Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta företag/ köpa gård

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

mickel räv (trådstartaren)

#1 » 15:29:29, 07-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som överskriften lyder går tankarna åt att bli min egen och det har dom väl gjort en längre tid.

Jag skulle allra helst vara min egen istället för att gå som anställd. Helst en spannmåls gård kombinerat med entreprenad. Vad ställer bankerna för krav i dagens läge om man vill köpa en gård? Måste man ha miljoner på fickan för att överhuvudtaget kunna komma över en skaplig gård om man ej har möjlighet till att överta/köpa en släktgård?

Att köpa något mindre är ej av intresse(<50 ha) utan kunde jag satsa skulle det bli på en enhet som helst ska bära sig med spannmål och möjligtvis någon liten sidoinkomst som entreprenad körning eller liknande under lugna perioder.
Senast redigerad av mickel räv 20:27:23, 11-01-2008, redigerad totalt 1 gång.
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH



Ingvar

#2 » 16:34:56, 07-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag ägnat nästan hela hösten åt detta så kan jag konstatera att det inte på nåt sätt är självklart att få låna. För det första måste man ha rejält bra affärsplaner och kalkyler som visar vad det kommer att ge.
Det bästa är om du har haft en verksamhet igång ett tag och kan visa; så här går det.. Men det är ju inte så lätt som nystartad. :???: Sen när du väl hittar en gård så gäller det ju att ta reda på vad värdet är på den, oftast så blir det ju automatiskt priset, om du inte har tur och hittar en som ingen annan är intresserad av. 75% av värdet får du ju som regel låna på landshypotek, men sen är det ju topplånen som ställer till det. Det är då kalkylerna kommer in..En bank som vi talade med räknade först och främst upp räntan till 7% och sen kollar dom alla svaga punkter i din kalkyl och räknar på ett värsta-scenario. Håller allt fram hit, så vill dom att du åtminstone kan skaffa fram pengar till rörelsekapital,pantkostnader och lagfart. Dom två sista trodde ju inte jag var nåt, men på ett tremiljonerslån handlar det ju iaf om ca 100 000. För min erfarenhet är att det går bra upp till köpeskillingen, det är pengarna över den dom gärna ser att man har själv. I vårt fall hjälpte det inte ens att frugan har fast jobb och att EU-stöden skulle betala hela räntorna, dom tyckte ändå det hade varit en fördel om även jag hade fast jobb.....Vad ska man då med en gård till?? 100 suggor som vi skulle ha sköter man ju inte med vänsterhanden.. :bira:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

mickel räv (trådstartaren)

#3 » 20:24:07, 07-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Ingvar.

Jag har förstått att det kan skilja sig rejält mellan olika fall. Vissa får låna pengar relativt lätt medan vissa inte kommer någon vart alls.

Jag har diskuterat detta med min fru en tid och vi båda tycker att tiden och kunskapen jag lägger på mitt arbete kunde jag lika väl lägga åt mig själv om jag hade en gård. Att arbeta åt sig själv måste ju vara det helt klart roligaste man kan göra samtidigt som man har chans att få ta del av en större bit av kakan än om man är anställd. Jag har lätt för att få sidoinkomster då jag är bekant med en del entreprenörer och då jag har god vana av entreprenadmaskiner.

Frun har fast arbete som chef och tjänar därmed ej så dåligt. Vi bor i eget hus nu värderat till ca en miljon och lånen på huset är ej särskilt höga.

Längtan efter att bli sin egen växer sig bara starkare och ska man göra något är det nog dags innan det blir för sent tror jag.
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

Ingvar

#4 » 21:52:45, 07-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då tycker jag det låter som om du har förutsättningar för att det ska gå vägen..Då finns ju möjligheten att få loss lite startkapital om ni säljer huset. Hur ser husmarknaden ut där då, går det att få det sålt tror du? Och hur är det med din frus jobb? Kan hon jobba hemifrån eller är ni hänvisade till att hitta en gård i närheten? Och vad finns det i så fall för chans till det? Ja, jag tycker absolut ni ska försöka, ju förr desto bättre, dels ser det ju ganska bra ut framöver inom jordbruket, och dels tycker jag det är bra om man kommer igång tidigt, blir ju fler år att betala av på lånen då, så man kan få en hyfsad ålderdom.. Har du sett några lämpliga objekt? :bira:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

mickel räv (trådstartaren)

#5 » 20:38:59, 08-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl något objekt i närheten, dock i den högre prisklassen då det är en större areal till.

Är lite seg i kolan då jag nyss kommit hem ifrån kvällens älgslakt, ska ut tidigt imorgon bitti i skogen så vi får diskutera mera en annan dag/kväll. :wink:
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

krylle

#6 » 23:03:10, 10-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är lurigt när viljan finns och det är svårt att genomföra pga av bankens "värsta scenario" kalkyler, för man tror ju på sig själv såklart.

Bara för att ge er nått att tänka på, lite hopp, så kan jag säga att jag hade gärna haft något eget, MEN priserna här är SKYHÖGA!! Tex, gård till salu här, styv lera, men där blir bra skördar. 25 ha, 3 ganska stor längor, (hus, länga+länga) men alla lika risiga, huset har varit obebott sedan 1932, dvs rena råttboet, du åker på totalrenovering. Tak och, ja allt! Tror inte ens ni kan gissa vad det kommer kosta.. Sista jag hörde var budgivningen uppe på 11.6 miljoner, inte alls ovanligt här nere på österlen..
Så ta tag i din dröm nu, du som åtminstone har nån som helst sportslig chans till det, innan era priser börjar stiga.
Bara det brummar, så vill jag köra det..
Användarvisningsbild
krylle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:38, 23-02-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L70c
Valmet
Valtra
Fendt
Case IH

mickel räv (trådstartaren)

#7 » 21:48:48, 20-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj det var skillnad i pris jämfört med här uppe.

Här finns nu en gård på ca 200 ha mark varav 160 går att ha under plog. Stor lösdriftsladugård för 140 st köttdjur, spannmålstork med lagring samt maskinhall, lider och verkstad. Begärt pris är 10 miljoner för den gården. En *struntsumma* om man tänker på priserna söderut. :uupps:
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

Ingvar

#8 » 22:19:40, 20-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, likväl är det en rejäl summa, om man ska låna den.. :???:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

mickel räv (trådstartaren)

#9 » 12:02:42, 02-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bokat möte med lantbruksansvarige på Swedbank framöver och vad är det förutom en hållande affärsidé man ska tänka på när man sitter där?
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

Ingvar

#10 » 13:20:00, 02-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag kan ju bara utgå från vad vi fick uppge, men jag tror att det underlättade att vi tagit ut LRF-konsult som gjort en affärsplan, och skrivit ihop lite hur det var tänkt. Dom pratar ju lite samma språk som bankerna, och man verkar genomtänkt när man tagit hjälp av en utomstående konsult.
Sen tror jag det är en fördel om man har en affärside som ligger i tiden så att säga, för vår del var det ju ekologisk odling, som ju är populärt nu. Spannmålen går ju också bra nu, men dom tar ju inga kalkyler där man räknat på höstens priser, men runt 1,50 är ju rimligt.
Sen, sist men inte minst, Du måste tro på det själv, då är mycket vunnet, känns du tveksam, så kan du inte förvänta dig att nån annan ska tro på det åt dig, du måste räkna med att bli ifrågasatt och då kunna ge klara besked.
Lycka Till!! :bira:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

mickel räv (trådstartaren)

#11 » 19:14:52, 14-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahopp, hemkommen efter första mötet med banken. Gick väl bra, fick en del att klura på samt en del frågor besvarade.

Nu är det främst ett objekt man ska intressera sig för och sedan räkna ut en kalkyl som förhoppningsvis är lönsam. Ska bli spännande att se vart det leder. :driver:
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

Anders A.

#12 » 17:11:59, 26-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tipsa dig Mikkel, om att kolla med Länsförsäkringars Bank också.
Dom har ju börjat lite sammarbete med LRF och har mycket pengar som dom gärna vill låna ut... :eat:

Fick själv byta bank från swedb. till LF mitt under bygget av mitt fårstall, men swedb. har ingen lantbruks kompetens här. (Var ju lite nervigt) :svettas:

Har sett att du kör maskin nu men du har väl drömmen kvar om en egen gård?


Lycka till // AA
Anders A.
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:12, 21-10-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor

mickel räv (trådstartaren)

#13 » 18:41:56, 26-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yepp drömmen är helt klart en egen gård, även om priserna nu stigit i höjden på både jord och byggnader. Ibland känns det lite hopplöst när man börjar räkna efter vad det kostar med dagens priser och man önskar att man hade en gård att ärva, men som sagt den som lever får se.
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

Anders A.

#14 » 19:52:00, 26-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det skulle sitta fint o ärva en rejäl gård, men då skulle man nog valt andra föräldrar... :skratta3:

// AA
Anders A.
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:12, 21-10-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor

mickel räv (trådstartaren)

#15 » 11:53:46, 27-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders Andersen skrev:Ja det skulle sitta fint o ärva en rejäl gård, men då skulle man nog valt andra föräldrar... :skratta3:

// AA


Eller ha lika flyt som en kompis till mig. Han hade tagit över sina föräldrars svingård och slet som ett djur dygnet runt med dålig lönsamhet.

Efter att ha unnat sig ledigt och åkt med några goda vänner till stan för mat och dryck på en dansrestaurang är dom på väg hem och i garderobs kön råkar han stöta ihop med en tjej, dom börjar att språkas vid och det ena ledde till det andra...

Idag, 5 år senare samt två barn har dom köpt hennes föräldragård nere på Skara slätten och dom bedriver där mjölkproduktion på en kalasfin gård med 40 mjölkkor. Snacka om flyt eller? :grin:
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se