Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Köpt lantbruksfastighet, ombilda AB till enskild firma???

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

bassek

#16 » 18:58:22, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag tycker du skall tänka efter noga i ditt beslut. Håller ditt ab på med något som DU kan bli skadeståndspliktig för? Något riktigt dyrt? Har du bara ef kan du själv bli skyldig att betala, MAO din gård kan gå under klubban... Jag skulle gjort som någon föregående sa, om du skall bedriva verksamhet på/av gården så arrendera ut till ab från ef och håll verksamheten i ab. underhåll mm görs av ef. Det extra pappersarbetet med ett "passivt" ef är minimalt, och behöver bara momsas en gång per år. Jag själv sitter i samma sits, men har bara ett ef nu men funderar på ab också då jag kan göra stora jobb utan att vara orolig för ev följder som skulle straffa min gård. Jag tyckte som du när jag började med företagande, men har ändrat mig....
MVH Basse
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)



QV_

#17 » 19:43:54, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idagarna fått mitt ef avregistrerat.
Så jag behöver inte ha något ef för lantbruksfastigheten skull
Mitt AB har ingen koppling till lantbruksfastigheten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Osaka

#18 » 23:35:29, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bassek skrev:Hej.
Jag tycker du skall tänka efter noga i ditt beslut. Håller ditt ab på med något som DU kan bli skadeståndspliktig för? Något riktigt dyrt? Har du bara ef kan du själv bli skyldig att betala, MAO din gård kan gå under klubban... Jag skulle gjort som någon föregående sa, om du skall bedriva verksamhet på/av gården så arrendera ut till ab från ef och håll verksamheten i ab. underhåll mm görs av ef. Det extra pappersarbetet med ett "passivt" ef är minimalt, och behöver bara momsas en gång per år. Jag själv sitter i samma sits, men har bara ett ef nu men funderar på ab också då jag kan göra stora jobb utan att vara orolig för ev följder som skulle straffa min gård. Jag tyckte som du när jag började med företagande, men har ändrat mig....
MVH Basse

Jag är ingen expert på detta område, men är tveksam till att ett AB skulle trolla bort att personliga krav kan ställas på innehavare och styrelse i företaget.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bygert

#19 » 23:53:44, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:Jag är ingen expert på detta område, men är tveksam till att ett AB skulle trolla bort att personliga krav kan ställas på innehavare och styrelse i företaget.


Det är just precis det som aktiebolag gör. Tar bort det personliga ansvaret. Men inte hur långt som helst, förbrukas aktiekapitalet kan personligt ansvar komma in. Likaså om man gör nåt fuffens. Och framförallt, förfallna skatter är inte bra, det kan man få ta ansvar för personligen.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_

#20 » 19:50:14, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men tar man stora lån så duger inte ett AB som garant. Då vill banken ha huset som säkerhet i alla fall.
Men tar man inga stora lån så blir AB en skyddsbarriär.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#21 » 21:34:16, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dagens läge är du sämre "skyddad" i ett AB om det är det nån som tror det är nån fördel.
Idag måste du skriva på personlig borgen för att få krediter osv.

Förr var det bättre.

Idag finns ingen anledning o ha AB om du inte har väldigt stor vinst eller har anställda. Eller sysslar med nåt högriskprojekt.

Problemet med AB är också att det tar 5-10 år samt gott om pengar på kontot innan du personligen kan friskriva dig från ansvar mm. Och då bara till viss del!

Så ska man starta AB o tro man kan gambla och gå fri ifrån konkurser mm; glöm det

Ska man gambla eller sånt får man skaffa en målvakt som skriver på.


Men allt jag skrivit nu, det ska man redan veta om man ska starta ett AB. Bättre börja med enskild firma sen efter några år när man vet hur psalmerna går, vet man själv vilket som är bäst.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bygert

#22 » 11:34:14, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som det nu blir så att kapitalkravet för insats i aktiebolag sänks till 25000. Det där kravet på insats har varit en stor hake med AB men nu känns det inte som det blir nåt stort problem framöver. Man kan kanske tänka att om man inte kan skrapa ihop den summan är det tveksamt om det är rätt med företag alls. Revisionsplikten har också tagits bort för små AB, det var också något som var besvärande förut.

Det är förvisso så att banken ofta kräver nån slags borgen om man vill låna pengar till företag, även om man har AB kan man krävas på en personlig borgen. Den borgen är i alla fall i normala fall beloppsbegränsad, man vet alltså exakt hur illa det kan gå. Ansvaret i en enskild firma eller handelsbolag är däremot obegränsat. Skulle det gå illa i företaget och man t ex råkar ut för ett skadestånd för personskada på några miljoner så kan effekten i AB bli att man blir barskrapad och får börja om på noll. Med enskild firma står man på minus och de man är skyldig pengar kan kräva en ända in till graven. Det är detta som är finessen med AB, man har en barriär för hur illa det kan gå. Sen finns det också en del andra poänger, man har en tydlig skillnad på företagets pengar och tillgångar och egna. Ibland kan det vara skattemässigt förmånligt men den skillnaden har efterhand minskat eller försvunnit. Troligen blir man ofta lite mer seriöst behandlad i affärer också, det smäller lite högre med AB.

Det är inte så att det finns ett svar på hur det är bäst att driva företag. Man får värdera hur fördelar och nackdelar ligger för just det man tänkt göra. Att det finns en del fördelar med AB är givet, annars skulle det inte finnas några. Om de fördelarna är så stora i just det enskilda fallet att det är värt en del pappersarbete, det kan man omöjligen säga nåt generellt om.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

magloman

#23 » 13:41:08, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

håller med

gränsen vinstmässigt när ett ab är bättre går ungefär när du börjar skatta statlig skatt.
sen de andra två anledningarna skrev jag om tidigare.

har man minst 5 anställda och kanske äger en fastighet, är det oxå fördel att ha flera företag. men det är en annan diskussion
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se