Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Tips för att komma igång med firma.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Diazz (trådstartaren)

#1 » 20:16:32, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Förra året startade jag F-Skatt. Tanken var roliga traktoruppdrag, och i utbyte få pengar att köpa flera roliga maskiner.

Jag har ingen brådska med detta, och har väl egentligen i dagsläget bara dragit in några timmar i transport av båtar. Men har heller inte direkt jagat några uppdrag ännu.
Har i fordonsflottan en Volvo BM 800, och en Ford 2000. Forden har frontlastare, och sen har jag maskinkärra som lastar 12ton, samt tippkärra, och schaktblad.
Det svåra just nu är att det är svårt att införskaffa maskiner/tillbehör för att utföra uppdrag som jag vill göra, t.ex buskröjning, vägsladdning etc.

På Söndag ska jag iväg och jobba med lite icke maskinrelaterat för att få in några extra kronor i firman, och kommer förhoppningsvis vara hyfsat återkommande, så det finns pengar till tillbehör i framtiden.

Mitt största "problem" med jobb jag blivit erbjuden är att jag har ett vardagsjobb, 07-16 plus restid, och detta gör många gånger att jag inte kan vara delaktig i en del uppdrag. Men jag tänker att ni kanske har lite idéer och tips om hur man kan komma igång? Som sagt det är ju mest för att jag tycker det är kul, men har en tanke att göra något på heltid längre fram.

Tack för eventuella tips och idéer!
Diazz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:31:14, 01-10-2011
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T800



magloman

#2 » 20:36:42, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen säga upp dig och lev på bufferten tills det går runt, eller jobba kvällar och helger
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

robin.gustavsson

#3 » 11:54:54, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen finns det ett till alternativ om du idag jobbar hos en "stor" arbetsgivare, tjänstledigt. Annars får du planera in egna jobb när du är ledig eller har semester.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

bert

#4 » 12:07:51, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ju dom som håller på en del med eget som jobbar 4dagarsvecka på sitt vanliga jobb
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Diazz (trådstartaren)

#5 » 16:53:13, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er,

Tack för tipsen, jag inser att jag var lite otydlig. Mitt problem är att jag har svårt att hitta uppdrag som får det att dra igång, och att de uppdragen jag får är på dagtid när jag inte kan, eller vill jobba med firman.
Har ingen ambition att gå över till att köra eget på heltid just nu, kan liksom inte matcha lönen jag får på mitt jobb, utan jag vill få uppdrag på kvällar och helger, för att kunna bygga upp något för framtiden.
Så tänker tips på sånt som är lite lätt kanske att komma igång med? Något som ni själva startade med t.ex.
Tack!
Diazz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:31:14, 01-10-2011
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T800

magloman

#6 » 17:14:26, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det tar tid innan du får dom jobb du vill ha. Annonsera där potentiella kunder läser är ju så dom flesta får göra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

treaser2

#7 » 17:54:43, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många jobb kräver utbildning och miljömotorer, hitta något som inte kräver detta och sikta ditåt
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

robin.gustavsson

#8 » 20:12:32, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en vettig maskinvagn till traktorn kan du ju prata med lokala Entreprenadfirmor som kan tänkas vilja flytta maskiner kvällstid.

Kom bara ihåg försäkringar, ce-körkort, trafiktillstånd och lite annat administrativa grejer innan du ger dig iväg och flyttar på något mot betalning.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

dOnut

#9 » 13:31:03, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du fått transportuppdrag så kanske de är en bra början att försöka få fler såna? Antar att det i dessa fall kanske inte spelar så stor roll om du har en ny eller gammal maskin heller. De jag kan känna själv när man vill få något gjort är att de lönar sig att ta in någon med ordentliga grejjer även om det kostar mer i timmen eftersom det går så sjukt snabbt och, beroende på förare givetvis, blir väldigt bra.

Själv har jag en minigrävare som jag hyr ut när jag inte använder den själv. Vet dock inte om dina fordon lämpar sig för detta. Dock försöker jag endast hyra till personer som jag känner eller får en bra känsla över, har hört så mycket skräckexempel där saker går sönder och ingen givetvis tagit sönder... Som tidigare person sa är att kolla att man har försäkringar på plats ifall något händer.
dOnut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:12, 16-06-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO20
JCB 410


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se