Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Köpt lantbruksfastighet, ombilda AB till enskild firma???

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

loosegoose (trådstartaren)

#1 » 00:47:39, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ska försöka hålla tungan rätt i mun och förklara detta.

Jag har köpt en lantbruksfastighet med bostad där det finns 10 ha åker och 6 hektar hage.
Idag har jag ett litet företag som är ett AB. Det är något litet som jag har vid sidan av. Så inga stora omsättningar.

Eftersom jag köper en lantbruksfastighet blir jag näringsidkare och borde starta enskild firma.

Så min tanke är att försöka få till att mitt AB blir en enskild firma. Anledningen till det är flera:
1. Jag vill inte hålla på och fjösa med två bolag.
2. AB kan jag inte nyttja så bra med lantbruksfastigheten, säg tex om jag behöver måla maskinhallen och köpa färg så blir det tokigt.
3. Mindre omkostnader med enskild firma.

I AB:et sysslar jag med uthyrning av lite fordon och även lite bilverkstad.

Hur ska jag tänka?
Mycket tacksam för svar!
/Daniel
loosegoose
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:14, 10-08-2018
Ort: Götene
Maskintyp: Traktor



magloman

#2 » 00:56:59, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är det nog säkrast du frågar din nuvarande pappersskyfflare om.
Har för mig det kan gå att lösa men det är mkt regler om skatter o grejer.

Sen är det alltid lite kunskap för att avvecka ett AB med på ett snyggt sätt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

DrBengt

#3 » 01:15:14, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du fått något om bakfoten. Har du ett AB finns där absolut ingen anledning att ombilda det, sedan revisionsplikten avskaffades finns där enbart fördelar med ett AB väl man har det.
DrBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DrBengt

#4 » 01:20:09, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skattemässigt är det sannolikt bäst att ha både en enskild firma och ett AB för att kunna maximera räntefördelning och dyl.

Allt beror på hur mycket pengar de olika verksamheterna genererar och hur belåning/ägande av gård samt inventarier ser ut.
DrBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

lellemars

#5 » 07:44:14, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är vad jag tror mig veta. Det är speciella regler för lantbruk tex om du är gift räcker det med att en av er har fskatt och moms ev vinst/förlust kan fördelas efter behag. Du kan ju tex hyra ut lokaler till ditt AB. Ett lantbruk kan ackumulera förluster eftersom man investerar i egna fastigheten. Ev verksamhet, uthyrning mm måste dock gå med vinst åtminstone efter nåt år. En juridisk person (tex AB) har minst ca 1-2% högre ränta på fastighetslån än du själv som privatperson. Min rekommendation är att ha både enskild firma och AB, men kolla alltid med PÅ OMRÅDET KUNNIG UPPDATERAD ekonom så du gör rätt/smartast!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

QV_

#6 » 10:07:07, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ägt (äger) ett hemman i över 30 år nu.
Man har näringsverksamhet om man äger ett lantbruk, ef (enskild firma) har inget med det att göra.
Så fort du köpt ett lantbruk så vill dom att du deklarerar N1. Att göra avdrag för underhåll om du samtidigt har en inkomst från lantbruket fungerar utan ef. Jag gjorde avdrag för nytt tak på ladan, när jag sålde skog. Detta utan AB eller ef.


Om du investerar i lantbruket (jag försökte lägga momsen från maskinhallen där) så måste du ha en plan på vilka framtida intäkter du kommer att få på näringen (alltså lantbruket) annars blir dit avdrag underkänt.

När det gäller att "smälla upp lite byggnader" som man anser passar verksamheten så har man stora möjligheter att klara sig genom en rättsprocess om man har sin huvudsakliga inkomstkälla via jordbruket. Om man som jag bara äger en plätt av jorden för att hålla grannarna på avstånd så är det kanske 50% chans att vinna mot kommunen i rätten. Denna ovanstående kommentar grundar sig på 1 dags internettläsning...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bygert

#7 » 10:18:19, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behåll AB och arrendera ut lantbruket till bolaget. Det är mitt upplägg och det fungerar bra så. Visst blir det en del papper men man kommer inte undan hur man än gör. Dem här lösningen ger en del möjligheter, det finns en sak som är väldigt förbjuden dock, bolaget får inte låna ut pengar till det privata.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_

#8 » 15:23:20, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var inne på skatteverket i dag för att avregistrera min ef eftersom jag "bara" använder mitt AB numera.
Där kom det fram att jag ägde en lantbruksfastighet och då undrade dom om jag kunde avregistrera ef.

Vi får se hur det går. Någon form av nya regler verkar ha kommit till. Dom pratade om tiden före något. Jag var väll inte så intresserad....
Mitt ef är i alla fall inte inblandat i lantbruket utan det har jag privat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ivar Risslén

#9 » 16:36:37, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ef äger du privat liksom jordbruksfastigheten ska jag tro. I aktiebolaget äger du aktier men själva firman äger aktiebolaget om jag har fattat det rätt.

Som ägare av jordbruksfastighet så räknas du i många fall som företagare med enskild firma. Det är något som man måste se upp med då telefonförsäljare ringer och erbjuder saker.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

QV_

#10 » 16:56:39, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo ef går ju mot den privata ekonomin men man angav om jag kommer ihåg rätt SIS koder inom vilket område som ef skulle verka inom.
Där ingår inga koder för fastigheter eller lantbruk. Inte heller i mitt AB. Därav min komentar av att det är "privat".
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

gaffa

#11 » 17:23:56, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enskild firma får du vad du än gör eftersom du äger en jordbruksfastighet. Bara att avveckla ditt AB om du inte har extrema vinster eller fler delägare.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

busholle

#12 » 20:21:46, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast vänta lite. I min värld är enskild firma knuten till en F eller FA-skatt men det är inget krav för att äga en näringsverksamhet. Har du en passiv verksamhet så hanterar du den genom N-bilagan. Utan att veta så tror jag att den passiva varianten med N-bilaga är den vanligaste bland de som äger en verksamhet.

Men som svar på huvudfrågan, behåll AB och kör gården som passiv näringsverksamhet, den verksamheten står för underhåll och förbättringar av byggnaderna. Se till att du har förankrat det ordentligt med din revisor och säkerställ att du har rätt revisor nu när du ger dig in skog och lantbruksvärlden för det finns mycket specialregler.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

gaffa

#13 » 01:03:09, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Fast vänta lite. I min värld är enskild firma knuten till en F eller FA-skatt men det är inget krav för att äga en näringsverksamhet. Har du en passiv verksamhet så hanterar du den genom N-bilagan. Utan att veta så tror jag att den passiva varianten med N-bilaga är den vanligaste bland de som äger en verksamhet.

Men som svar på huvudfrågan, behåll AB och kör gården som passiv näringsverksamhet, den verksamheten står för underhåll och förbättringar av byggnaderna. Se till att du har förankrat det ordentligt med din revisor och säkerställ att du har rätt revisor nu när du ger dig in skog och lantbruksvärlden för det finns mycket specialregler.


Troligen sämsta alternativet eftersom han då måste ha både en enskild firma och ett AB som är dyrt och omständligt att administrera
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

busholle

#14 » 19:20:28, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller administrationsbördan så har det väl blivit relativt jämställt mellan EF och AB då revisionsplikten och nivån på bokslut knutits till omsättningen?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

QV_

#15 » 19:32:55, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja

Det är rätt mycket mera pappersjobb med AB som skall in till myndigheterna.
Så jag påstår att AB är ett antal snäpp svårare att fixa själv jämfört ned ef.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se