Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Borde jag bilda firma eller ej?

94 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Exs (trådstartaren)

#61 » 09:29:28, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban, jag kan köpa ditt resonemang förutsatt att man kör på fastpris. Men i mitt fall blir det nog uteslutande körning per timme och då är vi tillbaka på det jag skrev i förra inlägget om sämre förare, äldre utrustning, längre tid osv. Skulle själv vilja påstå att den är rentav dum som betalar mig 500:-/h för nåt som tar mig tre timmar medan den etablerade firman som också tar 500:-/h gör det på två eller rent av en och en halv timme..

Och därför kommer jag vara tvungen att lägga mig lägre för att få några jobb överhuvudtaget, även om det självklart kommer att sticka i ögonen på nån. Dock kommer jag nog mest satsa på att bygga skogsvägar och dammar och genom att göra det billigt kan man nog få göra en hel del skogsvägar t.ex som inte blivit gjorda annars. I alla fall låter det så när jag hört mig för med diverse skogsägare i trakten.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221



krokodilen

#62 » 09:29:34, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker nog att de sista inläggen verifierar min känsla men nog om det nu. Sverige är ett fritt land (relativt) och var och en gör som han/hon själv anser är bäst gällande prissättning firmareg etc.

Men vänta nu,,,tänk om någon skulle ta upp ämnet att köra utan kvitto!!! :x För om man läser vad som skrivs på forumet så har aldrig någon medlem gjort det någonsin!! :wave: Fast egentligen är det ju en halv uppmuntran till kvittolösa jobb att säga "Bry dig inte om att skaffa skattsedel för det är bara riskfyllt och krångligt" :thumme:

Min lite mera timida sida kan informera om nedanstående:

"Dina försäkringar" för trafik och ansvarsförsäkring och kom även ihåg att din kollektiva olycksfallsförsäkring inte gäller vid arbete med din F-FA skatt, extra försäkring behövs här på dig som person.

Gällande stämpel-pengar så är det fullt möjligt trots skattesedel men jag vet att det kan kärva en bra stund innan man får pengar eftersom frågan garanterat kommer att ställas. Dvs kan du inte leva på din F (A)-skatt?

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GulPåHjul

#63 » 09:30:36, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller helt med Robban m.fl här att man inte ska dumpa priser i onödan, även om man bortser från den etiska aspekten i att det kan anses lite småfult mot övriga aktörer i branschen, så skjuter man sig dessutom ofta själv i foten om man börjar för billigt.

Har du gjort lite småjobb och byggt upp en kundbas med folk som känner till dig och vet att du gör bra jobb osv och gärna rekommenderar dig vidare, så kommer du alltid att omnämnas i stil med "nämen anlita honom istället, han är ju SKITBILLIG!". Vad händer då sen när du kanske börjar köpa in mer utrustning/dyrare maskiner eller ännu hellre jobbat upp erfarenheten på lite mer proffs-nivå och vill börja höja priserna? Jo, det blir jäkligt svårt att försöka motivera för befintliga kunder/samarbetspartners varför du plötsligt ska ha 25-, 50- eller kanske 100-procentliga lönehöjningar helt plötsligt. Du har ju alltid varit så BILLIG och det är det som har sålt in dig hos kunderna, så blir då priset plötsligt mycket högre så kommer många inte att veta riktigt varför de ska anlita dig längre, och vänder sig därför till andra som istället har marknadsfört sig på trygghet och garantier, att de gör riktigt bra kvalitetsjobb (även om till högre pris) osv.

Dessutom finns det också farliga fällor för företagets överlevnad i att konkurrera enbart med pris, se bara på större elektronikkedjor som en efter en gräver sina egna gravar (senast nu Expert var det väl) pga att de hela tiden envisas med att konkurrera med priset. Inte ens enorma storföretag kan överleva på den strategin, och det är vansinne att tro att man kan göra det som småföretagare. Det är i samtliga fall MYCKET smartare att hitta andra medel att konkurrera med såsom bättre garantier, bättre personlig service, trevligare förhållningssätt osv, kanske t.o.m uppföljning av jobb för att se om nåt blev tokigt (och isåfall kan åtgärdas utan kostnad/för symboliska summor). Priser är nåt man bör sänka som allra sista åtgärd om man inte har några andra värden att erbjuda som överstiger andra aktörer på marknaden, men tyvärr stannar många företagare i tanken att det enda man kan göra för att "ta marknadsandelar" är att vara billigare än andra.

Sen är det ju aldrig direkt "fel" att starta företag, livet som företagare har större ansvar ja, men också mycket stora fördelar (såsom möjlighet att styra helt över sin egen tid, ingen chef som skriker på en osv) som i mitt tycke definitivt uppväger. Men när det gäller ifall man ska starta ett företag eller inte, så bör man först och främst undersöka om man har nåt att erbjuda som folk vill betala för, och kan göra det på ett tillräckligt bra/proffsigt vis för att kunderna ska välja ens egna tjänster än övriga aktörers - kort sagt om affärsplanen håller. Man bör alltså inte bara starta företag "för att det med millimetermarginal precis GICK att göra", utan snarare med ambitionen att "försöka leva på verksamheten en dag". Tror man inte att man har åtminstone nån pytteliten chans att kunna försörja sig på det man gör i företaget, så är det nog klokare att avstå tills man har utvecklat en affärsidé som känns mer hållbar i längden.

Tycker jag då i alla fall :smile:
GulPåHjul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:48:26, 30-09-2011
Maskintyp: Traktor

dimorep

#64 » 10:49:50, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Robban, jag kan köpa ditt resonemang förutsatt att man kör på fastpris.

Ett fastpris är också baserat utifrån något (en "egen" maskintimtaxa x beräknad tidsåtgång + allt annat)... :???:

Fastpris är ju lite som en försäkring för en maxkostnad som kunden av någon anledning väljer. På samma jobb (om allt löper som det ska och entreprenören är seriös) så ska det bli billigare att få utfört samma arbete löpande än på fastpris. Då ent. måste gardera sig för ev. extrakostnader som kan uppstå för honom + att han helst ska tjäna lite på att agera försäkringsbolag (ek.risktagare) på sin kunds önskade uppdrag.

Men i mitt fall blir det nog uteslutande körning per timme och då är vi tillbaka på det jag skrev i förra inlägget om sämre förare, äldre utrustning, längre tid osv. Skulle själv vilja påstå att den är rentav dum som betalar mig 500:-/h för nåt som tar mig tre timmar medan den etablerade firman som också tar 500:-/h gör det på två eller rent av en och en halv timme..

Och därför kommer jag vara tvungen att lägga mig lägre för att få några jobb överhuvudtaget, även om det självklart kommer att sticka i ögonen på nån.

Bara för att du kör på timtaxa så måste du såklart ändå se vad kostnaden för "jobbet" blir. Självklart kan du/ni inte ta lika mycket i timmen som vad en erfaren maskinist med rätt utr. för jobbet skulle debitera, men slutsumman för det utförda arbetet (det som kunden är intresserad av att betala för) bör ju ändå bli ungefär den samma. Skillnaden är bara att du får jobba lite flera timmar för att prestera det.

Så stirra er inte blinda på "timtaxan" utan istället hur mycket ni presterar för den, dvs vad ska "x meter skogsväg kosta att få gjort" först då går det att jämföra om du/ni är billiga eller inte eller kanske t.o.m dyrare än de erfarna sett till utfört arbete.
Vem är billigast (för kunden) den som tar 500:- / h och gräver 50 m / h eller den som tar 1000:-/h för samma typ av arbete men istället producerar 120 m / h..?
Ska där sen till mtrl till jobben också så blir skillnaden ännu större, då en stor / väletablerad ent. kanske har så stor rabatt på tex grus att han kan få det utkört till kund för samma pris / ton som du/ni få ge för det lastat i täkten.

Och då är du/ni helt plötsligt inte billiga längre (på entreprenaden) trots en låg timtaxa (och samtidigt med sämre ek.resultat för er själva)!

Tror att ALLA som startat ett företag från grunden efter ett tag retar sig på att de var "för billiga" när de startade. Ivf när de fått lite inblick i vad de sysslar med, vad som krävs och var kostnaderna finns samt storleken på de.

krokodilen skrev:Men vänta nu,,,tänk om någon skulle ta upp ämnet att köra utan kvitto!!! :x För om man läser vad som skrivs på forumet så har aldrig någon medlem gjort det någonsin!! :wave:

Har själv en 1.5 tons minigrävare, bor i lägenhet (dvs inget behov för den åt mig själv) inget företag och det händer att timräknaren tickar i den ibland... :wink:
Men OM jag skulle råka göra ett "svartjobb" med den så inte f-n skulle jag skylta med det, varken här eller i övrigt! :vissla:


"Dina försäkringar" för trafik och ansvarsförsäkring och kom även ihåg att din kollektiva olycksfallsförsäkring inte gäller vid arbete med din F-FA skatt, extra försäkring behövs här på dig som person.

Gällande stämpel-pengar så är det fullt möjligt trots skattesedel men jag vet att det kan kärva en bra stund innan man får pengar eftersom frågan garanterat kommer att ställas.

Två bra aspekter du tog upp! :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mappe

#65 » 10:59:16, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Kan även tillägga att jag kollade upp vad min a-kassa (IF Metalls egna) tyckte om att man hade fa-skatt och enligt facköverhuvudet här på företaget så betalar de inte ut några pengar om man har fa-skatt. Detta oavsett hur lite pengar man drar in på firman bredvid. Dock är facköverhuvudet här en j*vla pajas så vad han säger och vad som faktiskt står i papprena kan mycket väl vara två skilda saker. Men farsgubben som är fa-skattare flög i taket när han hörde detta så han skulle själv ringa till huvudkontoret och kolla. Återkommer med vad han får för svar..


Detta har jag försökt få svar på varje gå dom vill att jag skall gå med i facket för att få inkomst garanti...Men ingen vi svara...

Troligen är det så att man blir nekad?

I detta läge har jag ju lite fördel av att vi har handels bolag och jag kommer sonika lämna över hela firman till min kollega och således klara mig. svårare dock som enskild. Vet ej hur lätt det är att lägga om firman till "vilande"..
//Martin
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35

krokodilen

#66 » 10:59:44, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

GulPåHjul skrev:Jag håller helt med Robban m.fl här att man inte ska dumpa priser i onödan, även om man bortser från den etiska aspekten i att det kan anses lite småfult mot övriga aktörer i branschen, så skjuter man sig dessutom ofta själv i foten om man börjar för billigt.

Har du gjort lite småjobb och byggt upp en kundbas med folk som känner till dig och vet att du gör bra jobb osv och gärna rekommenderar dig vidare, så kommer du alltid att omnämnas i stil med "nämen anlita honom istället, han är ju SKITBILLIG!". Vad händer då sen när du kanske börjar köpa in mer utrustning/dyrare maskiner eller ännu hellre jobbat upp erfarenheten på lite mer proffs-nivå och vill börja höja priserna? Jo, det blir jäkligt svårt att försöka motivera för befintliga kunder/samarbetspartners varför du plötsligt ska ha 25-, 50- eller kanske 100-procentliga lönehöjningar helt plötsligt. Du har ju alltid varit så BILLIG och det är det som har sålt in dig hos kunderna, så blir då priset plötsligt mycket högre så kommer många inte att veta riktigt varför de ska anlita dig längre, och vänder sig därför till andra som istället har marknadsfört sig på trygghet och garantier, att de gör riktigt bra kvalitetsjobb (även om till högre pris) osv.

Dessutom finns det också farliga fällor för företagets överlevnad i att konkurrera enbart med pris, se bara på större elektronikkedjor som en efter en gräver sina egna gravar (senast nu Expert var det väl) pga att de hela tiden envisas med att konkurrera med priset. Inte ens enorma storföretag kan överleva på den strategin, och det är vansinne att tro att man kan göra det som småföretagare. Det är i samtliga fall MYCKET smartare att hitta andra medel att konkurrera med såsom bättre garantier, bättre personlig service, trevligare förhållningssätt osv, kanske t.o.m uppföljning av jobb för att se om nåt blev tokigt (och isåfall kan åtgärdas utan kostnad/för symboliska summor). Priser är nåt man bör sänka som allra sista åtgärd om man inte har några andra värden att erbjuda som överstiger andra aktörer på marknaden, men tyvärr stannar många företagare i tanken att det enda man kan göra för att "ta marknadsandelar" är att vara billigare än andra.

Sen är det ju aldrig direkt "fel" att starta företag, livet som företagare har större ansvar ja, men också mycket stora fördelar (såsom möjlighet att styra helt över sin egen tid, ingen chef som skriker på en osv) som i mitt tycke definitivt uppväger. Men när det gäller ifall man ska starta ett företag eller inte, så bör man först och främst undersöka om man har nåt att erbjuda som folk vill betala för, och kan göra det på ett tillräckligt bra/proffsigt vis för att kunderna ska välja ens egna tjänster än övriga aktörers - kort sagt om affärsplanen håller. Man bör alltså inte bara starta företag "för att det med millimetermarginal precis GICK att göra", utan snarare med ambitionen att "försöka leva på verksamheten en dag". Tror man inte att man har åtminstone nån pytteliten chans att kunna försörja sig på det man gör i företaget, så är det nog klokare att avstå tills man har utvecklat en affärsidé som känns mer hållbar i längden.

Tycker jag då i alla fall :smile:


Många tänkvärda ord även här. Skatteverket är ju faktisk den som i slutänden beviljar eller avslår en skattsedelansökan.

Finns ju även tre stödpunkter som de vill att man uppfyller.

När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara näringsverksamhet.

Villkoren är:

1 Självständighet
2 Vinstsyfte
3 Varaktighet.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Exs (trådstartaren)

#67 » 11:05:29, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

...men som sagt; ska man ens ha en chans att komma in i branschen från första början får man nog ligga en hundring eller två under etablerade aktörer. Jag ska ta reda på vad ett par av firmorna i trakten tar för sina jobb och sen kan man börja räkna bort tilläggen för att i stort sett alla har rototilt, många har laser osv. Skulle vara ganska intressant att se vart man hamnar om man börjar räkna på det hållet samt om man räknar på vad som behövs för att min maskin ska gå runt (och med vinst).

Vad kan min H11 tänkas dra i timmen? Ca 19 ton maskin med Volvo D70 motor (ca 7 liter, ingen turbo).
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

dimorep

#68 » 11:28:50, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det "GulPåHjul" skrev var riktigt läsvärt! :thumme:

Fråga tex. Conny K. om han kör billigare än andra aktörer, med betydligt nyare maskiner + mera utr. gällande H7:an, Hanixen och hyvel på "vanliga beställningsjobb" (Mockfjärdsprojeket går ju inte riktigt att jämföra då det arbetet är av en helt annan art). :idea:


-Utgå från att det är "ett litet h-lvete" att vara företagare så blir det bara trevligare när / om ni lyckas bättre än förväntat! :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

patrik h

#69 » 11:44:15, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag va på väg att teckna mig för "Små A:s" a-kassa, men efter att ha läst det finstilta så kan jag lika gärna vara utan det då kravet va att lägga firman vilande samt sälja alla inventarier. Så då kom iaf jag fram till att den dagen det blir så så kan jag lika gärna lägga ner hela verksamheten och ta en anställning istället eller leva på firmans pengar till de är slut efter att allt är sålt.

Hittade texten:

När blir en företagare arbetslös?

En företagare som upphör att bedriva näringsverksamhet anses vara arbetslös så snart det inte vidtas några åtgärder i näringsverksamheten. Med åtgärder avses även avvecklingsåtgärder. Följande åtgärder påverkar inte rätten till arbetslöshetsersättning.
•Nödvändiga åtgärder på grund av oförutsedda händelser.
•Enstaka avvecklingsåtgärd som inte kan anses som en fortsättning på den tidigare bedrivna näringsverksamheten. Åtgärden ska endast kräva en begränsad arbetsinsats och den ska inte varit möjlig att vidta innan företagaren upphörde att bedriva verksamhet.
•Åtgärder på grund av en skyldighet enligt lag eller annan författning.

Om det ska vara möjligt att på nytt erhålla arbetslöshetsersättning på den grund att det inte vidtas några åtgärder i näringsverksamheten efter det att du eller någon närstående återupptagit verksamheten måste det gå minst fem år från det att verksamheten återupptogs.

Den som inte är arbetslös i enlighet med definitionen ovan ska anses som arbetslös när verksamheten vid en samlad bedömning har upphört definitivt. Nedan ges exempel på förutsättningar som måste vara uppfyllda för att man ska anses ha upphört definitivt med verksamheten. Observera att dessa exempel inte är uttömmande.
•Företaget ska avregistreras hos Bolagsverket.
•F-skatt och moms ska avregistreras hos Skatteverket.
•Samtliga inventarier ska vara sålda.
•Andelar i företaget ska vara sålda.
•Eventuellt hyreskontrakt för den lokal där verksamheten har bedrivits ska vara uppsagt.
•Företagaren ska till alla delar ha upphört annat än tillfälligt med verksamheten
Senast redigerad av patrik h 11:58:42, 24-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Exs (trådstartaren)

#70 » 12:55:11, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få lite mer perspektiv på det hela kan vi ju ta en bransch som taxibranschen t.ex.

Om jag har en gammal volvo 240 som jag kör taxi med, då kan jag ju knappast ta lika mycket betalt som de som kör med nya fina mercedes. De har ju ett mervärde i form av bättre komfort, säkerhet osv gentemot min bil. Men vill kunden bara ha ett billigt sätt att ta sig från a till b kan han lika gärna välja min bil för låt säga halva priset. Ska jag då göra som ni säger och ta lika mycket betalt som de med mercedesbilarna då går ju kunden miste om allt mervärdet om de väljer mig och kan lika gärna åka med den andra firman. Då spelar det ingen roll om jag prissatt mig högt bara för att kunna ta bra betalt sen när jag också köpt en merca, för jag kommer aldrig få jobb så att jag kan skrapa ihop till en ny fin mercedes överhuvudtaget.

Med andra ord kan man ju dra slutsatsen från ert resonemang att har man inte moderna maskiner ska man ge f*n i att köra maskin alls åt andra. Min tanke med att köra åt andra är inte för att tjäna några större pengar eller kunna leva på det för det är helt orealistiskt även om det såklart hade varit drömmen. Men om det kan finansiera sig självt (maskinhobbyn) så är det ju kanon. Det går alltid att sätta sig och gräva och fylla igen ett hål i skogen gång på gång men det blir snart en väldigt väldigt dyr hobby, och inte särskilt roligt heller. Tanken med firman var bara att kunna ta betalt för hobbyutövandet på ett vettigt sätt, att kunna dra moms och hela den biten skiter jag ärligt talat i. Men nu blir det som sagt genom farsan istället.

Vad gäller herr Kolsjös maskiner så är de ändå ett steg modernare än min. Ett steg omodernare än min så är vi tillbaka bland bröytar och lingrävare och det vore ju ganska orealistiskt att ta lika mycket betalt för bröytar och lingrävare som för Connys H7:a, åtminstone i min värld.

Vill kunderna ha arbetet utfört snabbt och med väldigt bra precision kan de ju ringa de etablerade firmorna med moderna maskiner, och betala därefter. Vill de bara ha jobbet gjort och kan acceptera att det inte blir helt perfekt slätt och spikrakt överallt då kan de få det gjort billigare av mig. Gissa varför jag siktar på att mest göra skogsvägar och dammar istället för husgrunder och belagda vägar? Då finns det heller ingen anledning för kunden att betala för rototilt osv eftersom jag ändå inte har nån.

Det skulle vara skoj med lite siffror i den här diskussionen, nån som kan våga sig på en kalkyl på min maskin samt kan slänga in lite siffror på vad etablerade firmor tar för en maskin i samma storleksklass? :eat:

Edit:
Angående det här med a-kassan så är jag inte intresserad av att få a-kassa ifall firman går omkull utan det jag ville veta var att jag inte blev av med rätten till a-kassa ifall jag blev uppsagd hos min arbetsgivare. Och tyvärr verkar det ju som att metalls a-kassa inte kommer att betala ut några pengar ifall jag blir uppsagd eftersom jag ju har en firma bredvid att "luta mig mot". Men det låter lite konstigt tycker jag nog..
Senast redigerad av Exs 12:59:45, 24-09-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

krokodilen

#71 » 14:12:41, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm jag har efter noggrant övervägande & efter att ha läst flera trådar i ämnet nu bestämt mig för att avveckla mitt företag!

Risken är helt enkelt för stor att det går åt helvete eller att djävulen tar mig och mina barn hamnar på gatan eftersom jag nog får sparken innan jul och nån A-kassa blir det ju inte!! :snow: :snow: :cry: :cry:

/Christer

EDIT: NOOOT!! :mrgreen: :driver:
Senast redigerad av krokodilen 14:32:12, 24-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

patrik h

#72 » 14:25:26, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Poängen som nog vi alla vill belysa som företagare är att det är ingen dans på rosor och att man måste tänka igenom detta beslut nogrant, då det annars kan ge oväntade konsekvenser vid tex arbetslöshet.
Sen är det väldigt fult av facken att inte svara på frågor angående a-kassan.
Men avgifterna vill de ha in ändå.
Men de är ju inte direkt längre till för medlemmarna, snarare till förbundens toppars vansinniga löner.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

krokodilen

#73 » 14:37:04, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart är det ingen dans på rosor men om man redan har ett jobb & köper en maskin till lite jobb på kvällar och helger för 150 loppor totalt så ger man ju bort 30 000:- om man inte reggar FA-skatt.

Sedan tar man det därifrån med lite sunt förnuft och arbetar upp kunskapen både gällande skatteregler och maskinkunskap.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

patrik h

#74 » 15:01:14, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen får man överväga om dessa 30000 är värda att avstå från a-kassan om man inte är helt säker på att behålla jobbet.
Jag tänker bara på hur mycket a-kassan ger vid arbetslöshet mot avdragen moms, så det är en del att tänka och räkna på innan beslut.
Dock kan jag säga att jag har det bättre nu än som anställd och dessutom mera jobb än då.
Men man måste vara beredd att satsa och chansa.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

krokodilen

#75 » 15:39:19, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Sen får man överväga om dessa 30000 är värda att avstå från a-kassan om man inte är helt säker på att behålla jobbet.
Jag tänker bara på hur mycket a-kassan ger vid arbetslöshet mot avdragen moms, så det är en del att tänka och räkna på innan beslut.
Dock kan jag säga att jag har det bättre nu än som anställd och dessutom mera jobb än då.
Men man måste vara beredd att satsa och chansa.


Tja är man på g att förlora jobbet så är det väl dumt kanske. Jag personligen överlever ändå inte på enbart A-kassa + som du skriver kan man inte gå och vara orolig för allt då det knappast gynnar utvecklingen alls.

Det är ju lite som att man binder räntan på huslånet för att man inte har råd med stora ökningar. Var och en bör som sagt överväga sin ekonomiska situation innan man kör eget.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 15:48:08, 24-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se