Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Läge att sälja sin 2-takt utombordare

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

nimrod_pro

#31 » 13:35:38, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det bra för samvetet att köra fyrtaktare och det ger ju lokala förbättringar i den marina miljön vilket är bra. Om målet är att vi rädda den globala miljön genom att sluta köra tvåtakt så är det en piss i Mississippi. Vi exporterar årligen tonnvis av vårt farliga avfall från i-länder till u-länder där det bränns upp och koppar tas om hand, resten åker i närmaste vattendrag. Samma vattendrag har gamla oljekällor som är plobmberade av staten. Problemet är att lokalbefolkningen öppnar upp och låter oljan flöda rakt ut i vattnet efter att de fyllt sin dunk med råolja...gick för något år sedan ett "uppdrags granskning" kring allt detta. Grunden till all vår problmatik är att vårt lilla klot är överbefolkat. Vi förbrukar mer än vad som kan produceras av moder jord. Var kan Sverige göra insatser som verkligen gör stor skillnad? Vi delar ju klot allihopa.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#32 » 15:25:35, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att utsläpp som innebär en global miljöpåverkan är en sak, regional miljöpåverkan en annan sak och lokal en tredje sak. Alla tre sorterna måste beaktas. Ser vi på utsläppen från en gammal tvåtaktsutombordare, så är det ju framför allt lokal miljöpåverkan pga oförbrända kolväten (bensin- och oljerester) som förorenar vattnet, som man vill bli kvitt genom att gå över till fyrtaktare. Men så länge man kör båda sorternas motorer på bränsle av samma ursprung (t ex bensin av fossilt ursprung), så blir den globala miljöpåverkan pga CO2-utsläpp ungefär densamma för bägge.

En liten jämförelse:
Utsläpp med regional miljöpåverkan kan röra sig om t ex kväveoxid (NOx)-utsläpp från Dieselgate-skandal-bilar, som gör dem mindre önskvärda i synnerhet i storstäder, även om de är relativt bra ur global synpunkt (CO2) och lokal synpunkt (HC och partiklar).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#33 » 15:50:09, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alkylatbränsle ger ju hälsosammare avgaser. Men tillgången är "begränsad" därför ska man ju använda den där det gör mest nytta. Små motorer där risken att andas in avgaserna är stora eller båtmotorer i grunda vatten med dålig cirkulation.

Så om man kör alkylat i dessa sägen är det ju fördelaktigt för vattenmiljön. Tvåtaktsoljan är lite lurigare där vinner 4-taktarna mycket. Men att blåsa ner bensinavgaser i vatten överhuvudtaget är ju inte så vackert.
Om man startar upp sin motor i en tunna och varmkör den... Det ska mycket till innan jag skulle vilja smaka det vattnet, och i sådant ska det leva djur och växter sen. Inte ens alkylatsoppan och 4-takt gör att jag skulle vara sugen på att koka kaffe på sådant vatten.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

G-son

#34 » 17:08:22, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur allvarligt skulle utsläpp av alkoholbränslen (etanol/metanol) vara i vatten?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

agvg

#35 » 18:23:37, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huff, jeg som driver og gjenoppliver slike småtasser..... Jeg, ett miljøsvin....Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220121/e549bb075eba897c13d207ab2583cba3.jpg


Sent fra min Nokia 7.2 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

dc_lindberg

#36 » 19:50:00, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 30 år sedan skrotades det svenska försvaret.
Materielet ansågs förlegat, osv...
Så, året efter eller om det var 2 år efter... så kom man på att man saknade material... så då köpte man in utrangerat material från CCCP... som visade sig snabbt vara i långt mycket sämre skick än det man dumpade året innan...

Detta med 2-takts motorn...
Vad rädd om dem!
Montera dem som vägg-prydnad, så länge...
Vi är snart där igen, där vi står utan material (läs motorer)... o krisen är över oss...

"Samma visa om och om och om igen..."
Efter första världskriget så -avrustades- Sverige till en nivå som var...
Det skulle ju aldrig bli krig igen... (samtidigt som världen brann...)

Under 1900-talet så har man slängt ut och förstört kakelugnar, landet runt. Dito öppna spisar, vedspisar, osv... nu stå vi där...
På 1600-talet kom ett påbud om just kakelugnen, pga att Sverige höll på att bli avskogat!!!...

Vi hade ånglok => tippen...
Vi hade ångpannor => tippen...
Vi hade gengas => tippen...
osv etc mm

Nu, så ska utombordsmotorn, 2-takt, på tippen?!... hm...

Man kan inte spara på allt, men att kasta fullt funktionsdugligt av politiska skäl?!...

De värsta miljöbovarna är utan konkurrens, politiker och byråkrater!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#37 » 21:00:41, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Hur allvarligt skulle utsläpp av alkoholbränslen (etanol/metanol) vara i vatten?


Praktiskt taget inte allvarligt alls. Etanol och metanol bildas ju ändå naturligt genom diverse aktivitet hos mikroorganismer (jästsvampar mm) i alla fungerande ekosystem. Och de kemiska föreningar som kan bildas vid ofullständig förbränning av dessa alkoholer, som t ex olika slags organiska syror och aldehyder, förekommer också naturligt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#38 » 21:10:05, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då borde en konvertering till E85 ihop med någon biologiskt nedbrytbar olja minska de miljöfarliga utsläppen avsevärt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se