Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

F-skatta och starta eget bidrag för att senare skaffa maskiner och bilda AB

55 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

LonelyFox (trådstartaren)

#46 » 19:39:47, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Det räcker med att ha en kund som inte betalar en större faktura, sen står leverantörerna och knackar på dörren och vill ha betalt och sen kommer Skv och vill ha sitt och då går det med stor säkerhet åt skogen.
Som sagt, skatterna är VD personligt ansvarig för.

Men skit samma, nu är inte AB aktuellt i nuläget i alla fall. :grin:



Jo det är ett riktigt hårt slag om inte kunderna betalar. Särskillt i början när man egentligen inte har några pengar. Jo man har ju hört om dom där skräck historierna känner en som grävde ner ett kompllet avlopps system och fakturan va på ca100.000 sen inte få betalt och sen betala leverantörerna och sen skatteverket på det oxå. Men lite fick han tillbaka med tanke på att det vart en förlust. Men det är en klen tröst särskilt för ett litet företag.
LonelyFox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:23, 08-11-2012
Ort: Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Merlo 26.6 -10, Terex TL80 -10, John Derre 6430 -09 Atlas 1404M -99, Komatsu pc130-6 -97, Liebherr 314 -12



JD400

#47 » 19:45:17, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LonelyFox skrev:Om jag förstår dig rätt så klarar man sig från det personliga ansvaret om man har AB. T.ex om man gräver runt ett hus och källaren rasar då är det bara företaget som blir betalnings skyldigt/Försäkringsbolaget? Sen är det ju några % mer som försvinner i skatter på ett AB än i en enskild firma om ja kommer ihåg rätt.


Ja, utan att vara någon juridisk expert, i det fall du beskriver skulle jag säga att du som person går fri från ekonomiskt ansvar i ett AB. Men sen ska ju ett seriöst företag vara försäkrat mot såna här händelser också, så det ska väl rätt mycket till innan det går så illa att hela företaget måste sättas i konkurs.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

LonelyFox (trådstartaren)

#48 » 19:59:34, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:
LonelyFox skrev:Om jag förstår dig rätt så klarar man sig från det personliga ansvaret om man har AB. T.ex om man gräver runt ett hus och källaren rasar då är det bara företaget som blir betalnings skyldigt/Försäkringsbolaget? Sen är det ju några % mer som försvinner i skatter på ett AB än i en enskild firma om ja kommer ihåg rätt.


Ja, utan att vara någon juridisk expert, i det fall du beskriver skulle jag säga att du som person går fri från ekonomiskt ansvar i ett AB. Men sen ska ju ett seriöst företag vara försäkrat mot såna här händelser också, så det ska väl rätt mycket till innan det går så illa att hela företaget måste sättas i konkurs.


Jo precis men man vet ju inte med försäkringsbolag alla gånger dom kanske tycker att man varit oaktsam eller något. Mer så ja tänkte men visst ska man va riktigt försäkrad :smile: Det bästa är ju om man aldrig behöver använda dom det är ju då dom är som bäst :thumme:
LonelyFox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:23, 08-11-2012
Ort: Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Merlo 26.6 -10, Terex TL80 -10, John Derre 6430 -09 Atlas 1404M -99, Komatsu pc130-6 -97, Liebherr 314 -12

backef

#49 » 21:42:30, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Var hittar du info om att VD är ansvarig?? Vårat AB har inte ens någon VD :klia:

Svarar mig själv istället, det är styrelsen som är ansvarig om det inte finns någon VD.
Senast redigerad av backef 21:47:54, 09-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
//Fredrik Bäcke





Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns nått enkelt svar....[Nalle Puh]
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

Robban_C

#50 » 22:25:58, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

backef skrev:Robban: Var hittar du info om att VD är ansvarig?? ...

Från ME:s jurist och från min revisor. Hade ingen länk förrän nu:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktiekapital
Läs framförallt sista stycket!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

olle67

#51 » 22:48:59, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr hör man ju ofta,ja ska fixa företag ,,o de ska va AB för går de inte bra ,kan man kursa skiten o slippa allt,men så e de ju givetsvis inte...bra att ni reder ut de , :thummar:
olle67
 

backef

#52 » 00:12:30, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag menade var att privata aktiebolag inte behöver någon VD, men styrelsen har ju i alla fall ett ansvar.

Patrik, var det krångligt att ombilda till AB, har en polare som har bilverkstad och nyligen ombildade till AB och hans kommentar var att jag skulle naturligtvis kört AB ända från början.
//Fredrik Bäcke





Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns nått enkelt svar....[Nalle Puh]
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

dogen

#53 » 00:24:27, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En konkurs är aldrig bra. Det sista man skulle vilja uppleva är en personlig konkurs. Många personer har ett flertal konkurser på sitt samvete, men jag vet ingen som lyckats gå i personlig konkurs mer än en gång. Det är inte bara att gå på banken och be om feta lån och sedan chansa, bara för att man har ett AB. Som Leif skriver så gör man det bra om man inte behöver borga för precis allt man lånar, som nybildat AB. Helt sant. Det är inte som förr i tiden. Är man överbelånad på skit så kan man säkerligen hamna i den situationen att man blir personligt ansvarig vid en likvidation. Vad gäller ansvar vid tex en tvist där man inte har fullgott försäkringsskydd vet jag inte. Det känns som att man inte lika lätt hamnar i denna sits då och därmed går säkrare, med ett AB.

I övrigt så ska bolaget vara ganska rejält stort innan man behöver tänka på att ha en revisor. En bokhållare räcker gott. Jag upplever ändå att kostnaderna för redovisning skjutit i höjden med ett AB. För min del så kör jag bara AB för att komma åt pengarna i det vilkorade aktieägartillskottet som mina föräldrar lämnade efter sig då de inte längre orkade eller hade lokaler. Dessutom vart min pappa sjuk. Att avveckla bolaget med aktieägartillskottet kvar vore rent idiotiskt. Ett alternativ hade iofs varit att sälja det, visserligen med en liten rabatt på aktieägartillskottet då. Nu är jag verksam och kan ro det där i land, så valet kändes ganska enkelt. Annars skulle jag inte tänka tanken. I övrigt så kan jag till viss tycka att det ser seriöst ut. Grejen är bara den att man inte skall försöka se seriös ut, man ska vara det! Till det krävs inget AB!
Senast redigerad av dogen 00:28:17, 10-11-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

magloman

#54 » 02:23:20, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

backef skrev:Robban: Var hittar du info om att VD är ansvarig?? Vårat AB har inte ens någon VD :klia:

Svarar mig själv istället, det är styrelsen som är ansvarig om det inte finns någon VD.


:lmao:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MagnusJohansson

#55 » 08:33:35, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Banker och andra kriditer kan hävda att du som ansvarig är betalnings skyldig. Men det gäller om du gått i borgen själv.
MagnusJohansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:26, 08-11-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Vad som erbjuds...


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se