Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Entreprenörsdrömmar (och maskin ångest)

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Hästpojken (trådstartaren)

#1 » 20:45:31, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag drömmer om att starta deltids verksamhet inom entreprenad med inriktning på hästverksamhet. Tidsplanen är inte i morgon men inom överskådlig framtid.

Bakgrunden är att jag tycker det är väldigt roligt med maskiner och vill fördjupa mina kunskaper inom ridunderlag med den mer praktiska biten. Jag jobbar idag på projektledningssidan inom anläggningsbranchen och saknar att själv få skapa. En positiv bieffekt är att även kunna hålla lite fräschare maskiner för driften av hästgården.

Tanken är iaf att jobba 20% med detta.

Min plan är att bygga runt helst en eller två maskiner för att hålla nere kapital och servicekostnader. Min bedömning är att det mest kommer röra sig om finplanerande med materialet nära till hands och urschaktning och omfördelning av mindre mängder, 100-200 kubik för att renovera och anlägga ridbanor. Tanken är att köra mot lokaluppställd laser som ref.

Ett av mina huvudbryderier är vilken maskin/ maskiner jag ska satsa på velar mellan tre huvud alternativ.

Hjulgrävare ca6 ton med vagn. Detta ser jag som det mest allsidiga ekipaget. Klarar alla uppgifter själv och kan etablera själv i närområdet. LVX för längre etableringar.

Bandare ca 5ton (har en 4.5 tons) + mindre dumper. Fördelen är att jag kan börja med min nuvarande maskin och ev hyra in en mindre dumper när behovet av mtrl. Transport finnes. Behöver dock etableras med LVX.

2.8 tons grävare och mindre lastmaskin. Kan etableras med bil+släp och är ju mer flexibelt om man vill ta andra ”fyll” jobb i början. Mindre maskiner tenderar ju även att vara billigare i drift och underhåll.

Många av de andra ridunderlagsentreprenörerna verkar köra en mindre armada av maskiner: lastmaskin, stor och liten grävare, Kompaktlastare med blad, dumper och traktor med div. tillbehör. Vilket man ju inte kan starta med tyvärr( även om gudarna ska veta att jag gjort det om pengarna funnits :grin: )

Alla synpunkter och erfarenheter på både maskiner och upplägg mottages med varm hand!
Hästpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:16, 25-02-2020
Ort: Skåne Teckomatorp
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Norcar 755



Stridis2

#2 » 22:10:13, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annat alternativ, kör med din nuvarande bandare, skaffa en jordbrukare med bra tippvagn och ramper till denna. Kör ut till kund med traktor och vagn, grävaren lastad på vagnen. Transport av massor med traktorn på plats, enklare att etablera sig när bara en person behövs för att flytta alla (två) maskinerna på en gång.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Hästpojken (trådstartaren)

#3 » 09:28:20, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm. Funderat i de banorna också! Även funderat kring lastmaskin och bandare på trailer efter! Vill tro att möjlighet till egen etablering är ganska viktigt då det rör sig om korta jobb. Kanske inte är så dyrt att flytta med LVX men känns som man blir onödigt beroende av en utomstående part.

Angående ovan kombinationer tycker jag det är svårt att få ihop en kombination av fordon som är av lagom storlek. Ska traktorn gå att använda på ridbanan får den inte vara för stor. Runt 50hk, sen börjar det bli för stort.
Hästpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:16, 25-02-2020
Ort: Skåne Teckomatorp
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Norcar 755

Trigon

#4 » 10:29:10, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mindre jordbrukstraktor med lastare och en Bigab 7-10 eller liknande både till att köra massor och etablering av bandgrävaren kanske kan vara något att överväga?

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Hästpojken (trådstartaren)

#5 » 14:01:20, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, en liten jordbrukare hade varit trevligt att ha ridbaneharv och typ jordfräsbakom också! Hänger man en bigab 7-10 efter typ kelfris 50hk traktor ( mer som storleksreferens) eller behöver man upp i storlek?
Hästpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:16, 25-02-2020
Ort: Skåne Teckomatorp
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Norcar 755

Iznogoud

#6 » 14:11:01, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan ingående eller vidare lång erfarenhet utan mer tyckande, skulle jag nog välja en 50HK x2 traktor om du ska dra tyngre grejor, + bromsauttag på traktorn om vagnen blir tyngre än traktorn.
Min 3140 med 99 ...ish Hk känns lagom med 4-5T bakom även om det blir lite backigt.
Bromsandet kan vara onödigt spännande ibland då den bara är 2WD men fortfarande tyngre än den dragna vagnen.

Med det sagt så håller jag med om att börja traktor och vagn, och bygg verksamheten därifrån.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Trigon

#7 » 14:31:25, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge man har lagom tryck på hitchen, bra broms på vagnen och inte ska köra när det är halt ute vill jag nog påstå att man inte behöver ha jättestor traktor framför en vagn även om den väger 8-12 ton lastad. Det kommer att gå sakta i uppförsbackarna, men upp kommer man om man lär sig hantera växellådan.

Boggiblockering och nån variant på hydraulkolv att spänna mellan vagnen och toppstångsfästet är nog klokt om man ska växla ett flak med en liten lätt traktor framför en flakväxlarvagn. Även en liten smidig traktor går ju att klä på vikter lite överallt om inte markpackning är något man behöver bekymra sig över.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#8 » 14:39:02, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många bönder drar ekipage med 50-60 ton totalvikt och på sin höjd 200 hk under huven, då borde 50 hk räcka till 12-15 ton totalvikt åtminstone.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Hästpojken (trådstartaren)

#9 » 14:59:20, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, packningsskador är inget problem, snarare ett plus!
Kan en såpass liten traktor duga att dra med seglar definitivt jordbrukare, vagn + grävare upp som ett hett alternativ! Det är dessutom utrustning som jag har stor nytta av ”hemma” också vilket ger ett plus i kanten.
Senast redigerad av Hästpojken 14:59:55, 03-07-2021, redigerad totalt 1 gång.
Hästpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:16, 25-02-2020
Ort: Skåne Teckomatorp
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Norcar 755

Trigon

#10 » 14:59:51, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De yttre måtten kan säkert skilja rätt mycket på traktorer i den effektklassen, jag har inte detaljstuderat, men det finns mycket mått, vikter, effektuppgifter och liknande på t.ex. http://www.konedata.net
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#11 » 15:06:56, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte säkert uppgifterna man hittar där stämmer helt till 100%, men det är något att utgå ifrån.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Hästpojken (trådstartaren)

#12 » 20:25:46, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klurade vidare på kombon hjullastare+vagn+bandare. Swekips minsting skulle ju klara dra en 2,8 tons bandare. Således skulle det gå att etablera båda maskinerna samtidig kortare sträckor och ta båda en och en bakom en personbil. Lastaren är dessutom tillräckligt liten för att kunna dra en ridbaneharv !
Hästpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:16, 25-02-2020
Ort: Skåne Teckomatorp
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Norcar 755

Hästpojken (trådstartaren)

#13 » 20:36:52, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klurade vidare på kombon hjullastare+vagn+bandare. Swekips minsting skulle ju klara dra en 2,8 tons bandare. Således skulle det gå att etablera båda maskinerna samtidig kortare sträckor och ta båda en och en bakom en personbil. Lastaren är dessutom tillräckligt liten för att kunna dra en ridbaneharv !
Hästpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:16, 25-02-2020
Ort: Skåne Teckomatorp
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Norcar 755

QV_

#14 » 22:32:26, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske är en pessimist men "Tanken är iaf att jobba 20% med detta." lär väl i praktiken betyda alla helger och hela semestern....

Gör en budget över
Sålda timmar
Drivmedelskostnader
etableringskostnader
försäkring mot avgrävda elkablar och rör och andra skador man åsamkar
underhållskostnader
ev lån på maskinparken

Någon form av padda lär ju också behövas

Så du får en uppfattning om vilken typ av avkastning man kan få på 20% arbete.
För skall de 20% betala av en bättre maskinpark till den egna gården så räcker det inte med +-noll
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

robin.gustavsson

#15 » 22:32:36, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du planera ridbanor med en 2,8 tons maskin? Då krävs den antingen ett grönjävligt spaksinne eller ett grymt tålamod.
Just ridbanor är nog inte en grävmaskin rätt maskin för.
Är själv lite nyfiken på en bobcat bandare med hyvelblad och ett fint lasersystem för att hålla höjderna. Just för dom jobben du verkar vara sugen på.
Eller en typ 5 ton som man kör laser på schaktbladet på och drar dom stora ytorna med? Grävarmen för hörnen?

Det där med en armada av maskiner var det verkligen när det var en holländsk? Firma och fixade underlaget i ett ridhus i grannbyn. Shit vilka grejer dom hade. Men det lär ha kostat miljoner innan dom var klar med alla lager.

Men i övrigt så lär jag säga att du är nog inne på en bra affärsidé.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se