Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

F-skatta och starta eget bidrag för att senare skaffa maskiner och bilda AB

55 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

161A

#31 » 14:47:42, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kassaregisterlagen behöver du inte bekymmra dig om.

Vill kunden betala kontant så skriver du en kontantfaktura. En faktura som du kvitterar när kunden betalt.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse



Robban_C

#32 » 14:48:01, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver godkänt kassaregister om du får en kontantomsättning överstigande 160 000:- per år inkl moms (beloppet kan ha ändrats) men det får du knappast. Kunderna vill ha en faktura.
Vi har haft en enda kund som har betalat kontant i år och det var 7000:-.
Förra året inte en enda kontantbetalare. Ingen året innan heller vad jag minns.
Tror inte du behöver oroa dig för det.


För min del spelar det ingen roll hur du skriver, det var bara ett gott råd inför framtiden. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LonelyFox (trådstartaren)

#33 » 16:06:52, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Du behöver godkänt kassaregister om du får en kontantomsättning överstigande 160 000:- per år inkl moms (beloppet kan ha ändrats) men det får du knappast. Kunderna vill ha en faktura.
Vi har haft en enda kund som har betalat kontant i år och det var 7000:-.
Förra året inte en enda kontantbetalare. Ingen året innan heller vad jag minns.
Tror inte du behöver oroa dig för det.


För min del spelar det ingen roll hur du skriver, det var bara ett gott råd inför framtiden. :grin:


Okej det va så mycket innan man var tvungen att ha det :smile: Jo faktura är nog det vanligaste, Men har mycket kontakter med folk som är som dom va förr att det bara är kontanter som gäller :grin:

Klart man ska skriva ordentligt. :slag:
LonelyFox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:23, 08-11-2012
Ort: Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Merlo 26.6 -10, Terex TL80 -10, John Derre 6430 -09 Atlas 1404M -99, Komatsu pc130-6 -97, Liebherr 314 -12

LeifAndersson

#34 » 16:13:47, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Papperspengar nästan vägrar vi som betalning. Om vi får kontanter ska någon fara och "banka" dessa, en resa på några mil tur och retur, och sedan tar bankjä***n en avgift också för att vi sätter in kontanter. :x :hotar2: Det är mycket vi inte behöver, men det är frågan om inte ett kassaregister är det vi behöver allra minst. Egentligen skulle man ha en "kontantavgift" på 500:- eller så. Något sådant kostar det innan man har en kontant betalning på kontot. :???:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LonelyFox (trådstartaren)

#35 » 16:26:51, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Papperspengar nästan vägrar vi som betalning. Om vi får kontanter ska någon fara och "banka" dessa, en resa på några mil tur och retur, och sedan tar bankjä***n en avgift också för att vi sätter in kontanter. :x :hotar2: Det är mycket vi inte behöver, men det är frågan om inte ett kassaregister är det vi behöver allra minst. Egentligen skulle man ha en "kontantavgift" på 500:- eller så. Något sådant kostar det innan man har en kontant betalning på kontot. :???:


Ja det blir lite omkostnader för att åka till banken med dom, Men lite av pengarna finns det ju avsättning för. Om Man handlar saker kontant men blir det stora summor så är det ju banken man ska till och sätta in dom. Fast samtidigt så får man ju pengarna snabbare än om man fakturerar.
LonelyFox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:23, 08-11-2012
Ort: Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Merlo 26.6 -10, Terex TL80 -10, John Derre 6430 -09 Atlas 1404M -99, Komatsu pc130-6 -97, Liebherr 314 -12

magloman

#36 » 16:28:31, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm AB!

Det är bara besvär med det. Enda fördelen är om det blir mycket pengar men det hinner du tänka på flera ggr. innan det är aktuellt

Kör igång med enskild firma o dra inte på dig några kostnader som du inte måste ha. Alltid bäst o börja med inkomsterna. Köra 1-3 år sen ser man var det finns utrymme för.

Skaffa en revisor eller nån som hjälper dig o göra momsdeklaration. Är ju lagomt o göra varje tredje månad till att böraj med.

Fråga denne vilket ekonomiprogram du ska ha. Jag föresprålar SPCS administration som VÄLDIGT många jobbar i.

Deras version 500 kan vara lagomt. MEN fråga den som ska hjälpa dig med papperen, detta är viktigt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robban_C

#37 » 16:40:28, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:... dra inte på dig några kostnader som du inte måste ha. ...

Det är ett av dom viktigaste råden man kan ge.
Det finns massor av företagare som börjar med att ta ut ny firmabil, massor av verktyg etc innan dom ens har hunnit få in några stålar.
Snacka om att ta ut segern i förskott!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#38 » 16:44:25, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LonelyFox skrev:
Ja det blir lite omkostnader för att åka till banken med dom, Men lite av pengarna finns det ju avsättning för. Om Man handlar saker kontant men blir det stora summor så är det ju banken man ska till och sätta in dom. Fast samtidigt så får man ju pengarna snabbare än om man fakturerar.


Som företagare ska du låta bli kontantkassan, den ska in på kontot orörd. Handlar du något som företagare handlar du på faktura eller med kort. Idag har man inte några "företagspengar" i kontanter med sig att handla för.
De kontanter du har i firmakassan är bara siffror i ett spel som heter bokföring. De är inte dina pengar innan du lyft de i lön. Då först är de tillgängliga för konsumtion.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LonelyFox (trådstartaren)

#39 » 16:48:40, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Glöm AB!

Det är bara besvär med det. Enda fördelen är om det blir mycket pengar men det hinner du tänka på flera ggr. innan det är aktuellt

Kör igång med enskild firma o dra inte på dig några kostnader som du inte måste ha. Alltid bäst o börja med inkomsterna. Köra 1-3 år sen ser man var det finns utrymme för.

Skaffa en revisor eller nån som hjälper dig o göra momsdeklaration. Är ju lagomt o göra varje tredje månad till att böraj med.

Fråga denne vilket ekonomiprogram du ska ha. Jag föresprålar SPCS administration som VÄLDIGT många jobbar i.

Deras version 500 kan vara lagomt. MEN fråga den som ska hjälpa dig med papperen, detta är viktigt.


Jo AB är ju bara om det blir mycket pengar i bilden. men enskild firma är det jag ska börja med. Sen får man se om man ska gå över till AB om några år. :smile:

Jo revisor behöver jag som kan alla knep och avdrag. Tror det blir någon Visma SPCS lösning eller liknande i alla fall. Har arbetat lite med den och tycker den är enkel att hantera. Men måste ju som sagt va kolla med revisorn hur den vill att man ska lägga upp ekonomin och programvalet.
Senast redigerad av LonelyFox 16:49:41, 09-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
LonelyFox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:23, 08-11-2012
Ort: Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Merlo 26.6 -10, Terex TL80 -10, John Derre 6430 -09 Atlas 1404M -99, Komatsu pc130-6 -97, Liebherr 314 -12

LonelyFox (trådstartaren)

#40 » 17:03:16, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
magloman skrev:... dra inte på dig några kostnader som du inte måste ha. ...

Det är ett av dom viktigaste råden man kan ge.
Det finns massor av företagare som börjar med att ta ut ny firmabil, massor av verktyg etc innan dom ens har hunnit få in några stålar.
Snacka om att ta ut segern i förskott!


Haha ja det finns många som har gjort sånna grejer och sen jobbar dom dygnet runt och endå får dom det inte och gå runt :slag:

Tänkte försöka hålla mig med så lite utgifter som möjligt och firma bil vet ja inte om ja ska ha i första skedet av uppstarten. Utan kanske dröjer något år innan så man inte sitter där med skägget i brevlådan vid första bokslutet. Men kan ju eventuellt bli fördelaktigt när det närmar sig bokslut oxå :P
LonelyFox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:23, 08-11-2012
Ort: Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Merlo 26.6 -10, Terex TL80 -10, John Derre 6430 -09 Atlas 1404M -99, Komatsu pc130-6 -97, Liebherr 314 -12

LonelyFox (trådstartaren)

#41 » 17:08:05, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
LonelyFox skrev:
Ja det blir lite omkostnader för att åka till banken med dom, Men lite av pengarna finns det ju avsättning för. Om Man handlar saker kontant men blir det stora summor så är det ju banken man ska till och sätta in dom. Fast samtidigt så får man ju pengarna snabbare än om man fakturerar.


Som företagare ska du låta bli kontantkassan, den ska in på kontot orörd. Handlar du något som företagare handlar du på faktura eller med kort. Idag har man inte några "företagspengar" i kontanter med sig att handla för.
De kontanter du har i firmakassan är bara siffror i ett spel som heter bokföring. De är inte dina pengar innan du lyft de i lön. Då först är de tillgängliga för konsumtion.


Tänkte mer att efter som man inte är betrodd innan man fått ett bokslut så är det väl bara kort/kontant som gäller för inköp. Men trodde det gick lika bra med kontanter om man bara kan hålla isär sina egna och firmans pengar. Men kort är ju smidigast då slipper man hålla så stor koll på dom få privata mynten i börsen :grin:
LonelyFox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:23, 08-11-2012
Ort: Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Merlo 26.6 -10, Terex TL80 -10, John Derre 6430 -09 Atlas 1404M -99, Komatsu pc130-6 -97, Liebherr 314 -12

patrik h

#42 » 18:26:56, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Plus att du måste ställa personliga säkerheter för att öht. få något banklån till ett nystartat AB i dag. Någon form av företagsinteckning kan du bara glömma idag. Så att du ska komma undan personligt ekonomiskt ansvar är bara en myt. Däremot har det på senare år blivit förbättringar för att driva enskild firma rent företagsmässigt, så egentligen finns absolut ingen anledning till att satsa på AB.


Jag har lån i mitt ganska så nystartade AB på ganska höga belopp, (beror iofs vad man gemför med) men har inte gått in med en enda krona som säkerhet, har tom på papper från banken att jag personligen inte ansvarar för företagets lån.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

JD400

#43 » 18:38:47, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att kalla det för en "myt" att man har begränsat personligt ansvar i ett AB är väl lite väl starka ord. På engelska heter AB "Ltd" vilket står för just "limited", att ens ansvar är begränsat till just insatsen! Och, ja, det krävs en insats för att starta AB, som för övrigt sänktes från 100 000:- till 50 000:- för något år sedan. Så på sätt och vis kan man kanske säga att man har ett personligt ansvar, men det är inte obegränsat. Så man kan inte personligen bli tvingad att gå från hus och hem om något går galet. Låt vara sen att du kan åka på saker om du varit uppenbarligen oansvarig eller gjort rent olagliga saker, men det är en helt annan sak! Jag pratar om att du t.ex. blir betalningsansvarig för att du när du gjort något jobb i firman råkar ställa till något som får stora ekonomiska konsekvenser för din kund.

Med det sagt är det inte så att jag förordar ett AB i det här fallet, jag ville bara ta upp en fördel med ett AB. För fördelar finns naturligtvis. Men sen beror det ju på vilken verksamhet man bedriver. Att en sån här situation skulle uppstå i den verksamhet man bedriver kanske är helt osannolik och då är ju inte ett AB något att sträva efter för den här sakens skull.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Robban_C

#44 » 19:22:52, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det räcker med att ha en kund som inte betalar en större faktura, sen står leverantörerna och knackar på dörren och vill ha betalt och sen kommer Skv och vill ha sitt och då går det med stor säkerhet åt skogen.
Som sagt, skatterna är VD personligt ansvarig för.

Men skit samma, nu är inte AB aktuellt i nuläget i alla fall. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LonelyFox (trådstartaren)

#45 » 19:30:34, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Att kalla det för en "myt" att man har begränsat personligt ansvar i ett AB är väl lite väl starka ord. På engelska heter AB "Ltd" vilket står för just "limited", att ens ansvar är begränsat till just insatsen! Och, ja, det krävs en insats för att starta AB, som för övrigt sänktes från 100 000:- till 50 000:- för något år sedan. Så på sätt och vis kan man kanske säga att man har ett personligt ansvar, men det är inte obegränsat. Så man kan inte personligen bli tvingad att gå från hus och hem om något går galet. Låt vara sen att du kan åka på saker om du varit uppenbarligen oansvarig eller gjort rent olagliga saker, men det är en helt annan sak! Jag pratar om att du t.ex. blir betalningsansvarig för att du när du gjort något jobb i firman råkar ställa till något som får stora ekonomiska konsekvenser för din kund.

Med det sagt är det inte så att jag förordar ett AB i det här fallet, jag ville bara ta upp en fördel med ett AB. För fördelar finns naturligtvis. Men sen beror det ju på vilken verksamhet man bedriver. Att en sån här situation skulle uppstå i den verksamhet man bedriver kanske är helt osannolik och då är ju inte ett AB något att sträva efter för den här sakens skull.


Olagliga saker ska jag akta mig för eller i alla fall inte göra dom med meningen. :grin:

Om jag förstår dig rätt så klarar man sig från det personliga ansvaret om man har AB. T.ex om man gräver runt ett hus och källaren rasar då är det bara företaget som blir betalnings skyldigt/Försäkringsbolaget? Sen är det ju några % mer som försvinner i skatter på ett AB än i en enskild firma om ja kommer ihåg rätt.
LonelyFox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:23, 08-11-2012
Ort: Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Merlo 26.6 -10, Terex TL80 -10, John Derre 6430 -09 Atlas 1404M -99, Komatsu pc130-6 -97, Liebherr 314 -12


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se