Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta egen Bilverkstad

42 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 23:35:17, 17-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

-hej jag har länge undrat över en sak. har vart arbetslös i 3 år nu och och har länge tänkt på nämligen att öppna eget då jag har hyffsad god kompetens med o meka med bilar. känner att jag kan göra svårare jobb som topplocksrenoveringar, topppackningbyten, söka med obd läsare. felkoder osv. byta koppling, byta växellådor, leder ja allt sånt. är inget proffs men har också hyffsad kunskap i elsystem, speciellt när man kör franskt :-D så får man ju mycke elfel man måste fixa vilk jag gjort.
OK nu Enklaste för att öppna eget.,vilka exakta
1.meriter
2.kunskaper
3.ekonomi,
4.verktyg, måste man ha

-hur är pappersarbetet. vad kostar öppningsavgiften? de är väl 1000kr? :)
sen ska allt skattas. reservdelar kan jag köpa in från skrotar jag har kontakt med i närheten och på ebay,internet billigt. jag vet om den del byggnader i min by och har ett väldigt stort bussgarage jag får vara i med andra killar gratis kanske skulle man kunna få lov att anv de garaget för nystartsbilverkstad.

Hobbyverksamhet beskattad
hur är de enklaste sättet att gå till väga om man gör de? då behöver man väl bara betala hyran och f-skattesedel på vinsten?

grop kan man möjligen gräva och cementera sj beroende på vad de är för byggnad man får tag på.
i verkstan vi är i nu har vi stor grop. är seriös så hoppas få bra svar.

-hade tänkt börja med nåt litet ställe med minimalt med maskiner, grundläggande som större domkraft. pelarborr och kompressor och mutterknack har jag redan. helst nån grop om de vart möjligt. och bygga mig uppot ju mer intäkter jag får.
Senast redigerad av wille_89_ 23:39:47, 17-10-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



janneB

#2 » 03:07:40, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Wille!
Jag är inte "upp to date" men om du börjar som "hobby verksamhet"
får du ha inkomst på ca 5-8000 kr (kolla SKM), om du köper verktyg
"för att utföra din hobbyverksamhet" kanske dina inkomster sjunker.

När du har tillräckligt med verktyg och vill starta en firma (gärna AB),
då hyr du ut dina verktyg till din firma (du hyr ut dina verktyg som
fysisk person (du som privat) till dig som juridisk person (du som företagare)),
då får du göra avdrag för hyra av verktyg (du som företagare)
men skatta som inkomst för uthyrning (du som privatperson)
vilket blir mindre skatt med avdrag.

Men se till att alla papper är i ordning för SKM tillämpar omvänd bevisföring
("Vi anser att du har tjänat så och så mycket, därför blir du skönstaxerad.
Om det inte stämmer får du visa papper på det").

Du får säkert mera hjälp av andra medlemmar på forumet.

Lycka till.
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

Robban_C

#3 » 07:39:36, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där tycker jag låter som ett jättebra sätt att få Skatteverket (Ja, det var länge sen det hette Skattemyndigheten) flåsandes i nacken.
Allt som är uppseendeväckande gör att Skv vaknar och börjar ifrågasätta både det ena och det andra.

För det första ska man knappast driva en kommersiell verksamhet och försöka kalla den för "hobbyverksamhet". Det kommer garanterat att väcka uppmärksamhet. Är det en hobbyverksamhet så behöver väl Skv inte veta om det överhuvudtaget. Jag har då aldrig talat om för dom vad puffran i min Katana är byggd av för delar och den knarren är en hobbyverksamhet.
Är det däremot en verksamhet som ska dra in pengar, då är det inte en hobbyverksamhet, då driver man ett företag. Uppger man då för Skv att man driver ett företag så spelar man ju med öppna kort och blir väl mottagen och får den hjälp man behöver. Det får man knappast om man försöker mörka genom att påstå att man bara bedriver nån enklare hobbyverksamhet.
Får en hobbyverksamhet dra moms, hålla ner resultatet i form av avskrivningar med mer?

För det andra tror jag inte ett dugg på att köpa in verktyg privat och sen hyra ut till företaget. Det om nåt är väl ändå uppseendeväckande. Dessutom får privatinköpta verktyg inte dra momsen och dom får inte skrivas av heller. Låter som en väldigt konstig idé anser jag.

Och slutligen, varför ska han starta AB? Det räcker med enskild firma och det är enklare och mindre krav. Sen kan han ändra till AB om verksamheten expanderar så mycket. Själv kör jag fortfarande, efter snart 30 år, som enskild firma.


Wille, bland det första jag skulle fråga mig är hur stort kundunderlaget i närområdet är.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ivar Risslén

#4 » 09:47:48, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du verkar ha varit långtidsarbetslös så kan du prata med arbetsförmedlingen om en "Starta eget kurs". Där kan du få hjälp med att få rätt på olika saker som gäller bokföring och skatter m.m., även att börja med företaget och ha bidrag under uppstartstiden.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#5 » 11:10:58, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du driver på "hobbybasis" kan du inte få en riktig företagsförsäkring med ansvar, det kommer du att behöva.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

G-son

#6 » 12:53:42, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hobbyverksamhet får inte vara en persons "huvudsakliga inkomst", så man kan inte dra in några större pengar på det viset utan att skatteverket riskerar att börja bli nyfikna.

Det finns ett alternativ som kan vara användbart för att prova på eget företagande, om du inte behöver köpa in en massa grejer och din arbetslöshetskassa accepterar det. Företag som www.frilansfinans.se erbjuder fakturering åt privatpersoner, dom tar betalt från dina kunder, hanterar moms, arbetsgivaravgifter och allt "företagsrelaterat pappersarbete", tar ett par procent av pengarna som tack för hjälpen, och betalar ut resten som lön åt dig som blir anställd där den tiden det tar att utföra arbetet. Du kan inte köpa in grejer och dra momsen, inte betala hyra med det, det är inte smidigt att ta betalt för delar/material denna vägen, det är med andra ord huvudsakligen lämpligt för att ta betalt för ren arbetstid. Det har alltså sina nackdelar, men kan vara utmärkt för att prova på företagande i liten skala.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

wille_89_ (trådstartaren)

#7 » 19:56:02, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

-5-8000är ju ändå skapligt som nybörjare iaf då jag bor hemma.
har inte så mycke verktyg så tjänar nog inte mycke på att hyra t mig sj o så men om jag köper verktyg kanske jag kan dra av på momsen om de står som företag på mig verksamheten.

-tänkte att man kunde börja som hobbyverksamhet och få den hjälpen man kan få av arbetsförmedlingen o så., så kommer man billigt undan
och slipepr stora utgifter i början :)
-går de bra kan man ju expandera till enskilt firma. vad innebär de ?
-vad är de för bevisföring SKF ska ha då?
-man kanske kan klara sig med endats f-skattesedel i början och se om "företaget" går bra? för att sen expandera.
-frilans lät lite knepigt. hu ska de koppla alla betalning med kunder till mitt företag mm, genom pappersarbete och aviseringar till dom? krångligt?

-min tanke var att hyra nån liten del av en lada efters de då är stort utrymme och bryggor mm är lätta att bygga och bli billigt tills jag har råd till en 2 pelarlyft. vad tror ni om de? och få hjälp från AF i början med hyra mm.
måste man ha däckmaskiner osv i början om man bara gör lättare jobb som bromsar, avgassystem och allt som inte rör hjulbalansering punka mm? har dock en däckkrängarmaskin jag skulle kunna få låna som stått länge i garaget :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

161A

#8 » 20:13:38, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här står allt du behöver veta eller iallfall 99,9% av det. Läs igenom allt så ska du se att det blir bra :grin:

http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 48009.html

http://www.skatteverket.se/download/18. ... /46208.pdf
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

nixs

#9 » 20:38:42, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte funderat på VARFÖR du har varit arbetslös i flera år? Varför du inte får en anställning? :cool:
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#10 » 21:22:30, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:-5-8000är ju ändå skapligt som nybörjare iaf då jag bor hemma. ...

Nu förstår jag inte riktigt. Hur lång tid ska du ha för att tjäna 5-8000:-?
Och hur lång tid tror du att Skv vill ha för dom pengarna?


"Bevisföring"? Skv vill ha bokföring. Att döma av frågan så rekommenderar jag att du lämnar bort det till en bokföringsbyrå. Om du ska starta eget.

Har du sökt några jobb som bilmek?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

emil.jönsson

#11 » 21:42:15, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Du har inte funderat på VARFÖR du har varit arbetslös i flera år? Varför du inte får en anställning? :cool:


Samma fråga har jag, jag jobbade först inom mitt yrke innan jag valde att bli egen. För då känner man redan rätt folk inom branchen och har lättare för att komma igång. Och inte ens då är det lätt att komma igång, har varit många månader när min snälle far har fått låna mig pengar för att jag ska ha råd med mat.

Nä satsa först på och få jobb på en bilverkstad och jobba där 3-5år, sen kan du börja fundera på att bli egen.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

LeifAndersson

#12 » 21:45:32, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att starta en hobby / fritidsverksamhet i en lada kan du inte räkna med att få några bidrag av AF.
Ska starta eget bidrag komma på fråga måste det vara en seriös satsning. Där krävs att du har en företagsidé som du kan försörja dig på, och att du har rätt kompetens för uppgiften och du måste också satsa själv ekonomiskt.
Du måste visa en kalkyl där du räknar med en bruttovinst på ett antal hundra tusen, ofta betyder det en omsättning på uppemot miljonen för att det ska vara möjligt. I fallet med bilverkstad kommer det säkert att bli problem när du inte har arbetat aktivt med bilar och inte kan visa upp referenser.
Även leverantörer kommer att kräva ekonomiska garantier för att du ska få några krediter. För att driva en verkstad idag krävs mycket kapital, och det kommer inte AF att förse dig med.
Ska du satsa på egen verkstad måste du ut och jobba på en sådan som anställd en längre tid innan du en möjlighet att starta eget i den branschen.
Utan en ordentlig utbildning får du försöka komma in på en verkstad som praktikant, där kan kanske däremot AF hjälpa dig med ett lönebidrag till företaget som stöttning. Om det utvecklar sig väl kan det leda till att en dag kan du starta din egen verkstad, men att bara dra igång nu yrkesmässigt i ett hörn i en lånad lada ska du bara glömma. Även om du är duktig att skruva måste du på något vis få det dokumenterat innan det är läge för att starta företag. Ett motorbyte även om det är i en Fransk bil räcker tyvärr inte som merit för ett eget företagande. Startar man en verksamhet på en idé som inte visar sig hålla kan det innebära att du är ekonomiskt utslagen under många år, kanske hela livet. Ett företagande är alltid en ekonomisk risk!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

OskarT

#13 » 22:06:54, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju hyra ut dig själv till någon verkstad också så får du betalt pertimme för utfört arbete. Eller försök få lönebidrag om du känner att det blir för stort med egen firma. med löndebidrag kostar du inget för företagaren tror jag
OskarT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:38, 24-09-2007
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take job TB 145-08
JCB 411 HT-05

janneB

#14 » 22:15:02, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:För det första ska man knappast driva en kommersiell verksamhet och försöka kalla den för "hobbyverksamhet".


Det blev nog ett litet missförstånd där.
Jag menade att man kan börja som hobbyverksamhet för att kolla
förutsättningarna/kundunderlag på orten, där efter, om det fungerar,
kan man starta en firma.
Skulle det inte fungera är det lättare om man inte har firma.
Senast redigerad av janneB 22:21:59, 18-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

wille_89_ (trådstartaren)

#15 » 22:37:40, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Här står allt du behöver veta eller iallfall 99,9% av det. Läs igenom allt så ska du se att det blir bra :grin: tack ska kolla :)

nixs skrev:Du har inte funderat på VARFÖR du har varit arbetslös i flera år? Varför du inte får en anställning? :cool:
jag har fått möjlighet till anställning flera grr. åkte runt med en speciel handledare som kände allt och alla i uddevalla/stenungsund. dock ändrade sig några företag om anställningen pga ekonomiska problem. och några blev inte av eftersom jag missade några arbetsinterviuver och efter de hoppa han av för han tyckte jag misskötte mig men de va samtidigt dålig kommunikation med kontakten mellan oss då de va fel på min mob så jämt när han ringde messa kom de inte fram, de sa ja t han me men de gjorde ingen skillnad :( så nu står jag här sj igen.

ang biljobb här i uddevalla/ stenungsund har jag nästan sökt på varenda verkstad men de finns inga jobb. och lärling är svårt me att komma in som har frågat. är lönlöst har verkligen försökt komma in men nu skiter jag i de och öppnar nåt litet eget istället. efters jag har god erfarenhet anser jag iaf till lättare arbeten.
janneB skrev:
Robban_C skrev:För det första ska man knappast driva en kommersiell verksamhet och försöka kalla den för "hobbyverksamhet".


Det blev nog ett litet missförstånd där.
Jag menade att man kan börja som hobbyverksamhet för att kolla
förutsättningarna/kundunderlag på orten, där efter, om det fungerar,
kan man starta en firma.
Skulle det inte fungera är det lättare om man inte har firma.
precis
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se