bidragit i verksamheten? Ska du vara med och bestämma om framtida investeringar?
Andra alternativet är samma sak men bolaget går sämre och sämre och till slut går i konkurs. Är du fortfarande delägare då så finns risk att du också kan drabbas, lite beroende på hur ni tecknar firman idag. Kolla upp så inte brorsan kan ta lån som du blir betalningsskyldig till om du fortfarande är delägare!
Bäst vore nog om ni kommer överens om att tillsammans träffa en opartisk revisor eller liknande och går igenom olika scenarier och värderar bolaget med denne. Vet inte hur det funkar juridiskt vid ev konkurs, men kanske man kan skriva ett skuldebrev där brorsan är skyldig dig halva av bolagets dagsvärde för att han ska slippa ta nytt lån för att köpa dina aktier. Ev. ränta får ni komma överens om. Är väl bättre att betala ränta till sin bror än att betala till banken.

Hoppas det löser sig för er så ni inte blir osams för livet!

1 person gillar det här inlägget.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Peter Ohlsson

#5 » 19:09:47, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du vänt på saken? fråga honom vad han ska ha för att bli utköpt? när han uttryckt vilket värde bolaget har så gäller det på bägge håll så att säga. Vad anger din bror som orsak? det är ju en intressant fråga eftersom det kanske säger hur saken kan lösas.

1 person gillar det här inlägget.
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

63an

#6 » 19:34:23, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tanke! De är 2 grannar som gick ihop å köpte en grävmaskin, funkade perfekt några år men så kommer den ene å säjer att han vill bli utlöst å kontant! Den andre är en klurig kille så han frågade hur mycket de skulle kosta å fick pris! Då svarade han helt vänligt, jamen bra då kan du lösa ut mej istället så får du bestämma allt själv! Nu är de fortfarande kompanjoner efter 10 år :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

MagnusGoransson

#7 » 23:29:12, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lätt att vara efterklok, men enda sättet är ju att reglera sånt här innan man kommer på kant med varann. Ett aktieägaravtal är det som hade behövts.

I efterhand så är det ju tyvärr inte så mycket att göra. Du kan inte tvinga honom att köpa ut dig. Du kommer dock fortsätta stå som ägare och din bror kan inte göra någon utdelning (vilket normalt sett är syftet med att driva bolag) utan att du också får din andel av utdelningen. Det är ju så det funkar. Så endera kör han vidare utan att göra utdelning eller så gör han utdelning och du får också pengar. Exakt lika mycket som honom utan att du rört ett finger. Utdelning regleras också normalt sett i aktieägaravtal och ofta har man en parameter som säger att man måste göra utdelning eller inte får göra utdelning beroende på uppnådda/missade nyckeltal.

Om ett företag går jämnt upp bör man avveckla det eller ändra affärsmodellen (så att det ger vinst).
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se