Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Momsregistrering, ska det va så svårt??

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

nitramx77 (trådstartaren)

#1 » 15:24:16, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lämnat in ansökan om momsregistrering på verksamt men handläggaren jag fått vägrar bevilja detta för att jag inte kan redovisa någon inkomst eller marnadsföringsplan på någon inkomst på gården??
Har ju köpt maskiner och börjat köra upp marken för att kunna ta hö om ett eller 2 år men vill ju gärna kunna dra av momsen på detta nu då det har varit dryga utgifter första halvåret ..
Hon hävdar att jag inte kan få någon momsregistrering om jag inte har någon inkomst på gården i år eller nästa år...
Hur gör jag ?
nitramx77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:47, 04-04-2013
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo F613 med HIAB kran -76 (såld)
Ferguson Grålle TE20 -48
Ferguson 35 -58
Volvo T34 -52 (såld)
John Deere 1640 -86



magloman

#2 » 15:46:45, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skumt svar. Du får väl torrköra lite med nån maskin åt grannar eller kompisar så det blir några timmar att fakturera samt lite moms som kommer in. Kanske köra på kvartalsmoms?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#3 » 15:57:04, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag skulle registrera företag (blandat jordbruk, med bl.a. entreprenad, mekanisk verkstad samt ljud- och ljus) för knappt 10 år sedan skulle man uppge beräknad inkomst för nästkommande år. Jag kliade mig i huvudet, gissade hej vilt och drog till med lite siffror. Jag ville inte ligga för lågt för då klassades det som inkomstbringande hobby, men givetvis ville jag inte ligga för högt heller.
I vilket fall som, företaget blev beviljat men efter en tid kom det ett brev från skatteverket om att jag skulle betala in 466 kr i månaden i skatt. Blev först lite irriterad, men schemalade betalningarna i datorbanken för hela året. Nästa deklaration fick jag tillbaks det jag betalt in för mycket. Om inte annat är det skönt att slippa restskatt! :mrgreen:

Så mitt tips är alltså att uppge en ganska liten inkomst. Jag tror inte du egentligen behöver ha inkomst för att ha ett företag, det räcker med att där finns möjlighet för det. Som du själv skrev så håller du på att bygga upp något som ska kunna generera pengar om något år. Tror det kallas för att man bygger kapital. Tänk skogsbruk. Där går många år när man inte får in en krona men ändå har utgifter. Till slut faller det ut en massa pengar (vid en slutavverkning) för att året därefter bara ha utgifter igen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nitramx77 (trådstartaren)

#4 » 16:10:44, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill ju bara momsregistrera, ej f-skatt.
Som ägare till lantbruksfastighet är man ju automatiskt egenföretagare och det verkar ju skumt att jag inte skulle få momsregga mig då.
Handläggaren verkar inte särskilt bevandrad i lantbruk heller , när man ställer en fråga så får jag hela tiden konstaterandet att jag måste ha en marknadsföringsplan, var jag skall annonsera och sälja mina varor???

Förklarade lugnt o fint att jag har en plan att sälja småbalar och ev rundbalar men kommer att kräva nåt års jobb att få detta i bruk, puttar ju in skattade pengar hela tiden och kan man då inte få något av detta tillbaka under tiden så tar det ju bara längre tid känns det som.. :aaargh:

Uppgav 20000 som omsättning men det verkar hjälpa föga.
nitramx77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:47, 04-04-2013
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo F613 med HIAB kran -76 (såld)
Ferguson Grålle TE20 -48
Ferguson 35 -58
Volvo T34 -52 (såld)
John Deere 1640 -86

Stridis2

#5 » 16:40:09, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du inte ha en FA-skattsedel? Som sagt, det är ungefär 10 år sedan jag läste på om detta, så ta det för vad det är (lösa tankar och funderingar).
Jag har fått för mig att just jordbruk har en lite lättare väg genom företagsdjungeln. Skatteverket vet att de allra flesta måste ha någon sidosysselsättning, så just blandat jordbruk var för min del en bra företagsform. Jag skrev det så vidlyftigt att jag kan jobba med nästan allt (nåja), i alla fall sådant jag är intresserad av. Som jordbrukare inbillar jag mig att det är lätt att slänga med entreprenad. Man kör några lass åt grannen med traktor och tippvagn, man kanske har en grävmaskin som man gör lite sidojobb med osv.

Pröva att ringa någon annan person på skatteverket. Min uppfattning om dem är att de är otroligt hjälpsamma. Visst, de har en massa regler (som någon annan har ålagt dem) att följa, men de hjälper till så gott de kan för att alla ska förstå och kunna följa reglerna.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Towil

#6 » 16:42:51, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara att det är för lite omsättning för månadsmoms.
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... d1efe.html

Redovisa en gång om året när du deklarerar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

BM425

#7 » 17:08:18, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nitramx77 skrev:Uppgav 20000 som omsättning men det verkar hjälpa föga.


Finns en gräns på omsättning på minst 30 000 kr per år.
Så är det svårt att få igenom om SKV bedömer det som hobbyverksamhet. Hästägare har väldigt svårt att få igenom företag för sin verksamhet om det inte är stor verksamhet.

SÅ är det också som Stridis säger att man får betala preliminär skatt varje månad.
Då bakas inkomst skatt och uppskattad moms ihop, om momsen är på årsbasis, ihop till en preliminär avgift varje månad.

Åt andra hållet så minns jag att när jag köpte min andra traktor BM 425 så tog de inte ut moms på den, däremot på de nyare lantbruksmaskinerna som fanns på den auktionen. Anledningen var att SKV sa att det var hobbytraktorer, då fanns det ändå 7 st där som totalt inbringade 60-70 tusen kr.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

tracker

#8 » 18:08:30, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror nog på om de var köpta privat / ej momsade inköp, medan resten fanns i Firman köpt med momsavdrag.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

magloman

#9 » 18:41:26, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst är att ta kontakt med nån revisor eller papperskyfflare. Dom vet vilka blanketter du ska fylla i och hjälper dig så det blir rätt. Verkar som din handläggare inte är så duktig på skv.

Jag tycker också att det är bra o ha kontakt med papperskyfflare så hjälper dom till med deklaration och svarar på frågor mm.
Alltid bra när det gäller kontakter med skv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonnordvall

#10 » 22:57:57, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skickade just in papper för momsregistrering och f a skatt. Inga problem alls.
Köpte fastigheten i december. Skogsbruk. Inget jordbruk (dock lite jordbruksmark) koderna jag angav var för uthyrning av fastigheter skogsbruk entrepenad. Inget jordbruk.
Inga problem alls. Men en handläggare ringde upp och frågade om jag verkligen ville vara momsregistrerad. Man BEHÖVER inte vara det om man beräknar en omsättning på under 30 000 kr. Men det kan man vara ändå. Frivillig momsregistrering kallas det. Jag svarade som det var, att jag absolut ville vara momsregistrerad då jag räknade med en del inköp inför framtida avverkningar. Inga problem alls och hon bekräftade bara mitt resonemang. Råkade ju iof lägga fram att jag måste vara det vid framtida avverkningar, eller hur? (Kan bli lite dåligt annars, skattebrott försvårande av utredning bland annat) "Javisst men då kunde jag göra det då..........." men hon köpte direkt att jag ville köpa saker redan nu.
Angivit bara 20 000 i omsättning och 0 kr i vinst. Fick papperen i fredags och allt var grönt.

Så konstigt svar du fått.
Men som stridit så. Dom på skatten har aldrig varit ett problem när det gäller frågor. Startade eget då jag va 18 och körde i tio år. Sagt det va färdigt för mig men nu kör vi tydligen igen.......... skratt
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Burträskarn

#11 » 23:45:41, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att du råkat på ett inkompetensgrund i skattehavet... Reglerna ändras ju ständigt, men att du har en näringsfastighet innebär med automatik ett företagande i skatteverkets ögon, så du behöver ju inte registrera ett bolag. Preliminärskatt blir bara aktuellt om du anger att näringsverksamheten ska bedrivas aktivt. Om SKV envisas med att vilja veta din framtida omsättning, så ange den så att du får årlig momsredovisning. Allt blir så mycket lättare då...
Lycka till i kampen!

(ovanstående är hur JAG har förstått hur saker och ting är. Jag kan ha fel, även om det inte är så vanligt...)
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

fretchi

#12 » 09:01:40, 01-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Preliminärbeskattning blir aktuellt när du har F eller FA-skatt.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Simon_91

#13 » 11:05:10, 01-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort samma grej nu i år. Lantbruksfastighet, åkermarken utarrenderad men bedriver skogsbruk. Registrerade mig för Fa och moms utan knorr.

Ang preliminärskatten så ansökte jag om att få den ändrad till 0:-/ månad då jag inte förväntar mig något överskott den närmsta tiden. Inget knorr där heller.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Elmhult

#14 » 12:17:28, 01-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försökte också registrera förra året. Fick nej. Hobby sa hon. Mitt tips är att anlita någon som kan sånt. LRF Konsult eller heter dom Ludvig nu? Jag tror att om det kommer in på ett finare papper så fungerar allt bättre. Plus att du ju får ett bra underlag för hur det kan förväntas gå med din verksamhet.
Elmhult
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:37, 25-07-2014
Ort: Laholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T425 -59

Burträskarn

#15 » 16:26:52, 01-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Preliminärbeskattning blir aktuellt när du har F eller FA-skatt.


Nja, inte med automatik. Jag har FA, momsregistrering och bedriver min röra till näringsverksamhet passivt, och har än inte fått något hot om preliminärskatt. Däremot skickar SKV varje år ett brev där de talar om att min preliminärskatt är noll kronor... Om det är på grund av grav undersysselsättning, eller ett outhärdligt överskott av kuvert framgår inte... :huh:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se