Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Entreprenörsdrömmar (och maskin ångest)

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Hästpojken (trådstartaren)

#16 » 10:01:08, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

@QV: På papper går det ihop, sedan är det såklart en annan sak att driva i verkligheten. Tanken är att isf gå ner i tid till 80% på mitt ”vanliga” jobb. Tanken är att nyttja entreprenadmaskinerna även för driften på hemmaplan. Syftet är inte att bli rik på detta, utan att kunna skapa ett arbetsliv som passar mig bättre. Jag vill få lite mer föränderlig vardag och jobba närmre ”slutkunden” Med det sagt så måste ju ekonomin gå ihop, jag vill inte jobba gratis.

@Robin: Ja, min känsla är också att en 2,8 kan blir för liten. Tänker dock att jag bara ska dra till det sista med den och att man isf gör grovutläggningen med lastaren. Kompaktlastare med blad med laserstyrnkng hade varit grymt, men blir en för stor investering om man bara ska köra deltid ( norr om miljonen för en färdig setup) Laser på schaktbladet har jag klurat mycket på, laser på schaktbladet på 2,8an kanske också skulle funka? Ev skulle man kunna hänga på ett lite större bladen org? Jag gillar att bygga kring en grävare då jag ser att denna är så mångsidig, man kan hänga på t.ex borr om man vill sätta staket etc.

Mm, misstänker att det va ”De grondslag” Min uppfattning är att det blivit lite overkill med att underlagen ska vara 100% plana och läggas med super precision. Efter en vecka är det ändå redan lite vågigt.. Jag vill tro att man kan få näst intill lika bra resultat med betydligt mindre medel.
Hästpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:16, 25-02-2020
Ort: Skåne Teckomatorp
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Norcar 755



QV_

#17 » 10:11:37, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha suttit 80 timmar i en bandare och 600 timmar i en hjulare kommer ett inlägg på detta.

"Laser på schaktbladet har jag klurat mycket på,"

Detta kommer praktiskt att kräva en bandare. Men det kanske du redan hade koll på.
Det är bra att det går ihop sig på pappret.
Polaren som kör "deltid" (alltså helger och semester) köpte (byggde) en egen LVX
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Hästpojken (trådstartaren)

#18 » 15:13:20, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, hjulare blir väll för ostabilt för att nyttja schaktbladet för planering. Ah, så han kör egen lastbil? Har klurat lite på om man skulle ha ett eget växlarflak, då slipper man ju vara med vi lossning och lastning och kan vara lite flexiblare med tiderna. Roligt att höra att det finns folk som kör deltid!
Hästpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:16, 25-02-2020
Ort: Skåne Teckomatorp
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Norcar 755

Iznogoud

#19 » 17:01:41, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns lastväxlare till traktor också, Bigab bl,a som nämnts tidigare i tråden.

Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Antevante

#20 » 19:55:56, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbar en del med ridbanor. Men allt mindre tack och lov. Ska du med någon slags vettig tid kunna justera upp en bana så är det antingen grävmaskin med balk. Balkbredd minst 2,5meter. Vilket jag tycker kräver maskin på minst 7,5 ton. Eller halvstor hjullastare typ L45 eller större med skevning och balk. Hyveltillsats är bra men inte nödvändigt. Skopa går bra med men lite långsammare.

Nödvändigt är maskinmottagare och tvåfallslaser.

Planera med vettigt med schaktbladet på en grävmaskin funkar ju bra till grövre arbete. Men vid ex utläggning av sand 3cm tjockt med fall i två riktiningar så krävs bättre grejer.

Ang exaktheten på lager så är det noga. Precis som du säger så varar det inte alltid så länge, men det gäller att hålla vädligt bra toleranser då materialet är dyrt (dvs det får inte gå åt för mycket) och att kunderna är extremt kräsna och gärna klagar på ditt arbete när en häst blir halt eller likn. Inte ovanligt med kunder som går runt med tumstock..

Ridbanor är kul. Jag har dock ledsnat mest för att det som är bra hos en hästägare är katastrof hos en annan.

Ett viktigt råd. Låt hästägaren beställa exakt vad den vill ha. Gärna köpa materialet själv. Det är väldigt lätt att hamna i tråkiga situationer då kunden själv oftast sköter banorna efter jobbet är klart. Dvs samma sak som att begära garanti på en bil man servar själv.

Fan nu ärmjag negativ känner jag förlåt...

Dock har du en stor fördel att du ju har bra kunskaper om hästar väl? Jag har en sambo som lagt större delen av sitt liv på hästar, det har hjälpt mig mycket i arbetet med just ridbanor.

Lycka till.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Hästpojken (trådstartaren)

#21 » 08:10:05, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra handfasta råd! Känns som jag kan stryka alla idéer om 2,8tons maskiner för egen etablering!

Var ute och justerade lite på infarten med 4,5tonnaren igår kväll. Gjorde ca 120 m2 med skopa på 40 min med ögat. Så något mindre är ju bara att glömma!

Jo, har rätt så gedigen erfarenhet vad gäller hästar och ridbanor. Det är precis som du säger att det som den ena tycker är toppen gillar inte den andra alls! Jag tror jag kan ha en fördel i att ha gemensamma referensramar med många av mina framtida kunder och därmed ha större chans att vi har samma bild om vad som ska åstadkommas.

Känns som hjulare med vagn är åter i topp som förstahandsval!
Hästpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:16, 25-02-2020
Ort: Skåne Teckomatorp
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Norcar 755

ac tc

#22 » 13:50:46, 12-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En huddig så länge det är utomhus.
Ska du in i ridhus så blir den väl stor.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se