Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta företag som ung/oerfaren med dyrare maskiner?

110 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

twiggen (trådstartaren)

#106 » 12:02:36, 18-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

lrf konsult för råd givning
twiggen
 



LeifAndersson

#107 » 12:18:18, 18-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

7-800 :- + moms / tim skulle jag tro. Men är du medlem i RLF har du rätt till viss rådgivning via medlemskapet. Ring närmaste kontor och kolla , det är i varje fall avgiftsfritt. :smile:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

twiggen (trådstartaren)

#108 » 14:14:18, 20-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok ska försöka ta mod att göra det närt jag kommer ut
tack för svar leif
twiggen
 

twiggen (trådstartaren)

#109 » 15:01:13, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

så suttit och räknat
om gud vill och verktygen håller , så kommer jag att starta mitt företag om 10 år :thummar:
twiggen
 

Johan_m

#110 » 22:22:17, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har suttit och skummat igenom tråden, och såg att du verkat släppt hugg tankarna. Tycker det låter vettigt. Har ingen erfarenhet av att äga huggar lr köra i skogen mer än till husbehov (manuellt :) )

Men har under många år servat krossar och huggar och olika företag här uppe, då till 99% el reparationer och styrsystems underhåll.
Och kan säga att det oftast blir dyyyyrt när det havererar. Har hunnit jobba med dom flesta märkena som är populära här i sverige. Sista felet som årgärdades var en pajad radiostyrning till en Petterson, slutsumma 22000:-+m , gången före det en trasig generator på en cat motor brände ett styrsystem, slutsumma 42000:-+m ...... Dom här felen har gjort maskinerna obrukbara så det har bara varit att laga.... Nu var du mer inne på mindre avancerade maskiner men så fort det blir lite elektronik inblandat kan det dra iväg i kostnad om man har otur. Inte alltid man tänker på dom felen.

Så en taskig kalkyl kan fort bli jätte dålig!

Dom som kör dom här maskinerna har haft företag i +20år och har många olika delar i företagen, skogskörning,entreprenadmaskiner,lastbilar, mm då dom inte har huggning/krossning året runt, och dom andra grenarna kanske kan bära upp när det blir motorhaveri... då blire dyrt har jag fått berättat för mig. Men det finns andra som har koll på motor mek här, "dimorep" "LeifAndersson" tex.

Jobbade för ett par år sedan åt ett "nytt" företag i hugg/kross branchen. Och dom hade det tufft, då mkt havererade. Det slutade med att fogden tog hand dom allt....

Så starta i liten skala, lagom nya maskiner. Bygg upp ett rykte, och bygg upp företaget efter hand som jobben ökar :)
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut

2 personer gillar det här inlägget.
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se