Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Borde jag bilda firma eller ej?

94 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Robban_C

#76 » 16:10:51, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Taxijämförelsen är felaktig. Kunden sitter inte inne i din maskin medan du utför jobbet.
Om du däremot jämför resultatet eftersom det är resultatet du vill åt:
Volvo = fusk och det du gjort fungerar inget vidare.
Mercedes = bra och korrekt utfört jobb och resultatet fungerar som kunden förväntat sig.
Det är väl inget som förhindrar att du utför Mercedesjobb med din maskin?


Ang timjobb kontra fast pris:
Låt oss säga att du jobbar en vecka på löpande räkning för 500:- i timmen. Fakturerar 20 000:-.
Sen kommer kunden och säger att det ser inget bra ut. Vad hjälper det att säga "Ja, men du får inte bättre för 500:-/timme". Du kan ge dig fan på att du har en missnöjd kund sen och det spelar ingen roll hur billig du var per timme. Kunden är missnöjd, punkt och slut.
Eller så säger han att "Ja, det är klart att du inte kan få mer än 500:- när du inte har rotortilt men det ska ju bli snyggt i alla fall!". Som sagt, missnöjd blir han.

Men låt oss säga att du gör samma jobb på fast pris. Jag kan gissa mig till att en maskin i den storleken ska kosta minst 800:-/timme. Låt oss också säga att en rutinerad chaffis gör jobbet på fyra dagar istället. Sen ska han som tidigare sagts också ha nån form av påslag för att han gör jobbet på fast pris. Låt oss säga att han slår på 20% i sin kalkyl. Det gör 30 720:-.
Nu kan man se det som att du antingen får drygt 5000:- extra för att snygga till ytorna efter dig eller att du med din timpeng har drygt 61 timmar på dig att göra jobbet snyggt.

Du väljer själv, jag skulle i alla fall välja det senare alternativet.
Och kör du på fast pris så har ingen nån anledning att klaga över frånvaron av snurra, rätt redskap med mer. Det är enbart du som drabbas av att inte ha sån utrustning. Du skulle kunna gräva med en kaffesked, priset är detsamma ändå.
Är det överhuvudtaget nån som har fått in några jobb på löpande räkning när ni var nybörjare?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



krokodilen

#77 » 17:08:38, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Taxijämförelsen är felaktig. Kunden sitter inte inne i din maskin medan du utför jobbet.
Om du däremot jämför resultatet eftersom det är resultatet du vill åt:
Volvo = fusk och det du gjort fungerar inget vidare.
Mercedes = bra och korrekt utfört jobb och resultatet fungerar som kunden förväntat sig.
Det är väl inget som förhindrar att du utför Mercedesjobb med din maskin?


Ang timjobb kontra fast pris:
Låt oss säga att du jobbar en vecka på löpande räkning för 500:- i timmen. Fakturerar 20 000:-.
Sen kommer kunden och säger att det ser inget bra ut. Vad hjälper det att säga "Ja, men du får inte bättre för 500:-/timme". Du kan ge dig fan på att du har en missnöjd kund sen och det spelar ingen roll hur billig du var per timme. Kunden är missnöjd, punkt och slut.
Eller så säger han att "Ja, det är klart att du inte kan få mer än 500:- när du inte har rotortilt men det ska ju bli snyggt i alla fall!". Som sagt, missnöjd blir han.

Men låt oss säga att du gör samma jobb på fast pris. Jag kan gissa mig till att en maskin i den storleken ska kosta minst 800:-/timme. Låt oss också säga att en rutinerad chaffis gör jobbet på fyra dagar istället. Sen ska han som tidigare sagts också ha nån form av påslag för att han gör jobbet på fast pris. Låt oss säga att han slår på 20% i sin kalkyl. Det gör 30 720:-.
Nu kan man se det som att du antingen får drygt 5000:- extra för att snygga till ytorna efter dig eller att du med din timpeng har drygt 61 timmar på dig att göra jobbet snyggt.

Du väljer själv, jag skulle i alla fall välja det senare alternativet.
Och kör du på fast pris så har ingen nån anledning att klaga över frånvaron av snurra, rätt redskap med mer. Det är enbart du som drabbas av att inte ha sån utrustning. Du skulle kunna gräva med en kaffesked, priset är detsamma ändå.
Är det överhuvudtaget nån som har fått in några jobb på löpande räkning när ni var nybörjare?


Ok då måste jag blanda mig i igen! Med all respekt för alla gamla rävar som vet och kan detta med debitering per timme och fastpris etc!

Jag upplever en ganska stor efterfrågan på jobb från olika kunder just för att maskinen är gammal (billig) och vem ger sig på rena rototiltjobb med en stel skopa och gammal glapp maskin eller hävdar att det ens går att utföra lika bra??

Jag tar rena ös och grovjobb och i övrigt säger jag till kunden att "Tyvärr min maskin duger inte till det jobb du vill ha utfört"

Sedan tänkte jag kommentera/tydliggöra det Dimo skrev för några sidor sedan om att det är dyrt att avveckla en rörelse. Har man inventarier & maskiner som man vill behålla efter att rörelsen avvecklats kan man ju få det svettigt om man inte har ett underskott att ta till eftersom inventarierna ska "skattas av".

Det ses helt enkelt på som lön/förmån alternativet är helt enkelt att sälja av prylarna men då måste man ju tänka på att staten ska ha en del av inkomsterna. Rent generellt IGEN folk har svårt att skilja på privata pengar och rörelsens pengar. :slag:

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 17:13:07, 24-09-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#78 » 17:20:47, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill ge ett kort råd.

jag har själv drivit företag sen -99 och uppväxt med en far som hade eget.

jag har oxå pratat o hjälp många andra som startat och driver företag.

Planera för ett rent helvete men hoppas på ett lönsamt och roligt företagande!

Facit kommer du finna någonstans däremellan.

Go for it! Har man inte provat så vet man inte.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mappe

#79 » 18:01:51, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
patrik h skrev:Sen får man överväga om dessa 30000 är värda att avstå från a-kassan om man inte är helt säker på att behålla jobbet.
Jag tänker bara på hur mycket a-kassan ger vid arbetslöshet mot avdragen moms, så det är en del att tänka och räkna på innan beslut.
Dock kan jag säga att jag har det bättre nu än som anställd och dessutom mera jobb än då.
Men man måste vara beredd att satsa och chansa.


Tja är man på g att förlora jobbet så är det väl dumt kanske. Jag personligen överlever ändå inte på enbart A-kassa + som du skriver kan man inte gå och vara orolig för allt då det knappast gynnar utvecklingen alls.

Det är ju lite som att man binder räntan på huslånet för att man inte har råd med stora ökningar. Var och en bör som sagt överväga sin ekonomiska situation innan man kör eget.

/Christer


+1 är man påväg att förlora jobbet är det dumt...Måste ju gå att sälja Firman...Till t.ex frugan om det nu skulle vara så illa att man blir arbetslös...

Massa i den här tråden är vädligt negativt. Säger det igen. TAR man inte på sig några fast utgifter i firman finns det ju inte heller någon större risk att gå back...

Har man som trådskaparen en önskan om att någon gång kunna leva på att köra en egen maskin måste man ju börja någon stans! Å då är det ju kanon att börja men en lite äldre billiga maskin istället för att gå all in! låna till en dyr maskin som sedan MÅSTE betalas! Inte lätt...

Börja litet och se vart det leder! Du behöver ju inte ta ut lön för det kostar ju massa. kanske du istället behöver en dator...Givetvis för att kunna sköta om din bokföring...Du skall ju inte köpa en dator på firman om du skall använda den endast till privata saker... :smile:
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35

Robban_C

#80 » 20:49:45, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Ok då måste jag blanda mig i igen! Med all respekt för alla gamla rävar som vet och kan detta med debitering per timme och fastpris etc! ...

Jag vet inte om jag betraktas som en räv men jag kan fortfarande inte detta med priser och räknar med andra ord fel ibland. Nån gång till och med åt rätt håll. :mrgreen:
Idag har jag dock lärt mig så mycket om att räkna pris att jag oftast inte behöver ta hjälp för att räkna på ett jobb. Jag kan ofta räkna tillräckligt illa på egen hand. :laes_detta: :lmao:


krokodilen skrev:... vem ger sig på rena rototiltjobb med en stel skopa och gammal glapp maskin eller hävdar att det ens går att utföra lika bra?? ...

Men det är ju ingen som har sagt att han ska göra det. Han var ju själv inne på att göra skogsbilvägar etc. Det behövs ingen snurra för det men det går fortfarande att göra det på fast pris om man vill.
Och vi gör än idag dräneringar av hus, även där det är trångt, med maskiner som bara har tilt. Dessutom är dom långarschlade!
Man måste varken ha glappfritt eller r/t för att kunna räkna fast pris. Däremot kan man ju undvika att ta dom jobben där det inte går ihop sig till följd av att det är fel maskin/utrustning. Eller så tar man dom jobben som nästan går ihop sig och hoppas att jobbet ska flyta på så pass bra att timpengen trots detta blir hygglig.

Eller så lämnar man "sitt" pris och får man då jobbet så är det ju ok trots att man kanske inte är allra billigast. Det finns ju faktiskt dom som väljer en entreprenör som dom fått förtroende för trots att priset inte är absolut billigast (men dom är ju lätträknade :grin: ). Får man inte det jobbet därför att man var för dyr så gör ju inte det nåt, då tar man in ett annat jobb istället.


krokodilen skrev:... Jag tar rena ös och grovjobb ...

Även såna går ju att göra på fast pris, eller hur?
Eller på enhetspris (ton, m2, lass, lpm).
Vill kunden ha fast pris (eller enhetspris) på ett sånt jobb så får dom det, i alla fall av mig. Hellre det är timpris.

Fast jag tycker generellt sett inte att kunderna har med enhetspriserna att göra. Säger man att "det kostar 500:-/lpm" så räknar kunden ut ett totalpris baserat på enbart det och därmed får man inte betalt för etablering eller vad man nu har för ytterligare kostnader.
Men huruvida man ska upplysa kunden om hur man beräknar ett fast pris eller ej, det är en annan diskussion.


Vi gör nästan inga jobb alls på timme, det slutar allt som oftast med diskussioner av typen "Men det kan väl inte ha tagit så lång tid", eller "Men du var ju inte här förrän kl 08:30" och tror då att man ska bjuda på lastning och transport av maskin. Kör man på fast pris så slipper man såna diskussioner helt och hållet.
Samma sak med tippavgifter. "Men det kostar inget att tippa, jag var upp till tippen förra helgen med en säck ris, det kostade ingenting.". Nä, just det, inte för en privatperson! :slag:
Med fast pris slipper man sånt där snack.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

krokodilen

#81 » 21:02:20, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja Robban, nu tycker jag att du hugger upp min text lite så att saker blir ryckta ur sitt sammanhang! :???: Men skit i det. :) Det jag reagerade emot i denna tråden var varningarna som löd åt hållet "Stor risk att hamna i lyxfällan med stora skatteskulder etc" Vilket ju säkert kan bli fallet om man tror att man per automatik"får" mera pengar att skramla med privat bara man reggat F-skatt.

Personligen sökte jag FA-skatt för att jag fick för mig att förverkliga,,,dröm nja det var väl att ta i ,,,,,, en bisarr tanke kanske då! Nämligen att köpa mig en gammal grävare eftersom jag tycker det är kul med gamla maskiner. Å varför inte ta å plocka fördelarna med F-skatt eftersom jag normalt har hyfsad koll på kronorna.

Hittills kanske jag har bränt 100papp och om skattmasen kommer i morgon å beslagtar alla inventarier (på vilka grunder vet jag inte men lyxfällan-grunder kanske :wink: )ja då överlever jag det med.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 21:09:51, 24-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#82 » 21:16:56, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte meningen att rycka nåt ur sitt sammanhang, jag bara svarade på det som jag tyckte att jag hade en avvikande åsikt om.
Sorry! :grin: :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

patrik h

#83 » 21:28:19, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det va nog min text du syftade på...
Det jag menade med det, det är att allt för många glömmer bort att skattmasen vill ha sin del av kakan när bokslutet är gjort och då redan har shoppat upp dessa pengar på bilar mm. Finns allt för många sådanna exempel, därmed absolut inte sagt att varken du eller trådskaparen är sån.
Men vet man med sig själv att man gärna handlar för sista kronan varje månad då är det inte företagande man ska ägna sig åt.
Men däremot om man är någorlunda ekonomiskt sinnad så man gärna lägger på hög och inte letar fynd hela tiden. Då tror jag man kan komma långt.
Se på mig... Tom jag klara det :mrgreen: Och jag är väl inte den vassaste kniven i lådan, men inte heller den mest oskarpa :mrgreen:

Men det är chansningar och satsningar som slagit rätt för mig som gjort att det funkar nu :buga:
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

magloman

#84 » 21:38:55, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Men vet man med sig själv att man gärna handlar för sista kronan varje månad då är det inte företagande man ska ägna sig åt.

Men däremot om man är någorlunda ekonomiskt sinnad så man gärna lägger på hög och inte letar fynd hela tiden. Då tror jag man kan komma långt.


Mycket kloka ord :!: :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen

#85 » 22:01:23, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
patrik h skrev:Men vet man med sig själv att man gärna handlar för sista kronan varje månad då är det inte företagande man ska ägna sig åt.

Men däremot om man är någorlunda ekonomiskt sinnad så man gärna lägger på hög och inte letar fynd hela tiden. Då tror jag man kan komma långt.


Mycket kloka ord :!: :thumme:


Jepp jag håller med även om jag inte begriper riktigt vad Patrik menar med "fynd" för det är just "fynd" som möjliggjort många av mina inköp,,indirekt.

Mja nu drar det väl åt :off_topic: men det är alltid intressant att diskutera på detta forum!

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 22:08:40, 24-09-2012, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#86 » 22:20:38, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

han menar att pengarna bränner i fickan.

dvs att man bara måste köpa saker bara för det är så "billigt"

man ska köpa det man ska ha, NÄR man behöver det.

Inte bara för att tillfället ges. Visserligen kan man göra bra affärer av detta men då gäller det att ha god likviditet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

patrik h

#87 » 22:39:19, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:han menar att pengarna bränner i fickan.

dvs att man bara måste köpa saker bara för det är så "billigt"

man ska köpa det man ska ha, NÄR man behöver det.

Inte bara för att tillfället ges. Visserligen kan man göra bra affärer av detta men då gäller det att ha god likviditet.


Exakt så menade jag :thummar:
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Trigon

#88 » 23:15:21, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker Robbans resonemang angående prissättningen låter väldigt genomtänkt, att så mycket det går köra på fast pris. Det svåra för en som inte har nån erfarenhet och inte är så duktig på att köra grävare och dessutom har omodern utrustning (som mig själv) är ju bara att veta hur mycket en duktig entreprenör skulle ha tagit i fast pris för just det jobbet man själv räknar på, hur lång tid borde det ta att anlägga en skogsbilväg på en viss sträcka under just dessa omständigheter. Men där kan man ju som tur är ta hjälp av forumet. :thumme:
Att höja timdebiteringen efterhand när man fått in lite vana tror jag (som så många redan sagt) är svårt att motivera för kunden.


Mappe skrev:+1 är man påväg att förlora jobbet är det dumt...Måste ju gå att sälja Firman...Till t.ex frugan om det nu skulle vara så illa att man blir arbetslös...

Du behöver ju inte ta ut lön för det kostar ju massa. kanske du istället behöver en dator...Givetvis för att kunna sköta om din bokföring...Du skall ju inte köpa en dator på firman om du skall använda den endast till privata saker... Smile


Har man en enskild firma blir det nog svårt att avyttra den så där i all hast till frugan.

Nu är jag inte jätteduktig på vilka avdrag man får och inte får göra, men att köpa en dator (och andra prylar som även går att använda privat) till firman tror jag är rätt svårmotiverat för skatteverket om man inte har den som sitt huvudsakliga arbetsredskap. Men allt går ju tills man råkar ut för revision och är det inte större saker än så blir det väl bara frågan om att betala skatt och skattetillägg för det i efterhand, så har man bara en någorlunda tilltagen buffert och inte lever "ur hand i mun" så ordnar det nog sig också. Det är inte min mening att vara pekpinnig och det finns säkert bättre kunskap om det skulle vara ett giltigt avdrag eller inte bland oss här på forumet, jag ville bara höja ett varningens finger... :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#89 » 04:57:13, 25-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just dator är nog legitimt vilken bransch man än jobbar i. Här har vi några exempel på vad man kan använda en dator till i företaget:
Fakturering.
Bokföring.
Räkna på jobb, kalkylera.
Skriva offerter, orderbekräftelser.
Mejla kunder, leverantörer och branschorganisationer.
Surfa efter info om branschen och om konkurrenter.
Lägga ut annonser på Blocket (men då är man ju oseriös :mrgreen: ).
Det går nog att räkna upp åtskilliga fler exempel.
Dator är alltså ok men spel till dator är inte ok.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

krokodilen

#90 » 09:22:24, 25-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:
magloman skrev:han menar att pengarna bränner i fickan.

dvs att man bara måste köpa saker bara för det är så "billigt"

man ska köpa det man ska ha, NÄR man behöver det.

Inte bara för att tillfället ges. Visserligen kan man göra bra affärer av detta men då gäller det att ha god likviditet.


Exakt så menade jag :thummar:


Ett sätt att få "god likviditet" är att handla just fynd!

Min definition av fynd är inte 10% rabatt på en pryl som kostar 50000:- hos nån leverantör som man bara "måste" ha utan mera att lyckas hitta samma pryl för 15000:- dubbla priset och iväg med objektet igen.

:off_topic: :bira:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se