Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta eget? /Grävmaskinsentreprenad

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

LageB (trådstartaren)

#1 » 11:20:56, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj,

Vet inte om detta är en lämplig forumfråga här, men jag provar.

Nu har jag haft min grävmaskin ett antal år och utfört en massa projekt på egna fastigheter (bryggor, pirar, markplanering) och känner att jag börjat bli hyfsat duktig att hantera min grävmaskin. "Learning by doing". Detta har också min grannar upptäckt som vill ha hjälp här & där. Är nu inne på min 4:e tomtfastighet som ska fixas & säljas, det blir också den sista tomten jag äger. När jag är klar med nuvarande projekt så var min plan att sälja grävmaskinen eftersom jag inte behöver den längre. Mitt livs bästa investering har det varit. Men, funderar nu på alternativet att starta företag och hyra ut framtida grävjobbstjänster istället. Det blir nog inte så mycket till en början, men man vet aldrig, kanske jag blir jättepopulär.. :smile:

Hursomhelst, jag tvekar, ett antal fundamentala frågor infinner sig omedelbart.

1)
Måste man ha utbildning, "körkort", eller någon annan typ av certifikat för utföra grävmaskinsjobb till kunder professionellt?
2)
I så fall vad/vilka?
3)
Vilka typer av försäkringar måste man ha? Andra regelverk jag måste ha koll på?
4)
Den grävmaskin jag nu äger (7.5 Ton Yanmar) äger jag privat och köpte "omomsad". Kan man enkelt för över sådan privat egendom till egna firman/aktiebolaget?

Tack på förhand. Alla synpunkter uppskattas.

mvh
LageB
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab



Ronny Landström

#2 » 19:01:17, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, det låter som en bra plan att starta eget, ska försöka hjälpa dig med dina frågor.
1. Svar ja. Men har du kört mycke maskin och känner dig säker så kan du göra en validering (uppkörning) för mig var det två helger och kostade 10000:- + moms för 7år sedan har du någon släkting eller nära vän som kan gå i god för dig att du kört deras maskin några tusen timmar så får du yrkesbiviset direkt. Kolla www.tya.se
2. Se ovan
3. Ansvarsförsäkring är ett måste om det händer något som blir dyrt för dig.
4. Maskinen kan du sälja till företaget eller andvända som aktiekapital det är inga problem, det kan hända att skattemyndigheten kräver en värdering av någon handlare.
Lycka till. Ronny

1 person gillar det här inlägget.
Ronny Landström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:55, 17-04-2020
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Bröyt x2m

tortap

#3 » 19:17:11, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska inte säga säkert att jag har svaren men jag synar svaret på nr 1. Som anställd kan det vara krav på förarbevis, men om du som egen företagare har en grävmaskin så är det inte samma sak.

Jag citerar från arbetsgivarnas branschorganisation https://www.me.se/utbildning/maskinfora ... vad-kravs/
"Du ska ha tillräckliga kunskaper
Myndigheternas krav, i detta fall genom arbetsmiljölagstiftningen, vill att arbetet ska kunna utföras säkert och inte innebära risker för ohälsa och olycksfall. Här finns inga krav på att en förare ska ha ett yrkesbevis eller någon formell utbildning. Däremot finns krav på att arbetsgivaren ska se till att en anställd har tillräckliga kunskaper för att kunna arbeta säkert med maskinen. Detta är grundläggande krav och gäller vid alla arbeten."


Sen går de vidare med att förklara att olika beställare och kollektivavtalsanslutna arbetsplatser kan ha krav på förarbevis. Men som jag tolkar det hindrar det inte en egen företagare att göra grävjobb åt privatpersoner eller icke anslutna arbetsplatser. Så det är mer överenskommelser och inte reglerat i lag.

4 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Iznogoud

#4 » 20:48:16, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte BYN som gäller för entreprenad, medans TYA vänder sig till lager, åkeri mm?

Vill minnas att det sades på utbildningen att jag som har YB från TYA på hjullastare bara fick jobba X antal timmar på ett entreprenadbygge innan regelverket/facket sade stopp.

Äger du maskinen själv behövs inget förarbevis som tortap skriver, men som anställd måste det finnas om sådant krav ställs av beställaren.
Traktorgrävare kräver separat förarbevis som anställd, där gäller inte det vanliga som för hjul eller bandgrävare.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

LageB (trådstartaren)

#5 » 21:16:57, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ronny Landström skrev:Hejsan, det låter som en bra plan att starta eget, ska försöka hjälpa dig med dina frågor.
1. Svar ja. Men har du kört mycke maskin och känner dig säker så kan du göra en validering (uppkörning) för mig var det två helger och kostade 10000:- + moms för 7år sedan har du någon släkting eller nära vän som kan gå i god för dig att du kört deras maskin några tusen timmar så får du yrkesbiviset direkt. Kolla http://www.tya.se
2. Se ovan
3. Ansvarsförsäkring är ett måste om det händer något som blir dyrt för dig.
4. Maskinen kan du sälja till företaget eller andvända som aktiekapital det är inga problem, det kan hända att skattemyndigheten kräver en värdering av någon handlare.
Lycka till. Ronny


Tack Ronny :buga: . Jättebra information. Ska kolla upp detta med uppkörning. Kanske inte helt lätt i dessa Corona-tider.

Mvh
LageB
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

LageB (trådstartaren)

#6 » 21:32:12, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Jag ska inte säga säkert att jag har svaren men jag synar svaret på nr 1. Som anställd kan det vara krav på förarbevis, men om du som egen företagare har en grävmaskin så är det inte samma sak.

Jag citerar från arbetsgivarnas branschorganisation https://www.me.se/utbildning/maskinfora ... vad-kravs/
"Du ska ha tillräckliga kunskaper
Myndigheternas krav, i detta fall genom arbetsmiljölagstiftningen, vill att arbetet ska kunna utföras säkert och inte innebära risker för ohälsa och olycksfall. Här finns inga krav på att en förare ska ha ett yrkesbevis eller någon formell utbildning. Däremot finns krav på att arbetsgivaren ska se till att en anställd har tillräckliga kunskaper för att kunna arbeta säkert med maskinen. Detta är grundläggande krav och gäller vid alla arbeten."


Sen går de vidare med att förklara att olika beställare och kollektivavtalsanslutna arbetsplatser kan ha krav på förarbevis. Men som jag tolkar det hindrar det inte en egen företagare att göra grävjobb åt privatpersoner eller icke anslutna arbetsplatser. Så det är mer överenskommelser och inte reglerat i lag.


Tack tortap :grin:
Hmm, lite luddigt vad som krävs tycker jag. Mina potentiella kunder är privata fastighetsägare i närområdet som behöver hjälp med markplaneringar, gräva upp stubbar, kabeldike, infiltreringsbäddar, etc. Inte kollektivavtalsarbetsplatser direkt...

Men jag förmodar försäkringsbolaget lär ha krav om de ska ge mig en ansvarsförsäkring, får kolla upp det.
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

Iznogoud

#7 » 21:54:31, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktad maskin lär vara ett krav misstänker jag.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

fretchi

#8 » 22:04:02, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktad måste väl en grävmaskin egentligen vara oavsett användning?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Iznogoud

#9 » 22:09:06, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att merparten av de privatägda maskinerna inte är det.
Och misstänker med stor sannolikhet att en bekants maskin som hyrs ut, inte är det.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Martin.Eriksson

#10 » 23:26:50, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det ändrats men när ja skaffa försäkringen till min maskin för ett antal år sen sa dom inget om nån besiktning iaf. Kostar 40 papp om du kör obesiktad å arbetsmiljöverket hälsar på. Vilket inte lär va så stor risk på dom jobben men..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

DrBengt

#11 » 21:00:41, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skall jag vara lite negativ bara för att du skall tänka på baksidorna också.

Skall du göra detta proffsigt dvs i bolag behöver du försäkring. Vad säger försäkringsbolaget när de skall betala ut en mille för att du klantat dig och varken du eller någon annan i bolaget har papper på att ni kan gräva och följer gällande bestämmelser och riktlinjer. Kolla skriftligen med bolaget vad som gäller i olika scenarion så att din försäkring faktiskt är värd något dagen det skiter sig.

Täcker ansvarsförsäkring även om maskinen är obesiktigad och du saknar "körkort"?

Kommer du köra tillräckligt mycket för att kostnaderna för besiktning/försäkring/bolagskostnader täcks av ökat timpris och orderingång?

2 personer gillar det här inlägget.
DrBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se