Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Enskild firma, företagsbil, hur gör ni?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

olle67

#16 » 00:28:42, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu bara en bil,en citroen dubbelhytt utan baksäte,de verktygsbänkar,mm där bak,aldrig gjort några avdrag eller så på den,så nu tänkte ja köpa en gammel diesel blazer med,men den e ju över 10 år,vill ju inte köpa en nyare bil bara för regeln skull, :screwy:
olle67
 



patrik h

#17 » 00:49:51, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orkar jag i morgon så ska jag försöka leta reda på var texten står, kan ju hoppas att den har tagits bort... :mrgreen:
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Peter.Deremar

#18 » 16:30:47, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att det står något om att den privata bilen ska vara likvärdig eller bättre än firmabilen.

Men om man har en pickup som firmabil och en lite äldre personbil privat så borde man kunna undan med att man inte gärna åker runt med en pickis privat :-P

Körjournal kommer man aldrig undan dock, åker man på en kontroll är det upp till dig att bevisa att man inte kört privat med bilen. Om skv inte godkänner det kan man åka på att betala förmån på alla mil som bilen gått.

Det är vad jag hört iaf, har inte råkat ut för det själv.
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

patrik h

#19 » 16:57:15, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju så det funkar, omvänd bevisbörda mot stat och kommun...
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Jars

#20 » 20:33:42, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Kravet är då att privatbilen inte får vara äldre än tio år, MEN du KAN fortfarande åka på förmånsvärdet i efterhand om du inte har en körjournal att visa upp vart dina företags resor gått.
Men visst, ALLT går ju tills man BLIR kollad och det är en chansning man tar då.

Har då aldrig hört talas om sådan regel, tro ej heller att det där stämmer!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

dogen

#21 » 22:26:18, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tioårsregeln? Vad är det för regel? Hur som helst så ligger väl lägsta nivån för förmånsskatt på typ 3700kr/mån eller vad det är. Ingen vidare deal om man köpt bilen för 20.000kr med andra ord :) Eftersom vi bor en bit från både närmaste busshållplats och stan så trodde inte min bokhållare att det fanns en chans i världen att jag skulle komma undan med 0kr i förmånsskatt om vi inte hade tre bilar i familjen (en vardera privat eftersom ingen av oss jobbar enbart hemifrån och en firmabil då, varav den sistnämde skulle kunna få 0kr i förmånsvärde). Jag tyckte det lät krångligt och frun var inte så tänd på ideen från första början med att behöva lämna och hämta på dagis eftersom en mindre skåpbil bara har två framsäten (dvs ett säte för lite för att ta två barn till dagis/skola).

Inte ens ifall vi hade en 'vanlig' bil och en med verkstadsinredning och bara framsäten trodde bokhållaren att jag skulle kunna få ned värdet till 0kr/mån med våran situation. Teoretiskt sett så finns det ju massvis jag skulle kunna nyttja den privat till även om den är stripad och bara har två säten. 18kr/milen är rätt fjuttigt. Har man en firma som går jävligt bra och behöver en nyare och dyr bil så tar man den på firman och tar smällen. Det är väl inte helt ovanligt att man har en skrothög som bara 'finns till' men som är skattad och besiktigad och mest står parkerad på gården för att få igenom den där tredje bilen till 0kr/mån på firman.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

samju

#22 » 23:03:22, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt detta med hur man skall göra.
Jag tror att jag ligger lite risigt till om de kollar mig (hoppas att ingen på forumen jobbar på SKV :mrgreen:)
Jag har bara en bil, bor ensam och jobbar mkt. Jag har en ganska optimisisk revisor som säger att det går bra bara jag har körjournal.
När jag jobbar så kan jag ju handla på vägen hem och så och inte köra så mkt privat. Värre blir det om jag skall till mina föräldrar, men jag hoppas kunna skriva att jag har lager/verkstad där och behöver åka dit (vilket är sant, men en sanning med modifikation...)
Det är dock lite värre nu på vintern, då jag inte jobbar alla dagar direkt, då blir det ju fler privatresor, och dem syns tidigare.
Går det att få bilen förmånstaxerad på vintern bara eller något sådant? För resten av året så tycker jag mig kunna motivera mina resor (är väl mest jobb som gäller, jobba sova... :vissla:)
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se